• Grupul Bimbo crede cu siguranță că da, intensificându-și prezența în spațiul produselor de panificație fără gluten printr-o nouă achiziție.
În ciuda costurilor mai mari ale unei diete fără gluten, aceasta este adoptată din ce în ce mai mult de persoane care nu au nevoie de ea. Studii de piață arată că doar unul din 20 de americani suferă de intoleranță la gluten, dar se estimează că 25% din populație urmează o dietă fără gluten.
Nu cu mult timp în urmă, dacă menționai că urmezi o dietă fără gluten (GF), cu siguranță nu toți ar fi înțeles despre ce e vorba. Persoana obișnuită care nu suferea de intoleranță la gluten abia dacă auzise de această proteină, în timp ce cei care adoptau restrictiva dietă se confruntau cu produse cu aspect trist, la fel de nereușite și în ceea ce privește gustul și textura.
Structura chimică a glutenului conferă aluatului elasticitate și îi permite să crească în timpul coacerii. În plus, este folosit ca agent stabilizator și potențiator de aromă în multe produse alimentare, inclusiv în unele care nu conțin cereale, cum ar fi înghețata și sosurile de gătit.
Însă, deși util în multe privințe, glutenul a fost asociat și cu reacții inflamatorii la nivelul tractului gastrointestinal. Astfel, în jurul anului 2010, interesul pentru produsele GF a început să crească rapid, iar dieta specializată a sărit într-o clipită de la trend la curent principal.
„Dieta fără gluten este o dietă medicală adoptată de oameni care nu au nevoie de ea”, a declarat Kristina Arslain, parte dintr-o echipă de la Universitatea din Nebraska-Lincoln care a investigat de ce dieta fără gluten a devenit atât de populară. Ea este autoarea unei lucrări pe această temă, publicată în Appetite în 2021.
Un curent în plină dezvoltare
Alergiile alimentare erau în creștere în lumea occidentală, fie că erau reale sau închipuite. În sprijinul acestei afirmații se află un studiu din 2019 care a chestionat peste 40.000 de persoane din SUA, constatând că aproximativ una din 10 persoane are o alergie alimentară. Pe de altă parte, una din cinci persoane credea că are o alergie alimentară. Iar un alt studiu din 2023 a constatat că 70% dintre femeile intervievate au încercat în mod voluntar dieta GF fără un diagnostic medical confirmat, în ciuda costurilor mai mari.
Acest stil de viață a primit rapid susținere și din partea unor celebrități. A fost considerată o metodă eficientă de a pierde în greutate și de a elimina acneea, deși capacitatea dietei GF de a oferi aceste beneficii pentru sănătate persoanelor care nu sunt sensibile la gluten nu a fost confirmată de studii științifice.
Adevărul este însă că, de obicei, produsele GF conțin mai multe calorii, grăsimi și sodiu decât omologii lor convenționali. De asemenea, acestea sunt mai sărace în nutrienți precum vitamina B12, acid folic, niacină, vitamina D, fier, zinc, magneziu și calciu.
Cei care urmează dieta fără gluten consideră că glutenul ar trebui să fie limitat, la fel ca sarea, zahărul sau grăsimile, mai degrabă decât ca un alergen care trebuie evitat complet. Iar convingerile pozitive cu privire la beneficiile pentru sănătate ale dietei GF sunt în continuare larg răspândite. Oricare ar fi motivul din spatele adoptării acestei diete, industria de profil a făcut cu siguranță un pas înainte și a îmbunătățit varietatea și calitatea produselor GF în ultimii ani.
Grupul Bimbo își consolidează poziția și în acest segment
Într-o teleconferință, în timpul prezentării rezultatelor financiare ale companiei Bimbo pentru al patrulea trimestru al anului 2023, președintele și directorul executiv al Bimbo, Daniel Servitje a anunțat finalizarea cu succes a achiziției Amaritta Food din Spania, o companie specializată în cercetarea și obținerea de pâine fără gluten.
„Această achiziție ne va permite să continuăm să dobândim know-how în această categorie, să profităm de această tehnologie și să o valorificăm în augmentarea potențialului de creștere accelerată pe această piață”, a adăugat acesta.
De altfel nu este prima dată când gigantul mexican al produselor de panificație a făcut incursiuni în acest segment.
În 2013, Grupul Bimbo anunța dezvoltarea unei linii de produse de panificație cu conținut de fibre vegetale, despre care un analist al Euromonitor International de la acea vreme a prezis că va oferi companiei un punct de sprijin puternic în noul domeniu. Un purtător de cuvânt al Bimbo a declarat că, de fapt, compania a testat produsele pe piața specifică din SUA încă de la mijlocul anilor 2012.
În 2020, New York Bakery Co, deținută de Bimbo, a lansat două sortimente de covrigi fără gluten în piața de profil, iar în 2021, divizia sa de capital de risc a făcut o investiție minoritară în Rule Breaker Snacks, un producător de gustări vegane, fără gluten și fără alergeni.
O investiție similară a fost făcută în același an în compania ecuadoriană LiveKuna, un furnizor de produse naturale, inclusiv făinuri, paste, cereale, semințe și boabe fără gluten. De asemenea, a achiziționat Emmy’s Organics, producător de fursecuri organice ultra-premium care vin și în variante fără gluten.
Achiziții importante la nivel global
În iulie 2023, conglomeratul mexican a anunțat un parteneriat cu Zero Carb Co, un start-up în asociere cu compania olandeză de panificație Bakker Wiltink și cu compania de capital de risc BOX NV, care se concentrează pe piața pâinii fără gluten și cu zero carbohidrați.
Prin achiziția Amaritta Food SL Grupul Bimbo își consolidează prezența pe această nișă, iar această mișcare s-ar putea dovedi chiar un salt semnificativ în direcția satisfacerii unui grup demografic în creștere de consumatori preocupați de sănătate.
Amaritta a fost înființată în 2020 de vizionara Maria Carmona Béjar și a devenit rapid un jucător cheie în acest spațiu. În prezent, operează o fabrică de producție de 21.530 de metri pătrați în Córdoba, care are capacitatea de a produce 10 milioane de unități de produse GF, evitând în același timp 13 dintre cei 14 alergeni declarați.
Această achiziție nu numai că îmbogățește portofoliul și amprenta Bimbo pe piața GF, dar și subliniază semnificația și importanța diversificării, compania devenind astfel poziționată strategic pentru a naviga în acest mediu cu mare potențial de creștere.
Pentru anul fiscal 2023, compania cu sediul în Mexic a raportat vânzări nete de 22,5 miliarde de dolari și EBITDA ( Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortisation ) ajustat de 3,1 miliarde de dolari pentru 2023.
Articol realizat de Gabriela Dan, Redactor Arta Albă
Citiți pe Arta Albă și: Grupul Bimbo recunoscut ca una dintre Cele Mai Bune Companii din Lume de către revista Time