• Piața ciocolatei vegane a fost analizată de Transparency Market Research, o companie de cercetare a pieței din Wilmington, Delaware, SUA.
Din datele analizate de companie se estimează că piața globală de ciocolată vegană va înregistra o rată de creștere semnificativă, datorită înmulțirii numărului de organizații preocupate de bunăstarea animalelor, a creșterii populației vegane și a adâncirii gradului de conștientizare cu privire la beneficiile produselor alimentare pe bază de plante.
Ciocolata pe bază de plante este bogată în vitamine, fibre esențiale și minerale, iar veganismul ajută la promovarea unor obiceiuri alimentare sănătoase și reduce posibilele riscuri asociate cu grăsimile animale dăunătoare. Un alt factor al acestei tendințe în creștere este reprezentat de preocupările tot mai mari legate de bunăstarea animalelor și de planetă.
Potrivit Transparency Market Research, piața globală a ciocolatei vegane a fost evaluată la 532,7 milioane de dolari în 2022 și se estimează că va ajunge până în 2032 la o rată de creștere anuală (CAGR) de 10,5%. Astfel, se prognozează că va atinge în 2032 o valoare de 2 miliarde de dolari.
Iar agenția Allied Market Research susține că Statele Unite sunt acum lider în această categorie, pe măsură ce consumatorii devin tot mai conștienți de problemele de sănătate și etice legate atât de procesul de producție, cât și de lista de ingrediente.
Curentul Veganuary
Un rol important în dezvoltarea acestei tendințe de consum a avut-o și popularitatea în creștere a organizației Veganuary. Încă de la înființare, organizația non-profit a încurajat oameni din întreaga lume să încerce să devină vegani în luna ianuarie a fiecărui an, pentru a compensa excesele din perioada sărbătorilor de iarnă. Veganuary în continuare încurajează și sprijină atât consumatorii, cât și producătorii să treacă la o dietă bazată pe plante, ca modalitate de a proteja mediul, de a preveni suferința animalelor și de a îmbunătăți sănătatea a milioane de oameni.
Și pentru că producătorii își măresc capacitatea de producție de ciocolată vegană, iar adoptarea veganismului și a dietelor bazate pe plante este în creștere, după ce mai multe studii indică asocierea ciocolatei vegane cu scăderea tensiunii arteriale și a colesterolului, precum și cu o incidență mai mică a bolilor de inimă, a diabetului de tip 2 și a diferitelor tipuri de cancer, înseamnă că ne putem aștepta să vedem noi produse „free-from“ pe rafturile magazinelor.
Din ce în ce mai mult, consumatorii caută beneficii pentru sănătate înainte de a cumpăra orice produs. De exemplu, într-un sondaj publicat de International Food Information Council și de American Heart Foundation în 2021, 43% dintre americani au afirmat că sunt mereu în căutarea unor opțiuni sănătoase atunci când merg la cumpărături, în timp ce 52% au declarat că cel puțin uneori aleg alimente sănătoase. Și de atunci cifrele au fost în creștere exponențială. În urma unor astfel de tendințe, se așteaptă ca și industria de ciocolată vegană să continue să crească.
Companii producătoare importante intră în joc
Pentru analizarea peisajul concurențial Transparency Market Research a realizat profilul următorilor producători de ciocolată vegană în raportul său: Barry Callebaut, Chocoladefabriken Lindt & Sprungli AG, Nestle, Endangered Species Chocolate, Alter Eco, Taza Chocolate, Theo, TCHO, Equal Exchange Coop, Goodio, Montezuma’s Direct Ltd., Sjaak’s, Plamil Foods Ltd., Dylan’s Candy Bar și Creative Nature Ltd.
Jucătorii de pe piață menționați mai sus au identificat tendința, din ce în ce mai des întâlnită, de alegere a alimentelor vegane, transformând-o într-o oportunitate de dezvoltare și de introducere a unor noi game de produse aliniate trendului.
Aceștia au alocat resurse importante pentru activități complexe de cercetare și dezvoltare, în principal pentru a concepe produse optime pentru sănătate și prietenoase cu mediul, extinzându-și portofoliile cu varietăți de ciocolată vegană inovatoare.
O gamă de produse inovatoare
Din 2022, Chocoladefacriken Lindt & Sprungli a lansat pe piață tabletele de ciocolată vegană făcute cu lapte de ovăz și pastă de migdale fără gluten. Această gamă de tablete Lindt Classic Recipe OatMilk a ajuns și pe rafturile supermarketurilor din Statele Unite, în aromele clasice și de caramel sărat.
Tot în 2022, Nestle anunța că KitKat V, versiunea vegană a celebrului său brand KitKat, este disponibilă în 15 țări europene, după o lansare test în Regatul Unit și în alte câteva țări în 2021. Laptele din KitKat-ul original este înlocuit cu o alternativă pe bază de orez păstrând textura de napolitană crocantă și gustul de ciocolată fină cu care este obișnuit consumatorul.
În iunie 2023 Theo Chocolate și-a anunțat intenția de a fuziona cu American Licorice Company (ALC). Ca parte a ALC, Theo s-a alăturat portofoliului său de mărci organice și mai bune pentru sănătate, precum TORIE & HOWARD® și ZING BAR®, oferind în continuare consumatorilor o ciocolată savuroasă, organică și provenită din surse etice (Fairtrade).
Pe măsură ce lumea evoluează spre un mod de viață mai sustenabil și conștient, prezența și acceptarea veganismului a crescut în întreaga lume, iar produsele vegane au devenit nu doar opțiuni savuroase ale celor clasice, ci și un simbol al angajamentului față de mediu. Iar ciocolata vegană nu reprezintă o tendință trecătoare, o modă de moment, ci se dovedește a fi expresia unei schimbări fundamentale în mentalitatea noastră colectivă.
Articol realizat de Gabriela Dan, Redactor Arta Albă
Citiți pe Arta Albă și: Aromele anului 2024 – sub semnul nostalgiei