Studiu MKOR – 38% dintre români preocupați de impactul lor asupra mediului

• Un studiu recent efectuat de MKOR relevă că un segment semnificativ al populației românești manifestă o preocupare pentru impactul asupra mediului înconjurător atunci când face achiziții.
• Acești consumatori sunt denumiți Consumatori Etici, o categorie care își ghidează deciziile de cumpărare în funcție de criterii sociale, ecologice și morale.

Consumatorul Etic, conform acestui studiu, este o persoană conștientă de efectele pe care achizițiile sale le pot avea asupra mediului înconjurător și a societății în ansamblu. El caută activ produse și servicii care respectă standardele ridicate de sustenabilitate, justiție socială și etică în afaceri.

Studiul relevă că, în timp ce 38% dintre români sunt atenți la impactul asupra mediului atunci când fac achiziții, 56% sunt mai degrabă indeciși, iar 3% nu sunt interesați de aspectele legate de sustenabilitate și etică în consum.

Studiu MKOR

În ceea ce privește caracteristicile Consumatorului Etic din România în 2024, studiul arată că aceștia sunt în principal femei, locuiesc în medii urbane, aparțin Generației Millenials, au venituri medii sau mici și au absolvit studii superioare. Aceste caracteristici sunt în concordanță cu sensibilitatea crescută a femeilor față de problemele legate de mediu și etică, precum și cu accesul la informații și resurse financiare.

Motivele alegerii consumului conștient sunt diverse, arată sondajul. Astfel, 41% dintre respondenți sunt interesați de beneficiile pentru sănătate și starea de bine atunci când achiziționează produse și servicii. 39% sunt atenți la aspecte legate de sustenabilitate și responsabilitate față de mediu. Cei cu studii superioare și venituri mari se orientează spre încurajarea producătorilor locali, iar reciclarea este susținută de 22% dintre respondenți, fiind importantă în special pentru cei cu venituri mari.

Consumator Etic – comportament

Consumatorul Etic adoptă o serie de acțiuni concrete pentru a-și manifesta preocuparea pentru mediu, inclusiv reciclarea, evitarea risipei alimentare și utilizarea mijloacelor de transport durabile.

Sondajul MKOR relevă că un procent de 70% dintre intervievați evită risipa de alimente. Consumatorul Etic este conștient de impactul obiceiurilor alimentare asupra mediului și caută să cumpere doar cât are nevoie. Unii dintre respondenți aleg chiar să cumpere produse aproape de termenul de expirare. 64% dintre aceștia reciclează. Colectarea separată a deșeurilor este parte din rutina zilnică pentru Consumatorii Etici. Aceștia aleg produse eficiente energetic din grijă față de mediu și pentru că înțeleg că investiția inițială poate fi compensată de economiile de costuri pe termen lung.

Studiu MKOR

Aproape jumătate (49%) din Consumatorii Etici aleg mijloace de transport alternative la transportul auto, iar 39% recondiționează bunuri. În acest segment se situează mai mult bărbații, femeile optând pentru alternativele second-hand.

Un procent de 55% dintre participanții la studiu folosesc sacoșe textile și refolosesc recipientele de plastic sau sticlă după terminarea produsului, iar 45% cumpără mai puține haine. De altfel, sondajul MKOR arată că 1 din 2 Consumatori Etici evită consumul excesiv de fashion.

Provocări în adoptarea practicilor de consum sustenabil

Cu toate acestea, există și bariere care împiedică adoptarea practicilor de consum sustenabil, cum ar fi prețul mai ridicat al produselor și lipsa încrederii în etichetele eco. În ciuda acestor provocări, consumatorii etici sunt motivați de beneficiile pentru sănătate, responsabilitatea față de mediu și sprijinul pentru producătorii locali în alegerea produselor și serviciilor lor.

Este adevărat că, de multe ori, produsele sustenabile au un preț mai ridicat decât celelalte produse similare, făcându-le inaccesibile pentru anumite segmente de consumatori.

Studiu MKOR

La asta se adaugă scepticismul în ceea ce privește veridicitatea etichetelor care indică caracterul eco sau sustenabil al unui produs, ceea ce poate duce la ezitare în a cumpăra aceste produse, dar și obișnuința de a cumpăra anumite branduri specifice chiar și în detrimentul produselor sustenabile oferite de alte companii.

Adesea, consumatorii nu au acces la informații detaliate despre impactul asupra mediului și despre originea materiilor prime folosite în producția produselor, ceea ce îi împiedică să facă alegeri informate. Iar unele magazine nu oferă o gamă largă de produse sustenabile, ceea ce face dificilă achiziționarea lor pentru consumatorii care doresc să adopte un stil de viață mai eco-friendly.

Promovarea consumului sustenabil

Integrarea sustenabilității în strategia de afaceri devine tot mai crucială pentru companii, având în vedere creșterea importanței acordate aspectelor legate de mediu și etică de către consumatori în procesul de luare a deciziilor de cumpărare.Retailerii au un rol important în promovarea consumului sustenabil, prin inițiative precum programe de loialitate și facilități pentru clienții care adoptă comportamente sustenabile.

Studiu MKOR

Astfel, încurajarea consumatorului spre alegeri sustenabile se poate realiza prin: programe de loialitate care recompensează comportamentul sustenabil al clienților (de exemplu puncte pentru utilizarea sacoșelor reutilizabile; facilități pentru clienții care vin pe jos, cu bicicleta, cu transportul în comun; târguri pentru produse recondiționate și second-hand; produse „green” sub brand propriu la prețuri accesibile; transparență și trasabilitate privind originea produselor.

Foarte importante sunt și campanii de educare și informare pe tema sustenabilității ( de exemplu: Rețete și sfaturi despre cum pot fi folosite resturile de mâncare ), inițiativele de voluntariat și implicare comunitară, sau evenimentele și seminariile pe teme de sustenabilitate și ecologie.

Sursa: Studiul MKORMamele Milleniale din mediul urban sunt reprezentantele profilului de Consumator Etic în România“

Articol realizat de Gabriela Dan, Redactor Arta Albă

Citiți pe Arta Albă și: Ambalajele comestibile – inovații menite să înlocuiască plasticul

Înscriere la Newsletter

Articole similare

Comentarii

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Instagram

Articole recente

*Prin completarea câmpurilor ești de accord cu prelucrarea datelor cu caracter personal conform GDPR și înscrierea la Newsletter Arta Albă.