De ce ciocolata de tip marcă proprie nu este atrăgătoare pentru consumatori?

• Ciocolata sub marcă proprie a înregistrat un oarecare succes de piață, dar nu la fel de mult ca alte categorii de produse.
• În ciuda creșterii cheltuielilor cu coșul zilnic, vânzările versiunilor de ciocolată marcă proprie a marilor retaileri nu au înregistrat creșteri spectaculoase.

Mărcile private label au crescut în popularitate în ultimii ani, datorită presiunilor legate de costul vieții care îi împing pe consumatori către opțiuni mai economice.

Cândva considerate ca fiind o variantă ieftină și de calitate mai proastă a brandurile consacrate, mărcile proprii, ușor de recunoscut și pe care le putem găsi în orice magazin, sunt acum văzute acum ca fiind aproape egale din punct de vedere al calității cu produsele de brand.

Ciocolata marcă proprie

Cu toate acestea, există câteva excepții de la această tendință, iar una dintre acestea este ciocolata. Ciocolata sub marcă proprie nu a înregistrat același nivel de interes din partea consumatorilor.

Un studiu de piață realizat de agenția Mintel arată că deși mărcile proprii de ciocolată au înregistrat o creștere semnificativă a vânzărilor în ultimii ani, mai ales în Europa și în special în Germania, unde acestea au reprezentat 29% din volumul vânzărilor de dulciuri de ciocolată în 2022, această cifră a fost considerată scăzută în comparație cu categorii precum biscuiții dulci și înghețata.

Ciocolata marcă proprie

De ce nu se achiziționează totuși mai multă ciocolată marcă proprie?

Marii retaileri încearcă să se adapteze problemelor legate de costul vieții, lansând produse alternative celor de brand, ca răspuns strategic la criza economică care îi determină pe consumatori să se orienteze către produse mai accesibile.

Însă lipsa de succes a varietăților de ciocolată marcă proprie a stârnit interesul specialiștilor care au ajuns la concluzia că acest fenomen ar putea avea legătură cu ideea de lux, de răsfăț.

În comparație cu alte categorii, dulciurile în general și tabletele de ciocolată în special au o deschidere relativ mai mică către mărcile proprii și asta datorită preferințelor consumatorilor, care vor alege varietatea de ciocolată care li se pare mai luxuriantă. Acest comportament de consum afectează chiar și mărcile consacrate care nu au o abordare către latura de „lux”, asociată de mulți cumpărători cu ciocolata.

Așa se explică și faptul că, în ciuda dificultăților economice, vânzările în segmentul de ciocolată premium sunt cele care cresc, consumatorii optând pentru un răsfăț cu ciocolată de calitate superioară, chiar dacă asta înseamnă că o cumpără mai rar.

Ciocolata marcă proprie

Viitorul ciocolatei

Prețul boabelor de cacao a crescut cu aproximativ 400% într-un an, arată datele din piață. Iar, conform specialiștilor, chiar dacă industria a transferat costurile către consumatori și cererea s-a diminuat, prețurile nu vor scădea până la nivelurile din 2023. Dar nici nu vor continua să crească la fel de repede ca până acum.

Având în vedere presiunile economice, ciocolata este împinsă tot mai mult în categoria „lux”. Pe măsură ce costurile materiilor prime precum cacao și cafea și ale altor ingrediente (ulei de palmier) cresc și toți producătorii sunt nevoiți să plătească sume mai mari nu numai pentru ingrediente, ci și pentru a gestiona stocurile pentru asigurarea unei disponibilități continue, este foarte probabil să vedem noi creșteri de prețuri în viitorul apropiat.

Ciocolata marcă proprie

Aparenta lipsă de succes a ciocolatei marcă proprie nu înseamnă că consumatorii nu sunt deschiși să le consume. Unii consumatori, în special cei din Germania, sunt dispuși să încerce această variantă în circumstanțele potrivite.

Studiul Mintel arată și că 41% dintre germani ar alege un produs alimentar sub marcă proprie în locul unuia de brand dacă ar avea un gust mai bun. Acest lucru subliniază că, deși ciocolata sub marcă proprie este populară în rândul consumatorilor care caută să economisească, gustul rămâne un factor crucial în alegerile lor.

Articol realizat de Gabriela Dan, Redactor Arta Albă

Citiți pe Arta Albă și: Interviu cu Dorian Lungu de la Luado Chocolate

Înscriere la Newsletter

Articole similare

Comentarii

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

spot_img

Instagram

Articole recente

*Prin completarea câmpurilor ești de accord cu prelucrarea datelor cu caracter personal conform GDPR și înscrierea la Newsletter Arta Albă.