• Zahărul, ca parte importantă a dietei moderne și unul dintre ingredientele comune în produsele de panificație, prăjituri, cereale pentru micul dejun și altele, a suferit în ultima vreme majorări semnificative de preț. Acest fapt are un impact major atâta asupra producătorilor din industria alimentară, cât și asupra consumatorilor.
Conflictul armat ruso-ucrainean, debutat în februarie 2022, a dus la o creștere bruscă a costului mai multor materii prime precum grâul, uleiul vegetal și produsele lactate. Zahărul nu a fost influențat la început de aceste majorări de preț, rămânând stabil până în 2023, atunci când factorii externi au început să aibă un impact asupra producătorilor la nivel global, iar prețurile zahărului au început să urce.
Cauzele globale ale creșterii de preț la zahăr
Nu mai este nicio surpriză pentru nimeni că schimbările climatice au devenit o amenințare majoră la adresa producției de materii prime de bază, fermerii avertizând că temperaturile în creștere și precipitațiile imprevizibile modifică condițiile de cultivare, fapt care duce la scăderea randamentelor și la creșterea vulnerabilității la dăunători și boli.
În prezent, impactul crizei climatice începe să fie resimțit de producătorii de zahăr, condițiile meteorologice nefavorabile, inclusiv seceta severă, din întreaga Europă deteriorând grav culturile de sfeclă. Uniunea Europeană (UE) este principalul producător mondial de sfeclă de zahăr, producând anual aproximativ 50% din cantitatea totală.
În mod similar, producția de trestie de zahăr din principalele țări producătoare, cum ar fi Brazilia, a fost, de asemenea, afectată de condițiile meteorologice extreme, ceea ce a dus la creșterea prețurilor. Costul global al zahărului a crescut la cel mai ridicat nivel din 2011, ca urmare a neliniștilor provocate de ratele de subproducție din țări precum Thailanda, care se confruntă cu o secetă severă.
Și în India, prețurile zahărului au crescut cu peste 3% în două săptămâni, în septembrie 2023, atingând cel mai ridicat nivel din ultimii șase ani. Acest lucru a urmat unei perioade de precipitații slabe în principalele regiuni de cultivare ale țării și a generat îngrijorări serioase legate de producție, pentru următorul sezon de creștere. De asemenea, a stârnit agitație la nivel internațional, deoarece există temeri că comercianții și oficialii din industrie ar putea descuraja țara să permită exporturile de zahăr, ceea ce ar exercita presiuni suplimentare asupra cererii și ar duce din nou prețurile în sus.
Impactul asupra producătorilor
Conform indicelui prețurilor zahărului al Organizației Națiunilor Unite pentru Alimentație și Agricultură (FAO), costul zahărului a crescut cu 0,8%, ajungând la 135,3 puncte de indice în ianuarie 2024.
Împreună cu această creștere a costului materiilor prime, producătorii se confruntă, de asemenea, cu o creștere a costurilor de producție, inclusiv cu o creștere a costului facturilor de energie. Toate acestea se combină pentru a crea o imagine extrem de dificilă din punct de vedere financiar.
Pentru a contribui la asigurarea importurilor de zahăr din trestie de zahăr din afara UE, Uniunea acordă țărilor în curs de dezvoltare acces liber de taxe vamale pe piață, în cadrul acordului „ Everything but Arms ” și al acordurilor de parteneriat economic cu țările din Africa, Caraibe și Pacific. Acest lucru este menit să garanteze fluxul de aprovizionare a producătorilor europeni.
Cu toate acestea, în ceea ce privește prețul, impactul real va fi probabil resimțit de consumatori, deoarece costurile sunt inevitabil transferate către aceștia prin produsul finit.
Cifrele arată că cererea de zahăr, conținut într-o mare varietate de dulciuri, ciocolată, băuturilor carbogazoase, biscuiți și multe altele, nu dă semne de diminuare, ba chiar este în continuă creștere.
Mai mult, se prognozează că consumul global de zahăr își va continua trendul ascendent cu aproximativ 1,4% pe an, ajungând la 199 de tone până în 2029. Creșterea consumului de zahăr nu este susținută doar de o cerere tot mai mare de dulciuri bogate în zahăr, ci și de creșterea exponențială a populației și de o creștere a veniturilor, care atrage după sine o augmentare în achiziționarea de bunuri și produse.
Cum îi va afecta pe consumatori creșterea costului zahărului?
Ca urmare a cererii din ce în ce mai mari pentru produsele bogate în zahăr, specialiștii consideră că este posibil să asistăm la un transfer al costurilor de producție, din ce în ce mai mari, către consumatorul final, care dorește să achiziționeze aceste produse.
Cu toate acestea, nu toți producătorii caută să transfere creșterea costurilor către clienți. Unele companii caută metode alternative pentru a face costurile de producție în creștere mai ușor de gestionat, printre care și utilizarea îndulcitorilor ca alternativă la zahăr. Acest fenomen ar putea accelera reformularea produselor cu conținut redus de zahăr, prin soluții de îndulcire inovative competitive cu zaharoza.
UE produce în medie aproximativ 18 milioane de tone de zahăr pe an, în plus față de importurile internaționale. Cea mai mare parte a acestui zahăr este utilizată în producția de alimente, ceea ce înseamnă că UE are o responsabilitate importantă de a sprijini agricultorii în producția de zahăr, nu numai pentru a proteja mijloacele de trai ale agricultorilor, ci și pentru a proteja producătorii de alimente care se bazează pe zahărul pe care aceștia îl furnizează.
Articol realizat de Gabriela Dan, Redactor Arta Albă
Citiți pe Arta Albă și: Stevia – îndulcitor natural