• Industria biscuiților se află într-un moment de efervescență, cu o diversitate impresionantă de produse care se aliniază tot mai mult cu tendințele globale de consum.
Conform unei analize realizate de Statista, de la biscuiți simpli și cei tip sandwich, la biscuiți sărați, la nivel global piața este evaluată la 140,40 miliarde de dolari în 2024, iar majoritatea veniturilor generate de biscuiți provin din China, totalizând suma de 22.510 milioane de dolari. De altfel Asia – cu Japonia, Coreea de Sud și Filipine în fruntea clasamantului – conduce inovația în acest domeniu. Iar cu o rată de creștere anuală de 6,39% estimată pentru perioada 2024-2028, acest segment nu arată semne de încetinire.
Analizând informațiile din piață și comportamentele de consum la nivel global, specialiștii au desprins principalele direcții care modelează la nivel de an 2024 acestă importantă latură a industriei alimentare.
1. Ingredientele de origine vegetală: viitorul biscuiților?
Deși produsele pe bază de plante au devenit parte integrantă a industriei alimentare, consumatorii devin tot mai exigenți în privința modului în care aceste alimente sunt procesate. Tendințele indică o migrare către proteine alternative, inclusiv cele cultivate sau obținute prin fermentație de precizie, iar ingredientele vegetale, cum ar fi leguminoasele, capătă popularitate datorită beneficiilor nutriționale și a impactului redus asupra mediului.
Atenția acordată sănătății intestinale influențează și creșterea popularității alimentelor fermentate, cum ar fi kimchi și kefir. În același timp, cererile pentru produse curate, ecologice și care nu contribuie la defrișare sunt în creștere, inclusiv datorită legislației europene care va impune dovezi clare din partea producătorilor privind impactul produselor lor asupra mediului.
Explorând viitorul industriei biscuiților, cele mai recente previziuni ale agenției de sondaje de piață Mintel indică faptul că produsele pe bază de plante și vegane cresc în popularitate în Europa și America Latină. Iar mesajul „mai bun pentru tine” se dovedește a fi de mare interes în America Latină.
În consecință, mărcile de biscuiți scot în evidență informațiile privind eticheta curată, produse obținute fără organisme modificate genetic (ONG), din ingredientele naturale sau organice, precum și mesajele despre comerțul echitabil pe ambalajele lor.
Topicul despre durabilitate și sensibilizarea față de mediul înconjurător îi determină pe producători să adopte abordări circulare în procesele de producție. Mențiunile asociate cu agricultura regenerativă din comunicările companiilor producătoare au înregistrat o creștere anuală impresionantă de 383% între 2022 și 2023. Mențiunile legate de emisiile de carbon în cazul produselor de panificație au crescut și ele semnificativ, cu 48%.
2. Frenezia aromelor incitante
Consumatorii sunt mereu în căutarea unor arome inovatoare și surprinzătoare. Biscuiții asociați unui anume sezon sau edițiile limitate determină peste jumătate dintre cumpărători să facă achiziții suplimentare, afirmă analiștii. Iar texturile și formele inedite, împreună cu combinațiile neașteptate de arome, sporesc atractivitatea produselor.
Un trend de urmărit, semnalat de Innova Market Insights, este integrarea aromelor asiatice, precum cele vietnameze, japoneze sau coreene, în biscuiți și snackuri. Totodată și biscuiții cu arome care evocă alte categorii de deserturi sau produse de patiserie devin tot mai populari.
3. Formulări orientate către sănătate
O cerință tot mai mare de produse sănătoase determină producătorii să ofere în piața de profil biscuiți cu conținut redus de zahăr, cereale integrale și ingrediente naturale. În 2024, industria alimentară europeană a dezvoltat ghiduri pentru reformularea produselor, incluzând opțiuni care să încurajeze porții mai mici și ingrediente mai nutritive.
Studiile arată că consumatorii caută produse care să contribuie la menținerea greutății, la sănătatea inimii sau a oaselor, ceea ce a condus la o creștere cu 52% a consumului de biscuiți sărați care susțin că aduc aceste beneficii pentru sănătate. De asemenea, peste 20% dintre noile produse de panificație din SUA în 2022 au fost fără gluten, iar făinile alternative, precum cele din migdale sau năut, câștigă teren.
Proteinele, asociate mult timp cu creșterea masei musculare, capătă interes pentru consumatorii care caută beneficiile acestora și în susținerea nivelului de energie și gestionarea greutății. Iar tehnologiile avansate, cum ar fi editarea genetică, sunt utilizate pentru a îmbunătăți calitățile nutritive ale biscuiților.
Un alt aspect interesant îl constituie incluziunea ingredientelor funcționale în rețetele de biscuiți, precum probioticele și colagenul, pe care consumatorii sunt tot mai dispuși să le integreze în dieta lor zilnică.
4. Specialitățile locale cuceresc piața globală
În ciuda industrializării crescute a procesului de producție, interesul pentru produse artizanale, autentice, de calitate superioară și preparate în loturi mici, este în plină ascensiune.
Mai mult de 50% dintre consumatori caută din ce în ce mai des produse realizate din ingrediente locale, iar tendințele arată o creștere a interesului pentru produse regionale care să fie lansate la nivel mondial, relevă cercetările Innova.
Experimentarea aromelor locale, precum gusturile inspirate din bucătăria indiană, africană sau asiatică și integrarea lor la nivel global este extrem de atractivă pentru consumatorii de biscuiți de astăzi. Exporturile de produse alimentare diverse, inclusiv biscuiți, au atins 41,4 miliarde de euro în 2023, iar segmentul de panificație este printre cele cu cea mai rapidă creștere, a raportat Food Drink Europe.
Industria biscuiților continuă să evolueze în ritm rapid, adaptându-se la noile cerințe pentru produse mai sănătoase, sustenabile și inovative. Aromele noi, ingredientele funcționale și specialitățile regionale devin puncte centrale în această piață dinamică. Atât beneficiile aduse sănătății, cât și plăcerea de a consuma biscuiți, sunt aspecte pe care producătorii le îmbină în mod creativ pentru a răspunde exigențelor consumatorilor actuali.
Articol realizat de Gabriela Dan, Redactor-Șef Arta Albă
Citiți pe Arta Albă și: Covrigul – un produs simplu, cu vânzări de 1 miliard de lei