Ambalajul – cartea de vizită a produsului

Supranumit și „vânzătorul tăcut”, ambalajul reprezintă un sistem cu funcții complexe, destinat să asigure protecția temporară a produselor, dar, datorită abilității sale de a influența consumatorii la punctul de vânzare, ambalajul este, de asemenea, și o componentă cheie a mixului de marketing. Alegerea unui ambalaj de calitate, produs în condiții de siguranță sanitară, este o formă de respect atât pentru produsul pe care-l vinde un producător din domeniu, cât şi pentru consumatorul final.
Cu o dezvoltare dinamică și spectaculoasă în ultimii ani, industria ambalajelor se află acum în fața unei mari provocări, care ar putea impune schimbări radicale în domeniu. Este vorba despre prima strategie la nivel european privind materialele plastice, prin care se dorește ca, până în 2030, toate ambalajele folosite pe teritoriul european să fie reciclabile.

Regula celor 3 P

Un ambalaj pentru produsele de panificație trebuie să respecte regula celor 3 P: Protecție, Păstrare, Promovare. Pe de-o parte, ambalajul produselor de pani­fi­cație îndeplinește un rol funcțional, acela de a proteja produsul atât în magazin, cât și în perioada consumului la cumpărător. Pe de altă parte, acesta are un rol important ca vehicul infor­ma­țional, conținând detalii despre ingrediente, modul de folosire, de­po­zitare, aportul nutritiv sau preț. Deloc de neglijat sunt şi factorii estetici, esențiali pentru a capta atenția cumpărătorilor, pentru a evidenţia brandul și a face produsul uşor de găsit la raft.

Ambalajul este cheia

„Piața ambalajelor din România se aliniază trendurilor europene, pentru că acestea sunt stan­­dardele și normalitatea de ca­re trebuie să ne apropiem”, subliniază Andrei Bradea, country sales manager al companiei Tiger So­meș Impex SA, din Dej, unul dintre cei mai mari producători din România și Europa de Est de ambalaje imprimate, din hârtie înnobilată cu polietilenă, destinate industriei alimentare. Tiger Someș are certificarea BRC, un standard global care confirmă siguranța și calitatea produselor comercializate. ,,Este important ca ambalajul să fie fabricat în situații clare de igienă și să avem acreditările necesare în UE, nu numai pe cele cerute în România”, a mai precizat reprezentantul Tiger Someș.

Pentru că ambalajul reprezin­tă o interfață, fiecare com­­panie tinde să-și prezinte cât mai bine produsul și să poată atrage clientul, explică, în acest context, un alt lider al pieței de ambalaje din România, firma Barleta din Bacău. „Producem la standarde de calitate ISO 9001, folosind utilaje de ultimă generație și suntem printre puținii producători de ambalaje care au implementat sistemul FSSC, o condiție obligatorie a Uniu­nii Europene, care garantează si­guranța în ceea ce privește am­balajele din hârtie folosite în industria alimentară”, explică Florin Dimofte, manager marketing Barleta.

,,Modul de prezentare al unui produs, ambalajul în care este oferit pieței este cel care face o marfă mai mult sau mai puțin vandabilă. Și asta pentru că, în fața unor produse asemănătoare din punct de vedere calitativ, intervine subiectivismul, iar atunci când suntem puși să alegem, cu certitudine vom alege ceea ce ne încântă privirea. Așa cum se spune că buturuga mi­că răstoarnă carul mare, tot așa un ambalaj bine realizat poate să crească spectaculos cifra afacerilor unui producător“, spune Florin Ghiţă, director vânzări la BN COM, localitatea Dascălu, judeţul Ilfov, un producător important, aflat pe piața ambalajelor din 1992.

Ambalajul este cheia pentru comercializarea cu succes a unui produs – acesta trebuie să îi dea unicitate, să rețină privirea, să satisfacă nevoile grupului țintă. ,,De­signul ambalajului și modul de prezentare sunt esențiale pe o piață tot mai concurenţială. De aceea, personalizarea este mai mult decât necesară. O grafică interesantă, o formă deo­sebită a ambalajului, un mesaj original, toate acestea pot da unicitate unui produs și pot facilita alegerea acestuia la raft“, explică Nicolae Cojanu, director general POLICROM Brașov, o firmă care activează pe piața furnizorilor de am­balaje din 2008 și pune la dispoziţia clienților săi o gamă întrea­gă de produse cum ar fi: am­­balaje flexibile, pungi sau folii în rolă, personalizate sau simple, mo­no sau multi-strat, din BOPP și CAST, pungi şi sacoșe din hârtie.

Ambalajul flexibil – 85% destinat industriei alimentare

Ambalajul flexibil reprezintă o soluție de ambalare profesională şi modernă, care poate prelungi perioada de valabilitate a produsului și ajută la eficientizarea întregii activități de pro­ducție și livrare, începând din momentul ambalării, continuând cu întreg lanțul logistic de stocare și livrare, până la expunerea la raft, toate fără ca integritatea produsului să fie pusă în pericol.
Pe piaţă există producători de folii flexibile alimen­tare şi diverşi pro­­cesatori de ambalaje.
Am cules mai multe informaţii de la producătorii de ambalaje flexibile, activi pe piaţa românească, pentru a veni în sprijinul celor interesaţi în alegerea propriului ambalaj.

„În ultimii ani s-a trecut de la ambalarea produselor de panificație în materiale confecționate din polietilenă de înaltă densitate (HDPE) la folia BOPP.
Folia BOPP, o polipropilenă biorientată, datorită ca­lităților sale superioare, are o utilizare din ce în ce mai mare pe această piață. Este o folie multi­strat, cu grad de tran­s­parență foarte mare și un grad redus de alungire. Cerințele producătorilor sunt ca folia să nu fie toxică și să nu fie casantă”, explică dr. ec. Alexandra Maria Fira, director comercial al MOVIPLAST Craiova, preformator de ambalaje din BOPP.

„Folia și pungile pentru ambalarea produselor de pani­ficație – patiserie sunt preformate în funcție de cererea clientului și de caracteristicile utilajelor pe care le are în dotare. Dacă producătorul are mașini automate de ambalare a produselor, atunci va solicita pungi special destinate acestor utilaje. Materialul cel mai cerut este, în general, CAST-ul. Acesta conferă o durată de păstrare a produsului mai mare, este o folie lucioasă din material maleabil, cu rezistență mare la rupere şi transparență ridicată.
Folia BOPP este utilizată de obicei în role, fiind destinată mașinilor de ambalat, care formează pungile. Foliile BOPP laminate sunt preferate, pentru că au calitatea de a prelungi viața produsului ambalat”, spune reprezentantul companiei Fimplast Impex, Ani Ciu, director de producţie.

Compania furnizează pungi sau role, simple sau multistrat pentru ambalatorii de produse de pa­nifi­cație, le preformează la dimensiunile cerute de client și le imprimă în funcție de dorința acestuia.

„Piața ambalajelor pentru sectorul de panifica­ție a evoluat, influ­ențată de interesul tot mai accentuat pentru produsele ambalate, care a determinat necesitatea dotării companiilor producătoare cu linii de ambalare automate sau semiautomate şi astfel a crescut implicit cererea pentru pungi și folii”, mai explică reprezentantul Fimplast Impex.

„În ultimii ani au apărut utilaje pentru ambalare automată, care permit utilizarea foliilor laminate cu barieră de oxigen, barieră de lumină, viteză mare de alunecare și protejarea printului. De asemenea, au apărut utilaje pentru ambalarea semi­automată a pâinii, cu o viteză mare de ambalare și etichetare, care utilizează folia CAST perforată/microperforată, recomandată în pe­rioada caldă a anului. Folia film este solicitată și utilizată atât de micii, cât și de marii producători care dețin utilaje flow pack, iar cele mai importante cerințe în alegerea unui furnizor sunt calitatea ambalajelor, printul, timpul de execuție şi seriozitatea”, explică Paula Toma, area sales manager la DMF Poliplast, din Focşani Vrancea. Firma este producătoare de ambalaje flexibile, cu o experiență de peste un sfert de veac în domeniu.
Reprezentantul firmei precizează că, pentru industria panificației, DMF Poliplast poate produce folii laminate cu și fără barieră, destinate ambalării automate a pâinii, produselor de panificație și de patiserie, pungi pentru ambalare semi­automată și manuală destinate pâinii, imprimate cu până la opt culori.

,,Producția de ambalaje este o afacere foarte complexă, pentru fiecare produs ambalat sunt diferite materiale pentru care un producător poate opta. Ambalajele cu proprietăți complexe sunt mai scumpe. Noi facem ambalajele în funcție de cerințele clientului. Stabilim împreună cu acesta materialul, caracteristicile, designul, dar și cât e dispus să investească, în funcție de termenul de ga­ranție al produsului, de cât de mult vrea să prelungească viața produsului, ce grad de protecție dorește. Unii vor ambalaje simple și ieftine. Sunt și clienți cu cerințe speciale. Marii producători doresc, în general, calitate și performanță”, subliniază reprezentantul BN COM.
Pe piața producătorilor de ambalaje, utilajele sunt cam aceleași, dar diferă performanțele lor. Pe de altă parte, tehnologia avansează în industria de pa­nificație, iar ambalajele trebuie să țină pasul. „Pentru noi, este im­portant să investim mereu în mașini mai performante. Și acum avem mașini foarte performante. Chiar luna trecută am cumpărat un utilaj care confecţionează pungi pentru amabalarea pâinii în mod automat”, mai spune reprezentantul BN COM.

Firma Balcanic BOPP Tulcea, parte a grupului Balcanic PROD Focșani, este singurul producător au­toh­ton de polipropilenă-BOPP. „Noi producem folia și suntem furnizori pentru marii ambalatori din România, care se ocupă de acest sector. Forma o dau clienții noștri, care produc pungi, folii imprimate și alte ambalaje. Tehnologia în industria de panificație evoluează în fiecare an, dar folia, în principiu, rămâne cu aceleași proprietăți. Materiile prime virgine sunt în așa fel concepute, încât folia să poată lua contact cu alimentele, să fie purtătoare de bariere și să nu aibă în compoziție aditivi sau cerneluri care să poată lua contact cu alimentele. În ultimii ani, pe segmentul BOPP nu au apărut reglementări sau cerințe noi. Dar, de obicei, când apare ceva, adaptarea sau schimbarea intră în sarcina producătorilor de materie primă. Ei modifică rețeta ca să fie adaptabilă la produse alimentare”, a mai precizat Ana Maria Băețelu, director comercial la Balcanic Prod.

O problemă ar fi însă și pentru furnizorul de folie, având în vedere că, până în 2030, toate ambalajele folosite pe teritoriul UE vor trebui să fie reciclabile sau biodegradabile, conform strategiei adoptate de Comisia Europeană. „Deocamdată, cerințele sunt la nivel de proiect. Va fi greu pentru noi. Observăm evoluția pieței de ambalaje și e greu de crezut că într-un timp atât de scurt se vor întâmpla schimbări atât de radicale, să fie totul trecut pe biodegradabil. Acum, sunt niște reglementări noi, deo­camdată în legătură cu grosimea foliei, și ne vom adapta. Nu pot să fac o evaluare la ceea se va întâmpla în viitor. Cu siguranță ne vom adapta și vom fi în pas cu vremurile”.

Hârtie sau plastic?

Ambalajele au un rol important în protejarea calității produselor, fiind în primul rând o barieră impotriva acțiunii factorilor externi, cât și în prom­ovarea lor și informarea con­sumatorilor.

Dar ce alegem? Hârtie sau plastic?
Alegerea este dictată de caracteristicile produsului pe care îl ambalăm, de durata de viață estimată și de destinația lui.
Ambalajul din plastic este utilizat cu precădere pentru ambalarea produselor de panificaţie și patiserie cu termen de valabilitate mai lung, a produselor cu desfacere prin lanţuri de magazine, necesitând linii automate sau semiautomate de ambalare.

În categoria ambalajelor din material plastic, cele mai utilizate în panificație sunt polipropilena acrilică CAST sau CPP (cast polypropylene), transparentă, albă sau metalizată, cu grad bun de elasticitate și polipropilenă-BOPP (biaxially oriented polypropylene), transparentă, albă, perlată sau metalizată, un material stabil la tipar, translucid, care conferă volum ambalajului. Polipropilena poate fi simplă sau înnobilată cu polietilenă, hârtie sau aluminiu.

Mai puțin utilizate sunt pungile din PE (Poly­ethylene), deoarece sunt opace și nu pun în evidență produsul.
Ambalajele din hârtie se folosesc de obicei în magazinele de desfacere ale micilor brutării-patiserii, dar în prezent, având în vedere atenţia acordată calităţii mediului, producătorii caută soluţii pentru a extinde utilizarea lor şi pentru sectorul industrial.
Pungile din hârtie sunt indispensabile în sectorul de panificație, patiserie și cofetărie, fiind cea mai bună soluție de ambalare pentru produsele proaspăt scoase din cuptor. Acestea trebuie să fie realizate din materiale de calitate superioară, care să corespundă standardelor în domeniu. Astfel, atât hârtia, cât și cernelurile folosite pentru imprimare au nevoie de avizare sanitară.

De asemenea, au căutare şi ambalajele din hârtie înnobilată cu polietilenă sau polipropilenă, care asigură o barieră mai bună împotriva grăsimilor sau a umidităţii.

„O soluţie civilizată şi eficientă”

Dacă ne referim la materia primă utilizată la nivel european pentru ambalajele alimentare, hârtia și cartonul se află pe primul loc, cu o cotă de piață de 33%. Plasticul se află pe locul al doilea, la mică distanță, cu o cotă de aproape 30%.
Pe piață există o mare varietate de forme şi tipuri de ambalaje din hârtie, pungile fiind produsul cel mai des folosit în sectorul de panificație. Acestea pot fi executate din hârtie cu diverse grosimi, ce variază în funcție de domeniul în care se utilizează, în dublu sau triplu strat, cu aspect kraft natur, kraft albit sau colorat.

În funcție de formă, mărime și utilizare, piața oferă de la colțare, la pungi în V sau cu baza pătrată, simple sau cu fereastră transparentă. Fereastra transparentă poate fi din polipropilenă neperforată sau microperforată, cea din urmă permiţând evacuarea umezelii, ambele evidențiind totodată produsul și păstrând aspectul şi calităţile acestuia.

„Consumatorii sunt din ce în ce mai sofisticați şi apreciază tot mai mult calitatea. Or, un produs de calitate se păstrează în­­­tr-un ambalaj de calitate, iar cele mai apreciate sunt ambalajele realizate într-un mod sustenabil, ușor reciclabile, precum pungile de hârtie”, explică reprezentantul Policrom Brașov.

„Ambalajul din hârtie este un mod civilizat şi eficient de a ambala diferite produse alimentare sau nealimentare şi un excelent suport pentru a promova produsele. Hârtia este ideală pentru ambalat, datorită flexibilităţii şi abilităţii de a se plia perfect pe produse și, de asemenea, este biodegradabilă și poate fi reciclată. Nevoia de ambalaj specific comerţului alimentar, în primul rând, a fost o oportunitate de afaceri pentru Barleta, care în prezent livrează majoritatea producției de pungi industriei de panificație”, subliniază reprezentantul firmei din Bacău, care amintește că Barleta produce și hârtie rezistentă la grăsimi, o hârtie pergaminată, albită sau brună, cu grade diferite de permeabilitate.

Hârtia înnobilată cu polietilenă și polipropilenă

Hârtia înnobilată cu polietilenă și polipropilenă, unul dintre produsele oferite de Tiger Someș Dej, este o hârtie în compoziția căreia se aplică, prin extrudare, o folie de polietilenă sau polipro­pilenă, cu scopul de a crea o barieră împotriva grăsimilor, a umidităţii sau chiar termică, protejând astfel atât produsul, cât şi aspectul ambalajului.
Un alt avantaj al acestui tip de ambalaj este reciclabilitatea. Cele două straturi, cel de hârtie şi cel din material plastic, după utilizare se pot separa şi recicla conform caracteristicilor mate­rialului respectiv.

Ambalaje inteligente

Uniunea Europeană pune un accent tot mai pronunţat pe siguranţa alimentară, pe protecţia consumatorului şi pe confortul acestuia. Ambalajele inteligente prezintă avantaje pentru toate entităţile din lanţul alimentar: procesatorii au un element de siguranţă în plus pentru produsele lor, comercianții pot păstra produsele pe raft o perioadă mai mare de timp, fără ca acestea să îşi piardă proprietăţile, iar consumatorii sunt siguri că vor cumpăra un produs cu o calitate corespunzătoare.

Ambalarea în atmosferă controlată

Ambalarea în at­mosferă controlată presupune înlocuirea aerului din ambalaj cu un amestec de gaze care creează un microclimat ce măreşte considerabil durata de viaţă a produsului.

Procesul necesită utilizarea unor ambalaje cu proprietăți speciale, care acționează ca o barieră împotriva schimbului de gaze cu exteriorul.
Prin această metodă, pro­dusele îşi pot păstra caracteristicile organoleptice, putându-se renunţa la aditivi, conservanţi sau chiar la anumite operaţii din cadrul procesului de producţie.

Acest tip de ambalare previne oxidarea produsului, ceea ce ajută la extinderea termenului de valabilitate, procedeu ce poate fi folosit pentru o gamă întreagă de produse, inclusiv produse de panificaţie. De exemplu, termenul de valabilitate al produselor de patiserie se poate prelungi considerabil atunci când ambalarea se face în atmosferă modificată, conţinând valori de 45 sau peste 45% CO2. Astfel, în cazul produselor fără conservant, pentru chec, de pildă, durata de viaţă creşte de la 13 la 30 de zile, iar pentru blat de tort de la 10 la 20 de zile, având un conținut de 70% CO2 în atmosfera gazoasă.

„Smart packing”

Cel mai nou curent în domeniul ambalării este conceptul «smart pack­ing» – ambalaje cu componente electronice imprimate, transparente, flexibile și extrem de subțiri, care, prin scanare, pot furniza informații esențiale pentru sănătatea populației, ori ambalaje care sesizează orice mo­dificare de ph a alimentului și care își schimbă culoarea, avertizând că produsul nu mai poate fi consumat.

Clipband

Clipband-ul este o soluție elegantă și eficientă pentru închiderea ambalajelor preformate, cu ajutorul mașinilor de clipsat manuale sau automate. În România, clip­band-ul se utilizează preponderent în ambalarea produselor de panificație patiserie, dar și pentru alte produse cum ar fi praline, ceai, cafea, semințe, fructe, legume. În schimb, în alte țări clipband-ul este larg folosit pentru închiderea unor produse extrem de diverse.

Clipband-ul este confecționat dintr-o bandă din polipropilenă cu lățime de 8 mm prevăzută pe laterale cu două inserții din fir metalic cu diametrul de 0,6 sau 0,7 mm. Se poate produce într-o paletă extinsă de culori, iar astfel produsele se pot personaliza în funcție de culoarea dorită. Mai mult de atât, clipband-ul permite și inscrip­ționarea datei și a lotului asigurând o mai bună trasabilitate a produsului final.
Un alt avantaj al utilizării acestei soluții de închidere a ambalajului constă în posibilitatea de reutilizare a clipsului după deschiderea inițială, păstrând astfel ambalajul închis pe toată durata consumului. Rezistă până la 10 închideri/deschideri.
Nova Pan este unic producător de clipband pe piaţa românească şi al şaselea din Europa.

Pregătiți pentru reciclare?

„Strategia europeană privind materialele plastice, care impune ca până în 2030 toate ambalajele folosite pe acest teritoriu să fie reciclabile, va afecta serios piața ambalajelor din România, de la producătorul de polipropilenă, până la utilizatorul final”, spune Ani Ciu, director de producţie la Fimplast Impex. „Pe mașinile de preformare pe care le avem acum, putem forma şi tipări atât ambalaje din material plastic, cât şi ambalaje din hârtie. Cerere pentru ambalaje din hârtie există și probabil va creşte tot mai mult. Când firma noastră a achiziționat utilajele, aveam în vedere diversificarea producției. Acum nu avem proiecte definite de a trece de la plastic la hârtie, dar tehnologia ne permite. În viitor acționariatul va decide ce strategie va adopta”.

„Noua directivă europeană, care vorbeşte despre obligaţia de a folosi până în 2030 doar ambalaje reciclabile sau biodegradabile, cred că va impune schimbări de strategii şi firmelor din România. Astfel, va creşte necesarul de ambalaje din hârtie şi implicit valoarea investiţiilor, iar aceasta va asigura – sperăm, succesul firmei Barleta. Fără investiţii noi, de ultimă generaţie, nu ne putem bate cu marii producători de ambalaje”, a declarat reprezentantul Barleta.

Pungi și folii biodegradabile

În România, conform strategiei UE privind materialele plastice, începând cu 1 iulie 2018, se interzice introducerea pe piaţă a pungilor de transport din plastic subţire şi foarte subţire (sub 50 de microni), cu mâner, urmând ca acestea să dispară total şi din magazine din prima zi a anului viitor. „Noi suntem pregătiţi şi producem deja pungi biodegradabile, folosind materiale care se degradează după 6 luni şi au capacitatea de a deveni compost pentru îngrăşământ. Putem produce şi folie biodegradabilă. De asemenea, putem tipări pungile folosind cerneluri pe bază de apă, coloranţi şi celelalte componente, toate bio“, spune reprezentantul Plasrom Production SRL, din Buftea, producător şi preformator de ambalaje din material plastic.

Articole similare

Comentarii

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

spot_img

Instagram

Articole recente

spot_img