Ce își doresc consumatorii de la alimentele și băuturile sustenabile

• Un nou studiu sugerează că europenii sunt „foarte motivați” să cumpere alimente durabile. Cum pot mărcile să transmită cel mai bine această caracteristică a produselor? Și, în contextul unei crize a costului vieții, sunt cumpărătorii dispuși să plătească mai mult pentru asta?

Pe măsură ce crește gradul de conștientizare a contribuției industriei alimentare la încălzirea globală, crește și interesul consumatorilor pentru durabilitatea alimentelor achiziționate. Studii recente asupra pieței arată că, în Europa, consumatorii sunt determinați să cumpere alimente durabile pentru a reduce impactul lor asupra climei.

Potrivit unui sondaj realizat de agenția IPSOS, 58% dintre europeni consideră că impactul asupra climei este important atunci când cumpără alimente și băuturi. Iar 31% dintre europeni fac deja alegeri durabile atunci când vine vorba de obiceiurile lor de cumpărare.

Ce își doresc consumatorii

Dar la ce se așteaptă consumatorii atunci când aleg alimente și băuturi cu certificate durabile din punct de vedere ecologic? Cum pot mărcile să își facă declarațiile de sustenabilitate mai vizibile pentru consumatori? Prețul mai mare al produselor de acest gen influențează deciziile de cumpărare?

Consumatorii aleg alimentele și băuturile „eco” în moduri diferite. Pentru unii, durabilitatea produsului este evidențiată de ambalajele ecologice, iar pentru alții, este vorba de ingrediente pe bază de plante sau de origine locală.

Legătura din ce în ce mai strânsă între ceea ce este sănătos și ceea ce este durabil

Ce își doresc consumatorii

O tendință care câștigă tot mai mult teren este etichetarea amprentei de carbon. Potrivit cercetării IPSOS, mai mult de trei din patru (76%) dintre europeni doresc să vadă pe etichetă amprenta de carbon a produselor. Și aproape trei din patru (74%) cred că companiile din industria alimentară ar trebui să depună eforturi pentru a reduce emisiile în producția lor de alimente.

Această tendință este susținută și de un studiu FMCG Gurus, care sugerează că 69% dintre consumatorii europeni caută declarații de „amprentă de carbon redusă / fără amprentă de carbon” atunci când cumpără produse alimentare și băuturi.

Studiul ATLAS al Ingredion privind tendințele globale ale consumatorilor pentru 2023 sugerează că două treimi dintre consumatorii europeni iau în mod constant decizii privind alimentele și băuturile pe baza declarațiilor de sustenabilitate. Și, în timp ce 65% dintre consumatorii europeni cumpără aceeași cantitate de alimente și băuturi cu mențiuni de sustenabilitate sau de mediu, 28% dintre consumatorii europeni spun că cumpără mai mult.

Din surse durabile

Ce își doresc consumatorii

În ceea ce privește mențiunile pe care consumatorii europeni le consideră „oarecum” sau „extrem de importante” atunci când cumpără produse alimentare și băuturi, 65% au răspuns „ingredient provenit din surse durabile”, 66% au răspuns „ingrediente trasabile până la sursă” și 68% au răspuns „fabricat cu ingrediente de origine locală”.

Presiunea este mare pentru ca producătorii să arate ce fac pentru ca produsele lor să fie mai sustenabile. Cea mai simplă metodă o reprezintă adăugarea mesajelor de sustenabilitate pe ambalaj. Aceasta este o modalitate simplă de a educa consumatorii cu privire la impactul produsului asupra mediului. Cu toate acestea, este imperativ ca aceste afirmații să fie relevante și ușor de înțeles.

Acest aspect este susținut de un studiu realizat de Deloitte în 2022, care sugerează că aproape jumătate (48%) dintre consumatori spun că nu au suficiente informații pe ambalajul produselor pentru a lua decizii sustenabile de cumpărare.

Dar sunt consumatorii dispuși să plătească mai mult pentru sustenabilitate?

Îmbunătățirea profilului de durabilitate al producției de alimente și băuturi poate fi costisitoare. Atunci când costurile nu sunt absorbite în totalitate de către producător și sunt – cel puțin parțial – transferate către consumator, este important să se știe cât sunt dispuși să plătească aceștia.

Pe fondul crizei costului vieții, această întrebare este și mai relevantă, în condițiile în care inflația alimentelor în Uniunea Europeană a atins recent un maxim istoric de 19,17%.

Studiile sugerează că, în mare parte, consumatorii sunt dispuși să plătească mai mult pentru alimente și băuturi „eco”. 69% dintre europeni au declarat că ar alege un produs alimentar mai prietenos cu clima în locul unei opțiuni mai ieftine. În același timp, un număr tot mai mare de consumatori sunt dispuși să plătească mai mult pentru alimente produse în mod durabil.

În categoria produselor lactate, de exemplu, consumatorii se orientează din ce în ce mai mult către alternative pe bază de plante, comportament care poate fi determinat de dorința de a mânca mai sănătos, dar și de dorința de a reduce amprenta de carbon a dietei lor.

Un sondaj realizat în numele furnizorului de ingrediente Beneo a arătat că aproximativ trei din patru consumatori la nivel global consideră că este important modul în care sunt fabricate alimentele și ce conțin acestea, fiind în același timp la fel de preocupați de schimbările climatice și de mediu.

Importanță tot mai mare acordată sustenabilității

Aceste preocupări sunt și mai importante în cazul consumatorilor din întreaga lume care se identifică ca fiind flexitari, cifrele arătând că patru din cinci persoane din această categorie sunt preocupate de schimbările climatice, de mediu și de bunăstarea animalelor. De asemenea, este interesant de observat că 42% dintre consumatorii la nivel global consideră că un produs nu este sănătos dacă nu este și durabil.

Și un studiu recent al Mintel a indicat, de asemenea, că, atunci când li se cere să definească „valoarea” produselor alimentare și a băuturilor, consumatorii plasează beneficiile pentru sănătate și ingredientele naturale mai sus decât „prețul mai mic”.

În plus, un raport al Inova demonstrează că merită să plătești pentru produse locale și ecologice, 30% dintre consumatori declarându-se dispuși să plătească în plus pentru produse ecologice. Aceste date demonstrează cu adevărat importanța pe care consumatorii o acordă în prezent sustenabilității produselor pe care le cumpără și ajută marii producători să își adapteze ofertele la tendințele actuale din piață.

Articol realizat de Gabriela Dan, Redactor Arta Albă

Citiți pe Arta Albă și: Risipa de alimente – o gravă problemă ecologică

Înscriere la Newsletter

Articole similare

Comentarii

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

spot_img

Instagram

Articole recente

*Prin completarea câmpurilor ești de accord cu prelucrarea datelor cu caracter personal conform GDPR și înscrierea la Newsletter Arta Albă.