Evoluția pieței de ciocolată din România în pandemie – producția internă în scădere, consumul în creștere

• Evoluția pieței de ciocolată din România în contextul pandemic este analizată într-un studiu realizat de KeysFin. Conform acestui studiu, producția internă de ciocolată este în scădere, iar consumul în creștere.

KeysFin, unul dintre cei mai importanți furnizori de soluții digitalizate pentru verificarea mediului de business, analizează piața ciocolatei din România, constatând o creștere cu 11% a cifrei de afaceri a comercianților de ciocolată, în 2020 atingându-se un maxim istoric de 4,1 miliarde de lei.
Și totuși, deși consumul de ciocolată pe piața românească este în creștere, producția a scăzut în anul pandemiei, ajungând la 640 de milioane de lei. Astfel, conform studiului KeysFin, piața de ciocolată, producție și consum, s-a diminuat în 2020 cu 10,7 % față de anul 2019, ajungând la 4,8 miliarde de lei.

Efectul pandemiei asupra pieței ciocolatei

Diana Florescu, analist economic KeysFin, subliniază că: „Piața de ciocolată a avut de suferit în 2020, iar pentru 2021 estimăm să crească cu aproximativ 10%, la peste 5,2 miliarde de lei. La impactul negativ al pandemiei (în special în producție) se adaugă și decizia strategică a NESTLE de la începutul anului 2019, de închidere a fabricii de la Timișoara. Reprezentanții companiei invocau atunci noile tipare de consum și deficitul de forță de muncă, într-un mediu competitiv. Prin urmare, în 2020, NESTLE și-a modificat și domeniul principal de activitate și a trecut de la codul CAEN 1082  – Fabricarea produselor din cacao, a ciocolatei  și a produselor zaharoase la 4639 – Comerț cu ridicata nespecializat de produse alimentare, băuturi și tutun. În cadrul acestei analize, am decis să includem compania în sub-segmentul comerț al pieței de ciocolată pentru a putea asigura continuitatea și consecvența datelor”.

 

Marii jucători ai pieței de ciocolată din România

După studiul realizat de KeysFin, în 2020, pe segmentul de producție, Kandia Dulce SA a devenit lider de piață, cu o cifră de afaceri de 141 milioane de lei (22,3% din producția din România), urmat de Heidi Chocolat SA (88,8 milioane de lei), Rap Confectionery SRL (66 milioane de lei), Mueller & Prietenii (32,5 milioane lei) și Marco Polo VE SRL (aproape 20 de milioane lei).
Pe segmentul de vânzare, în 2020, Nesle România SRL, care a părăsit doar segmentul de producție de pe piața românească, dar nu și pe cel de vânzare, conduce în clasamentul distribuitorilor de produse din ciocolată, cu vânzări de 933 milioane de lei (22,6 % din piață), urmată de Ferrero România SRL (880 miliarde de lei), Almira Trade SRL (166,6 milioane lei), Pfeifer & Langen România SRL (166 milioane lei) și Roshen One SRL (123 milioane lei).

Număr mai mic de companii, mai puțini angajați

Conform studiului publicat de KeysFin numărul de angajați din piața ciocolatei din România a scăzut cu 18% față de 2019, la 6,3 mii de salariați, ceea ce a însemnat și o scădere a cheltuielilor cu personalul de aproape 20% în 2020, ajungând la suma de 338 milioane de lei.
În 2020 numărul companiilor ajunge la 774, cu 1% mai puțin față de 2019. Dintre acestea, 406 au avut profit, 274 au avut pierdere, restul finalizând anul 2020 cu un rezultat net nul.
Astfel, per ansamblu, studiul arată un rezultat net al pieței de ciocolată în scădere cu 11% față de 2019, ajungând la 194,6 milioane de lei în 2020.

Plăți restante la furnizori și intrarea în insolvență

În 2020, plățile restante către furnizori și către statul român ale companiilor din piața de ciocolată au atins cel mai ridicat nivel din istorie, ajungând la 54%, până la  valoarea de 625 milioane de lei. Dintre acestea, restanțele față de furnizori au înregistrat cea mai amplă creștere, de 180%, atingând valoarea de 192 milioane de lei.
În același timp, perioada medie de plată a datoriilor curente s-a majorat cu 5% față de 2019, ajungând la 106 zile în 2020.
Datele oferite de Registrul Comerțului arată apariția în Buletinul Procedurilor de Insolvențe a două noi companii de pe piața de ciocolată în 2020, urmate în 2021 de încă una.

Ciocolata în topul preferințelor în România


Conform datelor oferite de Institutul Național de Statistică, în 2020, un român a consumat în medie 206 g de ciocolată, bomboane, rahat și alte produse zaharoase pe lună, cu 3% mai mult decât în 2019.
Ultimele date de la INS, arată că, la sfârșitul primului semestru din 2021, consumul mediu lunar a fost de 208 g de persoană, după ce în primul trimestru ajunsese la 224 g pe lună.
Astfel, față de consumul mediu lunar de 157 g de ciocolată, bomboane, rahat și alte produse zaharoase pentru anul 2016, în 2020 consumul crește la 206 g pe lună.
Statisticile confirmă că, mai ales în ultima perioadă, dat fiind contextul pandemic, ciocolata rămâne în topul preferințelor românilor, indiferent în ce formă este consumată: bomboane, tablete sau alte produse de ciocolată.

Articol realizat de Gabriela Dan, Redactor Arta Albă

Citește pe Arta Albă și: Rezumatul anului 2021 în panificație, patiserie, ciocolaterie

Înscriere la Newsletter

Articole similare

Comentarii

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Instagram

Articole recente

*Prin completarea câmpurilor ești de accord cu prelucrarea datelor cu caracter personal conform GDPR și înscrierea la Newsletter Arta Albă.