• Mixuri și concentrate pe bază de plante – utilizate tot mai des în panificație, patiserie și cofetărie.
• În urma pandemiei alegerile consumatorilor s-au îndreptat către produsele considerate sănătoase și obținute prin mijloace sustenabile.
Este în creștere cererea de produse pe bază de plante. Preocuparea producătorilor rămâne însă obținerea acestor produse fără a modifica textura și gustul tradițional.
Din ce în ce mai mult, consumatorii își bazează deciziile de cumpărare pe așa numitul „trifactor vegan“: dorința de a proteja mediul, evitarea ingredientelor de proveniență animală și dorința de a face alegeri bune pentru sănătatea proprie.
Conform unui studiu realizat de Puratos, acest trend al alimentației pe bază de plante, determină un procent de 60% dintre familiile de consumatori la nivel global să aleagă cel puțin o dată pe săptămână un meniu vegetarian, mai ales datorită varietății de combinații.
Lumea în continuă schimbare
Întrebări precum: „Ce conține produsul ales?“, „Ce beneficii pentru sănătate are?“, „Care este proveniența ingredientelor folosite?“, „Ce impact are asupra mediului? “ devin din ce în ce mai frecvente.
Totodată, vremurile incerte la nivel mondial au modelat comportamentul consumatorului, acesta devenind mai precaut când vine vorba să cheltuiască, iar deciziile lui nu vor mai fi supuse impulsului de moment, ci vor fi filtrate cu mai mare atenție.
Cei mai importanți factori în decizia de cumpărare
În cadrul unui studiu recent privind comportamentul la cumpărare, li s-a cerut participanților să dezvăluie primii trei cei mai importanți factori de cumpărare a anumitor produse.
Peste jumătate (52%) au declarat că primordial este gustul, urmat de preț și de accesibilitate (42%). Pe de altă parte, 27% au spus că procesul de obținere al fiecărui produs și impactul acestuia asupra mediului este cel mai important element pentru ei.
Adaptare la schimbare
Lumea se schimbă, iar mințile consumatorilor trebuie să fie deschise și adaptate la această schimbare.
Se experimentează noi opțiuni și arome interesante – pâinea cu sumac, spanac, sau cărbune vegetal, deserturile colorate și îndulcite cu sfeclă roșie. Consumatorii aleg varietatea, aleg ceva ce nu ar fi cumpărat anterior. Acest lucru a deschis drumul către inovații la scară globală. Social media este mai implicată decât oricând în crearea de tendințe în alimentație, iar Istagramul promovează produse atrăgătoare ce garantează și un gust desăvârșit.
Culoarea este cea care trezește simțurile, dar nu orice fel de culoare, ci cea obținută din extracte naturale, care promite nu doar un gust de excepție, ci și ingrediente bune pentru sănătate.
Provocări unice pentru producători
Producătorii își măresc ofertele de produse pe bază de plante în magazine, iar spațiul de vânzare se schimbă. Dacă înainte erau doar căteva rafturi de produse vegane, sau bio, acum spațiile dedicate produselor considerate altădată speciale devin din ce în ce mai generoase, datorită cererii crescute. Se face pasul de la „fără gluten”, „fără zahăr“,„vegetarian“, la alimentația obișnuită pentru toată lumea.
Produsele pe bază de plante fac progrese mari în sectorul panificației, dar există o dorință clară a consumatorilor pentru mai multă inovație în patiserie – iar acest lucru aduce provocări unice pentru producători.
Înlocuirea ingredientelor cheie
Unele dintre cele mai vândute articole din panificație, patiserie și cofetărie se bazează pe produsele lactate și pe ouă în rețetele lor de bază. Pentru produsele realizate în mod tradițional cu unt, ouă și lapte ca ingrediente cheie, care au implicații atât funcționale, cât și gustative, nu este ușor să găsești alternative.
Odată îndepărtate grăsimile, laptele și ouăle, este dificil să păstrezi gustul și textura corecte, iar găsirea de alternative la preț accesibil, cu gust bun și care au aceeași funcționalitate, nu este deloc simplu.
Acest lucru necesită investiție, nu doar financiară, ci și în timp.
Furnizorii de materii prime în ajutorul producătorilor
Aici intervin furnizorii de materii prime. Aceștia vin în ajutorul producătorilor cu așa numitele soluții „all-in-one“, cu mixuri speciale, sau cu concentrate pe bază de plante, gata spre a fi integrate în procesul de producție.
Producătorii își doresc mixuri de bază, versatile, de o calitate superioară, consistente și care să limiteze pierderile tehnice. Amestecurile de făinuri speciale, ciocolate vegane, înlocuitori de ou și produse lactate, grăsimile vegetale ajută brutarii, cofetarii, patiserii să creeze o gamă largă de produse adaptate trendului pieței.
Ingredientele naturale pe bază de plante pot crea profiluri de arome interesante, cu o textură diferită la fiecare mușcătură.
Să luăm drept exemplu semințele de tot felul, adăugate în produsele de panificație și fructele și florile liofilizate sau proaspete folosite în patiserie și cofetărie.
Este adevărat că producătorii trebuie să experimenteze până când obțin cele mai bune produse posibile, pline de aromă, textură și, evident, creativitate.
Pe bază de plante – sănătos, natural, organic
Începând cu anul 2020, produsele pe bază de plante au făcut un salt impresionant, depășind segmentul de tendință pentru a deveni parte a culturii mainstream.
Anterior consumatorii se fereau să aleagă produse etichetate vegane, deoarece se așteptau ca acestea să nu aibă aromă și textura. Cu toate acestea, datorită varietății și calității ingredientelor disponibile astăzi, acest lucru nu mai este valabil.
Consumatorii caută produse pe bază de plante, iar studiul Puratos Taste Tomorrow sugerează că „pe bază de plante” este termenul preferat de consumatori față de „vegan“, deoarece te duce cu gândul la sănătos, natural, organic. Având în vedere că consumatorii citesc etichetele mai mult ca niciodată și fac cercetări online, este cu adevărat momentul ca producătorii să-și asigure locul pe piață, alegând să satisfacă cerințele și exigențele consumatorului modern, prin produse de top, realizate cu ingrediente gustoase și sănătoase.
Articol realizat de Gabriela Dan, Redactor Arta Albă
Citiți pe Arta Albă și: Drojdia dă viață aluatului