• Unul dintre cele mai accesibile produse de panificație la nivel național, covrigul a ajuns la vânzări de 1 miliard de lei. Fenomenul se datorează majorărilor de preț și extinderii rețelelor.
Pentru tot mai mulți români, în ultimii 10-15 ani, covrigăriile și patiseriile au devenit puncte de referință zilnice pentru micul dejun sau prânz. Din acest motiv, numărul acestor unități a crescut semnificativ atât în orașele mari, cât și în cele mici și medii. Potrivit estimărilor Ziarului Financiar, la nivel național, sunt câteva mii de astfel de localuri, această piață fiind estimată la cel puțin 1 miliard de lei.
Datele analiștilor sugerează că anual în România se vând aproximativ 500 de milioane de covrigi, ceea ce înseamnă 25-30 de covrigi pe persoană pe an, la un preț mediu de 2 lei. Totuși, aceste afaceri nu se limitează doar la covrigi, ci oferă și pateuri, plăcinte, sandvișuri, pizza sau cafea, produse cu prețuri mai mari de 2 lei.
Aceste alimente oricum sunt văzute de români ca alternative mai ieftine pentru micul dejun sau prânz, ceea ce face ca multe afaceri de profil să aibă cozi zilnice, indiferent de oră, uneori cu peste 20-30 de persoane așteptând la rând. Astfel, bazându-se pe volume mari și prețuri relativ mici, banalul produs de panificație, covrigul, a ajuns la vânzări de 1 miliard de lei.
Covrigul – un produs popular
Față de deceniul trecut, când un covrig era de patru ori mai ieftin, un covrig costă acum 2 lei. Cu toate acestea, el rămâne unul dintre cele mai ieftine produse alimentare, în contextul în care un mic dejun în oraș, incluzând cafeaua, poate ajunge la 50-80 de lei de persoană.
Acest model de afaceri a permis pieței covrigăriilor să atingă pragul de 1 miliard de lei în vânzări mai rapid decât alte sectoare alimentare, precum pastele sau cerealele pentru micul dejun, conform datelor ZF de la compania de cercetare Euromonitor. Piețele menționate sunt dominate de mari branduri, atât locale cât și internaționale. În piața covrigăriilor, numele sunt exclusiv autohtone.
Rețelele Gigi, Matei, Petru și Luca – cei patru mari jucători din acest sector – au afaceri ce depășesc 750 de milioane de lei cu 250 de simigerii. În umbra acestor giganți s-au dezvoltat și multe alte afaceri care au ajuns să dețină 5-10 sau chiar 15 unități. Sara Pretzel, Crosta, Patiseria Tineretului și Simigeria Ioan sunt doar câteva exemple dintr-o piață extrem de dinamică și fragmentată.
Sursa articol: ZF: Cel mai ieftin produs alimentar, covrigul „cel de toate zilele“, ajunge la vânzari de 1 mld. lei. Reteta? Scumpiri si expansiune.
Articol realizat de Gabriela Dan, Redactor Arta Albă
Citiți pe Arta Albă și: Uleiul de palmier: în culisele unui ingredient controversat