• Cel mai recent publicat raport Mintel Global Food and Drinks Trends dezvăluie schimbări importante în comportamentul consumatorilor fapt ce conturează viitoarele direcții în industria alimentară.
Pentru prima dată după mulți ani, tendințele consumatorilor în materie de alimente și băuturi suferă o schimbare notabilă, evoluând de la dietele restrictive din anii 1990 și începutul anilor 2000 la cele flexibile, evoluție determinată în parte și de apariția medicamentelor pentru pierderea rapidă a greutății, dar și de curentul de acceptare a propriei persoane „perfectly imperfect” ( perfect imperfect ).
Ca urmare a acestor factori, dar și a recunoașterii impactului dietei asupra sănătății, cererile consumatorilor împing producătorii din industrie să exploreze noi teritorii. Conform celui mai recent raport Mintel Global Food and Drinks Trends, producătorii vor trebui să încurajeze consumatorii să „accepte și să aibă încredere în noile origini” ale ingredientelor și aromelor care apar atât la nivel local, cât și global. Beneficiile fuziunii rapide dintre agricultură și tehnologie vor trebui, de asemenea, demonstrate consumatorilor de către cultivatori și producătorii de materii prime.
Evoluția preferințelor consumatorilor la nivel global
Raportul analizează evoluția preferințelor consumatorilor, care, în prezent, se află la granița dintre sănătate și răsfăț, cu nutrienții esențiali pentru o alimentație echilibrată în centru atenției. Din datele Mintel reiese că producătorii ar trebui să se concentreze pe furnizarea de informații ușor de înțeles, care să se axeze pe nevoile exprimate de consumatori la nivel global. Astfel:
– 83% dintre consumatorii brazilieni doresc să se simtă sătui mai mult timp;
– 67% dintre consumatorii indonezieni ar încerca alimente personalizate din punct de vedere nutrițional;
– 64% dintre adulții chinezi folosesc social media pentru a-și îmbogăți cunoștințele în domeniul sănătății;
– 52% dintre consumatorii indieni își monitorizează dieta și exercițiile fizice pentru a rămâne motivați;
– 51% dintre australieni cred că felul în care îmbătrânim depinde de menținerea condiției fizice și a alimentației potrivite;
– 48% dintre femeile din SUA doresc o mai bună educație privind sănătatea femeilor;
– 33% dintre consumatorii thailandezi sunt dispuși să cheltui mai mult pe alimente mai sănătoase;
– 23% dintre consumatorii argentinieni nu vor cumpăra alimente cu ingrediente necunoscute;
– 21% dintre adulții germani încearcă să piardă sau să-și mențină greutatea prin monitorizarea glicemiei.
Datele aceste sunt importante pentru că prognozează o creștere a cererii de alimente nutritive care va determina intenția de cumpărare în 2025. „Mărcile de alimente și băuturi vor avea oportunități în anii următori de a-și completa afirmațiile și comunicările privind fibrele și proteinele cu statistici despre influența asupra dietei a macronutrienții cheie: grăsimile și carbohidrații”, se arată în raport.
Alimentele de răsfăț sunt pe același loc în preferințe cu cele care susțin sănătatea
În timp ce sănătatea este o temă comună și constantă pentru industria alimentară și a băuturilor, răsfățul a evoluat și el în a avea o conotație diferită în funcție de consumator. Pentru unii, înseamnă comoditate; pentru alții, un deliciu zilnic sau ignorarea sentimentului de vinovăție asociat cu consumul de alimente și băuturi nesănătoase, iar pentru consumatorii din SUA, acceptarea faptului că este în regulă să fii „perfect imperfect”.
Dar ceea ce nu s-a schimbat este faptul că dezvoltarea de noi sortimente rămâne esențială pentru determinarea consumatorilor să achiziționeze produse alimentare sau băuturi considerate de răsfăț. Aproape două treimi dintre consumatorii chinezi (63%) caută alimente și arome noi pe care să le încerce, iar 58% dintre consumatorii de dulciuri din Marea Britanie își doresc ca mărcile să colaboreze la dezvoltarea și lansarea pe piață a noi produse.
În următorii câțiva ani, mărcile de alimente și băuturi vor aborda o mentalitate de încălcare a regulilor, așa-numita „rule-breaking mentality”, pentru a răspunde preferințelor consumatorilor prin soluții mai puțin convenționale, clar semnalate pe ambalajul produsului, se arată în raportul Mintel.
Importanța provenienței ingredientelor
În egală măsură, tendințele privind proveniența ingredientelor din care se produce alimentul s-au schimbat semnificativ din 2016, când consumatorii căutau produse care transmiteau povești adevărate, din 2018, când era nevoie de transparență totală, sau din 2021, când era important să te conectezi cu un brand anume prin idealuri comune.
Acum, pe măsură ce geopolitica, încălzirea globală și alți factori au un impact asupra lanțurilor de aprovizionare, consumatorii sunt nevoiți să fie mai înțelegători cu producătorii din industrie care uneori pun nevoile lor înainte de orice.
Cu toate acestea, majoritatea consumatorilor înțeleg sau se aliniază necesității de schimbare: 77% dintre respondenții americani spun că evenimentele externe sunt importante și au un impact la nivel personal pentru ei; 65% dintre consumatorii japonezi înțeleg că sunt neputincioși în fața evenimentelor mondiale care le schimbă viața; iar 74% dintre consumatorii francezi înțeleg că impactul schimbărilor climatice va afecta ceea ce se află pe rafturile supermarketurilor în viitor.
Privind în perspectivă, lanțul global de aprovizionare cu alimente va continua să se confrunte cu perturbări cauzate de schimbările climatice, geopolitică și provocări tehnologice, se arată în raport. Mai important, consumatorii vor simți personal consecințele acestor provocări, iar mărcile trebuie să fie pregătite cu soluții potrivite.
Care va fi impactul noilor tehnologii asupra industriei de profil
Odată cu evenimentele globale neprevăzute și incontrolabile se înregistrează emergența noilor tehnologii alimentare. Consumatorii au trăit impactul schimbărilor climatice, confruntându-se cu fenomene meteorologice extreme, și au asistat la apariția alimentelor modificate genetic, ca răspuns la aceste schimbări, precum și la creșterea ulterioară a rolului științei în alimentație.
Ca urmare, aceștia se așteaptă ca tehnologia să joace un rol din ce în ce mai important în hrănirea populației globale. 69% dintre consumatorii mexicani sunt de acord că inteligența artificială le va face viața mai ușoară; 53% dintre consumatorii indieni cred că știința va oferi soluții la criza climatică; iar 47% dintre brazilieni spun că tehnologia îi va ajuta pe oameni să trăiască mai durabil.
Mai mult decât atât, tot mai mulți consumatori sunt dispuși să consume alimente modificate cu ajutorul tehnologiei:
– în SUA, 52% dintre respondenți ar mânca legume modificate genetic;
– 40% dintre consumatorii britanici doresc să știe mai multe despre modul în care sunt produse alimentele lor;
– 23% dintre italieni ar alege un produs alimentar sau o băutură modificată genetic dacă ar fi etichetată ca atare.
În măsura în care companiile agricole producătoare de materii prime se vor impune ca inovatori și educatori de încredere, mărcile de alimente și băuturi vor fi mai în măsură să înceapă să integreze noile tehnologii în produsele lor, se arată în raport. Brandurile vor trebui să acorde prioritate modului în care aceste progrese aduc în primul rând beneficii consumatorului,- prin produse cu un gust mai bun și un profil nutrițional îmbunătățit – și, în al doilea rând, mediului.
Sursa articol: Understand what’s new and next in global consumer behaviour and the impact on food and drink marketing and innovation in 2025.
Citiți pe Arta Albă și: Algele – ingredient alimentar al viitorului?