Tendințe în universul aromelor: gusturile extravagante și combinațiile neașteptate câștigă teren, în timp ce aromele clasice capătă noi valențe.

• Elementele de escapism, de tradiție și de tentație reprezintă aspectele de care se ține cont în inovația în materie de arome.
• Consumatorii caută gusturi aventuroase din regiuni cu tradiție culinară sau o combinație echilibrată de note dulci și sărate într-un singur produs.

În preferințele consumatorilor profilul de aromă umami câștigă teren, iar conceptul de „ediție limitată“ atrage tot mai mult, datorită transmiterii impresiei de apartenență la o experiență inedită și efemeră. Aromele clasice precum vanilia și citricele primesc o nouă versiune, pe măsură ce inovatorii din domeniul alimentar se lasă seduși de ideea de reinventare.

Un studiu al comportamentului de consum realizat de una dintre cele mai mari companii de nutriție din lume, compania ADM, arată că la ora actuală se manifestă un interes sporit pentru experimentarea aromelor. Consumatorii sunt în căutare de noi modalități de a se exprima prin intermediul alimentelor și băuturilor și își doresc produse cu arome noi și neobișnuite.

Tendințe în universul aromelor

Evadare din cotidian cu ajutorul gusturilor inedite  

Aromele specifice unei regiuni, cele internaționale și ofertele de tip „ediție limitată“ răspund nevoilor de explorare sau de originalitate. Potrivit unui studiu realizat de ADM, aproximativ 73% dintre consumatorii la nivel global preferă produsele cu arome inedite în ediție limitată. Un produs cu aromă de matcha sau fructul dragonului satisface dorința de aventură, de evadare din cotidian.

În același timp, preferințele consumatorilor se concentreză tot mai mult asupra alimentelor și băuturilor care oferă energie, concentrare și relaxare. Levănțica, mușețelul, vanilia și scorțișoara evocă confortul și starea de bine, în timp ce aromele vibrante și răcoritoare de citrice și mentă se potrivesc bine cu produsele care vizează susținerea energiei.

Tendințe în universul aromelor

Gustul floral, cel provenit din plantele aromatice și cel de fructe, inclusiv citricele, sunt populare și considerate „mai aproape de natură”, iar specialiștii companiei de ingrediente Synergy se așteaptă în următoarea perioadă la o creștere în preferințe a aromelor de ananas, lămâie verde și fructe mixte.

Pentru zona Europei nu este de neglijat nici interesul din ce în ce mai mare pentru combinațiile de arome inspirate din bucătăria chinezească, japoneză, coreeană și thailandeză. Acest fenomen este explicat prin însăși caracteristica de bază a acestui gen de bucătărie, care combină săratul, dulcele și picantul, inducând astfel experiențe gustative complexe.

Și nu e singura surpriză oferită de aceste bucătării: arome florale se vor combina cu unele mai îndrăznețe precum ghimbirul, piperul, chili, dar și cu gustul de afumat, ca cel de BBQ japonez, alge afumate sau chiar roșii afumate.

Vanilia rămâne în top

Vanilia rămâne în continuare o aromă foarte căutată și, în funcție de regiunea de recoltare, poate oferi preparatelor caracteristici deosebite. Vanilia din Madagascar aduce arome cu note de cafea și de bourbon, în timp ce vanilia provenită din Uganda oferă un profil mai moderat, subtil.

Vanilia din Papua Noua Guinee are note mai florale, fructate, iar cea din Tanzania are esențe asemănătoare cu cele de caramel și sirop de arțar, pe când vanilia indoneziană aduce un profil ușor lemnos și afumat.

Pentru a dobândi aceste caracteristici unice de aromă și savoare, producătorii aleg din ce în ce mai des extractele de vanilie de o singură origine, folosind declarații de proveniență pentru a certifica aromele ca fiind premium. În același timp, proveniența este strâns legată de trasabilitate și transparență, care devin din ce în ce mai importante în deciziile de cumpărare.

Tradiționalele portocale, lămâi și lime împreună cu soiuri emergente, cum ar fi finger lime, calamansi, yuzu, kumquat și portocala roșie, permit producătorilor să vină în întâmpinarea exigențelor consumatorilor, oferindu-le arome îndrăznețe și vibrante.

În Europa rămân la mare căutare profilurile de arome tradiționale cum ar fi vanilia, ciocolata, căpșunile și citricele, iar piersicile, florile de soc, pepenele roșu și rubarba sunt populare în noile lansări de produse. Totodată, sunt în trend aromele de salvie, mușețel și floarea pasiunii, deoarece consumatorul le asociază cu imunitatea, stimularea intelectului, energia și relaxarea.

Uleiuri vegetale infuzate

Categoria uleiurilor permite inovații semnificative atunci când vine vorba de experimentarea unor noi amestecuri de arome.

Piața uleiurilor aromatizate, în care uleiul de măsline, floarea-soarelui, soia și rapiță sunt infuzate cu ierburi aromatice, plante medicinale, ciuperci și citrice pentru a obține gustul umami, se află pe un trend ascendent.

Își fac loc în preferințe aromele de ardei iute și usturoi în ulei de floarea-soarelui, dar și cele fructate, cum ar fi lămâia și portocala. Iar folosind uleiul de măsline presat la rece ca bază, infuziile de busuioc, bergamotă și rozmarin, asociate cu arome mai neobișnuite, cum ar fi cea de afumat, de trufe sau alge, se bucură în ultima vreme de o acceptare mai largă din partea consumatorilor.

Arome de nerefuzat

Opțiunile clasice precum ciocolata, vanilia sau caramelul rămân în preferințe evocând pentru majoritatea confortul sau trăiri emoționale nostalgice. Însă aventuroșii Mileniali sunt cei care dau tonul inovației în noile combinații de arome. Aceștia sunt atrași de „exotic și gourmet”, pe măsură ce gusturile devin mai cosmopolite.

Gusturile complexe, bine definite ocupă locul central în cadrul evenimentelor speciale, umami fiind elementul cheie. Ciupercile și trufele combinate cu arome picante, acrișoare și dulci sunt un exemplu în acest sens.

Caramelul sărat este popular în produsele de panificație, cofetărie, gelaterie și cafea. În ceea ce privește aromele de ciocolată, domină variantele de ciocolată cu ierburi aromatice și condimente, inclusiv menta, ghimbirul și cardamonul.  Iar aromele de citrice continuă să fie un adaos ideal pentru produsele de patiserie dulci și prăjituri, dar pot oferi, de asemenea, un gust complex și pentru produsele sărate.

Mai mult ca sigur, inovațiile în universul aromelor vor continua să evolueze în același timp cu preferințele consumatorilor. Noi combinații de gusturi, tradiționale sau neconvenționale, își vor face simțită prezența în piața de profil, hrănind dorința de confort sau apetitul pentru aventură.

Și, cum într-o lume post-pandemică sănătatea ocupă un loc la fel de important precum gustul, consumatorii se vor îndrepta spre aromele atrăgătoare care, în același timp, transmit și ideea de beneficii pentru sănătate.

Articol realizat de Gabriela Dan, Redactor Arta Albă

Citiți pe Arta Albă și: Mierea – și răsfăț și sănătate

Înscriere la Newsletter

Articole similare

Comentarii

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

spot_img

Instagram

Articole recente

*Prin completarea câmpurilor ești de accord cu prelucrarea datelor cu caracter personal conform GDPR și înscrierea la Newsletter Arta Albă.