• Taste Tomorow face rezumatul anului 2021 în panificație, patiserie, ciocolaterie, luând pulsul pieței, analizând comportamentul consumatorului și alegerile producătorilor.
Ce tendințe au modelat industria de panificație, patiserie și ciocolaterie în ultimele douăsprezece luni? În retrospectiva anului 2021, Taste Tomorow analizează cele mai interesante schimbări din lumea panificației, patiseriei și ciocolateriei identificând șase tendințe care au marcat evoluția anului trecut.
1.Conceptul Phygital
Nu ați auzit încă de experiența phygital? Atunci este momentul să faceți cunoștință cu acest concept în care experiența fizică și cea digitală a consumatorului sunt îmbinate perfect. Magazinele își etalează punctele forte offline și online pentru a oferi consumatorului tot ce este mai bun din ambele perspective.
În anul care a trecut am văzut din ce în ce mai multe magazine fizice extinzându-se în sfera online și invers, cu opțiuni pentru click și colectare sau livrare la domiciliu.
Magazinele fizice rămân
Chiar dacă o prezență online este o necesitate, 77% dintre consumatori nu ar dori să vadă sfârșitul magazinelor fizice. Acest lucru necesită o strategie care să combine magazinele fizice, canalele de comunicare digitală și experiența de acasă a clienților.
Prin opțiunea de click și colectare din magazinele fizice, s-a rezolvat o necesitate apărută în urma impunerii carantinei.
Întrebați ce așteaptă de la comercianții de alimente online, 48% dintre respondenți ar prefera un magazin online în care să găsescă întraga gamă de produse dorite în timp ce un procent de 47% preferă să se inspire din oferta comercianților care transmit „o poveste“, ducând clientul, cu ajutorul social media, în culisele preparării produsului dorit.
2.Comoditate absolută
Magazinele și brandurile pentru a-și păstra relevanța au nevoie de o prezență on line bogată, cu pagini de social media și un site web cu informații despre produse, precum și de opțiuni de cumpărături online și livrare la domiciliu. Consumatorii verifică recenziile online și paginile Instagram înainte de a vizita un nou magazin sau de a comanda mâncare, așa că, pentru a rămâne în atenție, companiile trebuie să fie online.
Sondajele arată că 12% dintre consumatorii globali cumpără alimente online cel puțin o dată pe săptămână, 17% comandă online mese la pachet cel puțin săptămânal, 57% consideră că toate magazinele și restaurantele ar trebui să ofere posibilitatea livrării la domiciliu și 37% dintre consumatori sunt chiar pregătiți pentru livrarea complet automată a alimentelor, fără intervenție umană, cu mașini sau drone care se conduc singure.
Asigurarea calității
Cea mai mare provocare pe care o aduce această tendință pentru industria de panificație și patiserie este asigurarea consumatorilor că prospețimea și calitatea produselor pe care le achiziționează online sunt aceleași cu cele pe care le cumpără în magazin.
Așadar, este necesară oferirea de informații despre modul și timpul de preparare, iar ambalarea și livrarea să asigure prospețimea produselor de care să te bucuri acasă.
3.Alimentele ambalate câștigă
Chiar dacă se preferă alimentele proaspete, contextul pandemic a adus în prim plan preferința pentru alimentele ambalate. Acest lucru se datorează percepției consumatorului cu privire la prospețimea și igiena produsului ambalat.
Pâinea, chiflele și prăjiturile special ambalate au devenit mai atrăgătoare în ultimul an. Ambalajul oferă un plus de siguranță în ceea ce privește igiena, dar promite și menținerea prospețimii timp mai îndelungat. Sondajul Taste Tomorow identifică existența a trei indicatori principali pe care oamenii îi folosesc pentru a determina cât de proaspăt este un produs de panificație. Mirosul și aroma sunt importante pentru 54% dintre consumatori, în timp ce aspectul general și culoarea sunt importante pentru 47% dintre consumatori, iar 47% dintre consumatori țin cont și de momentul când produsul a fost copt.
Igiena contează
Igiena va continua să fie o tendință importantă pentru perioada următoare, ceea ce înseamnă că produsele ambalate vor rămâne preferate.
Mai puțin de jumătate dintre consumatori (41%) consideră că alimentele neambalate manipulate de proprietarii magazinelor sunt sigure și doar o treime dintre consumatori cred că alimentele neambalate, care pot fi alese în mod liber de pe rafturi, sunt sigure.
Luarea unor măsuri suplimentare, pentru a-i liniști pe consumatorii preocupați de igienă, va ajuta producătorii să se mențină pe piață.
4.Ceea ce arată bine este gustos
Criteriul numărul unu pentru a cumpăra produse de panificație este și va rămâne gustul. Dar, în ultimul an, s-a observat o creștere a interesului pentru produsele de panificație care, pe lângă gust, au și un aspect atrăgător. Rețelele de socializare au declanșat o modă a deliciilor „fotogenice“, cu forme interesante, inedite și culori nebunești. Platformele de social media precum Instagram și TikTok abundă în postări de genul acesta.
Accentul pe aspect este alimentat și mai mult de cumpărăturile online, determinând 59% dintre consumatori să fie de acord că alimentele care arată bine sunt și gustoase.
În special generațiile tinere sunt mai sensibile la aspect și apreciază experiențele alimentare promovate prin intermediul Instagram.
5.Mâncarea sănătoasă
Consumatorii știu acum mai mult decât oricând despre alimentația lor, așa că sănătatea rămâne un factor decizional important în alegerea unui produs.
Cu explozia de informații disponibile, mulți oameni au devenit conștienți de modul în care alimentele le afectează sănătatea și ce ingrediente au un efect pozitiv sau negativ asupra organismului.
În 2021, a existat o creștere a interesului pentru produse alimentare care pot îmbunătăți sănătatea intestinală și sănătatea mintală.
Sănătatea intestinală
78% dintre consumatori cred că îmbunătățirea sănătății intestinale va avea un efect pozitiv asupra sistemului imunitar.
Pentru a-și îmbunătăți sănătatea intestinală, oamenii apelează la soluții alimentare naturale, cum ar fi verdețurile cu frunze bogate în nutrienți, produse fermentate sau probiotice și pâinea cu maia.
Alimente pentru sănătate mintală
Unii consumatori caută alimente cu ingrediente care acționează activ pentru a reduce stresul, dar, la fel de simplu, a devenit consumul de ciocolată sau produse de patiserie atunci când organismul se confruntă cu stres sau anxietate, pentru un impuls emoțional pozitiv. Acest lucru nu mai este văzut ca „un moment de slăbiciune”, ci face acum parte dintr-un stil de viață echilibrat.
6.Un stil de viață eco-conștient
Cea mai importantă tendință a anului 2021 este consumerismul conștient. Oamenii vor să știe de unde provin și cum influențează alimentele pe care le consumă planeta, bunăstarea celorlalți și animalele.
Această tendință spre cumpărături conștiente și etice – alimentată de criza climatică – poate fi observată în toate sectoarele, nu doar în supermarketuri, brutării și patiserii. Sustenabilitatea a devenit esențială în deciziile de cumpărare ale consumatorilor, deoarece aceștia caută să lase o lume mai bună generațiile viitoare.
Ești ceea ce mănânci
Astăzi, mâncarea este mult mai mult decât doar nutriție, fiind legată de identitatea fiecăruia, dar și de relațiile sociale, de apartenența la un grup.
În special consumatorii sub vârsta de 25 de ani, își doresc să afle mai multe despre companiile care produc alimentele pe care le consumă. Astfel, producătorii care oferă informații cu privire la modul în care produsele lor influențează planeta, vor răspunde nevoilor consumatorilor preocupați de acest aspect.
Articol realizat de Gabriela Dan, Redactor Arta Albă
Citește pe Arta Albă și: Făina de năut – prezentă din ce în ce mai mult în bucătăriile din întreaga lume