Scumpirea materiilor prime ridică prețurile și în panificație

  • Începutul anului 2021 a fost marcat, la nivel global, de ritmul accelerat şi generalizat de creştere a preţurilor materiilor prime, fenomen nemaiîntâlnit din 1948.

Creşterea preţurilor materiilor prime, la cota cea mai ridicată în ultimii 70 de ani, afectează și domeniul panificației. Producătorii au anunțat încă de la începutul anului că vor fi nevoiți să ridice prețurile, din cauza faptului că toate costurile sunt mai mari, atât pentru materia primă, cât și pentru producția în sine.

Fenomen nemaiîntâlnit din 1948

Primele două luni ale anului 2021 au fost marcate, la nivel global, de o creştere generalizată a preţurilor materiilor prime, proces nemaiîntâlnit în ultimii 70 de ani. În anul 1948, scumpirea materiilor prime a avut la bază declanșarea războiului rece și industrializarea excesivă în contextul pregătirii unui nou război bazat pe tehnica militară. Scumpirea materiilor prime din acest an are ca punct de pornire temerile privind producțiile, dar și fluxurile de aprovizionare, din cauza pandemiei globale. „Am analizat evoluțiile din ultimii 50 de ani, niciodată atât de multe materii prime nu s-au scumpit simultan”, se arată în ultimul raport al Organizației Mondiale a Comerțului, publicat la finalul lunii februarie și citat de Reuters.

Preţurile materiilor prime urcă în tandem

Preţurile materiilor prime urcă în tandem, iar investitorii se aşteaptă ca tendinţa, nemaivăzută de decenii, să persiste. „Ce credem că este important este că această revenire a preţurilor materiilor prime va fi începutul unui marş structural mai lung“, spun analiştii de la Goldman Sachs, conform revista-piata.ro.
Preţurile boabelor de soia au crescut cu 50% în ultimul an, prețul cafelei a crescut considerabil, iar petrolul a ajuns la maximele de dinainte de pandemie, atingând deja 60 de dolari pe baril. Iar ceilalți furnizori de materii prime, inclusiv cele agricole, acționează în tandem, deoarece costurile lor sunt strict legate de prețul petrolului, al utilajelor sau al energiei electrice.

Făina este mai scumpă

În România, după scumpirea făinurilor, a uleiului, a curentului şi a carburanţilor, producătorii de pâine au anunțat că vor majora prețul la pâine. Motivul invocat se înscrie în tendința generală: s-a scumpit materia primă ca efect al secetei de anul trecut. Ca urmare, prețul pâinii se va majora. Dacă, în prezent, o franzelă de 300 de grame a fost deja scumpită de la 1 leu la 1,30 lei, în viitorul apropiat prețul va fi de 1,5 lei. Producătorii de panificație au făcut acest anunț, completând că scumpirea este cauzată de producția slabă de grâu a anului trecut. „Deja materiile prime sunt în creștere. Ca să ne asigurăm o rentabilitate minimă va trebui să umblăm puțin la preț în sens crescător. În bugetul unei familii nu cred ca e atât de mult”, a declarat luna trecută Bogdan Iosif, administratorul unei fabrici de pâine din Urlaţi, pentru un post tv.

Scumpirile materiei prime influențează prețurile

Antreprenorii din industria panificației au justificat noile prețuri prin scumpirile materiei prime. Drojdia are un preţ mai ridicat cu 20%, iar uleiul de palmier cu 50%. În plus, tarifele pentru energia electrică, gazele naturale, motorină, benzină sunt, de asemenea, mai mari în 2021. Şi producătorii de dulciuri au o reală provocare în 2021, deoarece și prețul pentru cacao, și cel pentru zahăr au înregistrat creșteri semnificative care dau peste cap bugetele planificate.

Presiunea costurilor din România

Potrivit celei mai recente ediții a studiului Deloitte CFO Survey România, scăderea cererii rămâne principala îngrijorare pentru companii și în 2021. Totuși,  ponderea celor care se așteaptă  la o scădere a cererii inerne e mai mică acum, doar   44%, față de 70%, cât era la începutul pandemiei.

În următoarea perioadă, companiile se vor concentra pe menținerea sănătății și siguranței angajaților la locul de muncă (38%) și pe transformarea digitală (tot 38%), astfel încât să poată asigura funcționarea organizației chiar și în condiții de blocaj, izolare sau distanțare socială, mai arată studiul. În timp ce, explorarea de noi piețe mai este considerată o prioritate de doar 1% dintre companii.