Piața românească este slab industrializată și digitalizată, comparativ cu alte state din Vestul Europei. De asemenea, multe dintre afacerile din sectorul panificației, patiseriei și cofetăriei nu au o vechime care să le asigure stabilitatea în vremuri de criză. Business-urile de familie, cu tradiție, cum sunt cele nemțești de pildă, pot face față mai bine obstacolelor, datorită poziționării lor în piață.
Migrarea afacerii în mediul online a reprezentat salvarea pentru mulți antreprenori. Cele mai afectate de pandemie au fost afacerile mici, brutăriile și cofetăriile artizanale, care nu au mai reușit să repornească business-urile după starea de urgență.
Care au fost cele mai mari provocări pentru producătorii din industria de panificație, patiserie și cofetărie?
Gabriela Bereş (G.B.), director regional Puratos Group, consideră că cele mai mari provocări cu care se confruntă producătorii sunt: diminuarea cererii, anularea evenimentelor private și publice, închiderea școlilor.
• Diminuarea cererii – Consumul este principalul lucru care le lipseşte (clienților Puratos – n.r.) în prezent. Oamenii nu cheltuie la fel de mulţi bani ca înainte de criză, pentru că au devenit mai precauţi, şi-au pierdut locul de muncă, depinde de la un caz la altul.
• Anularea evenimentelor private și publice – Brutăriile şi cofetăriile au supravieţuit nu doar prin magazinele pe care le au deschise, ci şi prin faptul că livrau către evenimente de tipul nunţi și botezuri. Acestea nu au mai existat, deci au fost loviţi şi din această direcţie.
• Închiderea școlilor – Foarte mulţi dintre ei (clienții Puratos – n.r.) trăiesc din produsele pe care le vând copiilor când se duc la şcoală. Fiecare (copil – n.r) îşi ia un croissant, o prăjitură, o pâinică …
România versus alte state din Europa de Est
G. B.: În România, criza a avut cel mai mare impact din cauza faptului că țara noastră este o piaţă artizanală. Deci, dacă în alte ţări discutăm de o piaţă industrială, unde sunt foarte multe cofetării şi brutării automatizate, România are o componentă artizanală, iar acest lucru s-a văzut acum. De asemenea, fac o comparaţie cu Germania, care are brutării şi cofetării transmise din tată în fiu, afaceri foarte vechi, tradiţionale. În momentul în care business-ul tău are o istorie de peste 50 de ani, ai altă poziţionare în piaţă, chiar dacă eşti afectat pe termen scurt. Ai probabil mai mult cash şi sustenabilitate în business-ul pe care îl faci. În schimb, în România vechimea business-ului, în special în cofetărie, este probabil între 10 şi 15 ani maxim. De asemenea, sunt foarte multe cofetării care au apărut în ultimii 2-3 ani.
Conform Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (OMS), viața va revi „la normal” abia în a doua jumătate a anului 2021 sau chiar în 2022. Cum va arăta piața atunci?
G. B.: În toate domeniile se discută despre noua normalitate sau acest „new normal”. Noi credem că viaţa în 2022 nu o să arate ca înainte. Vor fi nişte evoluţii în piaţă definitorii şi cred că trebuie să fim realişti şi să le recunoaştem. Este foarte clar că brutăriile sau cofetăriile mari automatizate, care au putere financiară, vor supravieţui. Evident, trebuie să se diferenţieze în timp. Este foarte clar că retail-ul are de câştigat, fiind din ce în ce mai puternic. Încă odată este foarte clar că antreprenorii mici au avut cel mai mult de suferit. Ideea este că structura pieţei o să se schimbe din punctul acesta de vedere, iar antreprenorii mici, probabil că mulţi dintre ei vor supravieţui, dar făcând lucrurile diferit. De exemplu, să folosească online-ul, să intre în online, să se facă vizibili, să fie dedicaţi online-ului – astfel, cred că lucrurile vor arăta cu totul diferit. De asemenea, cred că vor trebui să se diferenţieze mai mult. Acei mici antreprenori care merg pe produse standard nu vor supravieţui, iar asta s-a văzut înainte de criză. Criza doar a accelerat aceste tendinţe. Cei care vin cu lucruri diferite din punct de vedere al produsului, gustului, ambalajului, vor avea de câştigat. Deci, a te imita nu este parte din „the new normal”.
Puratos România este unul dintre principalii jucători de pe piaţa de ingrediente pentru industria alimentară. Compania are un portofoliu extins de produse, printre care maiele active și inactive, cereale încolțite și infuzate în maia lichidă, ciocolată belgiană Belcolade, umpluturi cu fructe, glazuri, creme fine pentru deserturi.
Articolul integral pe adevărul.ro