• Efectul Stroop este unul dintre cele mai cunoscute fenomene din psihologia cognitivă. Este legat de atenția selectivă, care reprezintă capacitatea intelectului de a răspunde la anumiți stimuli de mediu, în timp ce îi ignoră pe alții.
• Dimensiunile mari ale caracterelor tipărite dintr-un meniu pentru numărul mic de calorii pot influența alegerile alimentare sănătoase.
Există mai multe motive pentru care oamenii aleg să comande mâncare sănătoasă la restaurante, iar un nou studiu arată că mărimea fontului de pe meniurile care semnalează numărul de calorii este unul dintre ele. Studiul, publicat în revista International Journal of Hospitality Management, sugerează că oamenii pot fi influențați să comande opțiuni sănătoase dacă numărul de calorii este scris cu un font mai mare. Acesta examinează efectul unor astfel de tehnici tipografice folosite pentru meniuri asupra alegerilor alimentare ale consumatorilor din restaurante.
Studii anterioare au arătat că referințele explicite la alimentația sănătoasă pot, în unele cazuri, să determine consumatorii să reacționeze împotriva acestora, optând pentru alegeri nesănătoase din cauza percepției că „sănătatea” înseamnă un sacrificiu în ceea ce privește savoarea.
Studiul a utilizat Efectul Stroop Numeric (NSE) pentru a influența alegerile consumatorilor. NSE este efectul pe care îl au asupra minții numerele ale căror mărimi nu corespund percepției lor (de exemplu, un 5 mare lângă un 7 mic, în loc de un 7 mare lângă un 5 mic), încetinind viteza de reacție și sporind concentrarea. Acest efect se manifestă și în cazul culorilor (de exemplu, cuvântul „verde” scris cu portocaliu), oamenii având nevoie de mai mult timp pentru a pronunța culoarea corectă decât atunci când culoarea și cuvântul se potrivesc.
Determinarea unor alegeri mai sănătoase
Cercetarea a demonstrat că, prin utilizarea în meniuri a unor cifre mai mari pentru opțiunile cu conținut caloric scăzut, oamenii pot fi determinați să aleagă variantele mai sănătoase.
Unul dintre motive este presiunea timpului în alegerea mâncării în restaurante – oamenii pot vedea aceste numere mai repede dacă ochii lor sunt atrași de ele, diminuându-le viteza de reacție și augmentându-le capacitatea de concentrare asupra numerelor.
Pe baza testelor efectuate, Ruiying Cai, autorul principal al lucrării, susține că „Atunci când restaurantele folosesc o dimensiune mai mare a fontului pentru conținutul caloric al alimentelor sănătoase, chiar dacă numărul în sine are o valoare mai mică, va crește preferința consumatorilor de a comanda produsul mai sănătos”.
În cadrul studiului, participanții au fost rugați să aleagă, dintr-un meniu, între produse sănătoase, cum ar fi un sandviș cu pui la grătar, și o opțiune mai puțin sănătoasă, cum ar fi un burger de vită afumată. Aceștia au fost împărțiți în două grupuri și doar unui singur grup i s-au dat meniurile cu numărul de calorii mai mic tipărite cu un font mai mare. Cercetătorii au constatat că cei din acest grup au fost predispuși să aleagă opțiuni mai sănătoase decât cei care au primit meniuri care nu aveau caractere de dimensiuni modificate.
În sprijinul consumatorilor
Cercetarea a constatat, de asemenea, că persoanele care erau preocupate din start de alimentația sănătoasă au fost mai puțin susceptibile în a fi afectate. Oamenii de știință au sugerat că acest lucru se poate datora faptului că aveau obiective nutriționale mai clar definite decât ceilalți și, prin urmare, aveau mai puține șanse de a fi influențați în alegerile lor de caracterele mai mari.
Metoda, susține Cai, ar putea ajuta restaurantele să convingă consumatorii să facă alegeri mai sănătoase, cu ajutorul unor indicii mai subtile decât declararea emfatică și deranjantă pentru unii consumatori a unui anumit produs drept „bun pentru sănătate“.
Sursa: International Journal of Hospitality Management, „The numerical stroop effect on consumer preference to order healthy food“ (Efectul numeric stroop asupra preferinței consumatorilor de a comanda alimente sănătoase).
Articol realizat de Gabriela Dan, Redactor Arta Albă
Citiți pe Arta Albă și: Pâinea feliată – invenția care a revoluționat industria de panificație