Studiu Ipsos – românii sunt pesimiști în privința inflației

• Conform unui studiu realizat de Ipsos Global Inflation Monitor, un număr semnificativ de români sunt pesimiști în ceea ce privește revenirea inflației la cote normale. Concret, trei din zece cetățeni români consideră că inflația nu va reveni niciodată la normalitate.

În contrast cu această percepție a populației din România, la nivel global, o treime dintre consumatori sunt optimiști cu privire la viitorul economic, anticipând că va dispune de mai mulți bani de cheltuit în anul următor. Mai mult, în România, în următoarele șase luni, 7 din 10 intervievați se așteaptă la o creștere a costurilor alimentare.

Studiu Ipsos

Deși inflația anuală a scăzut în România, trecând de la 8,3% în octombrie la 6,7% în noiembrie, mulți români manifestă îngrijorări legate de evoluția economică viitoare. Banca Națională a României a menținut prognoza de inflație pentru finele anului la 7,5%, dar a revizuit estimarea pentru 2024 la 4,8%. Aceste previziuni se fac în lumina modificărilor anunțate ale accizelor la petrol și produsele din tutun, precum și a eliminării plafonării prețurilor la produsele esențiale.

Studiul Ipsos subliniază, de asemenea, dificultățile continue în fața crizei costului vieții, cu mici îmbunătățiri în optimismul economic în anumite țări. În ceea ce privește România, o proporție semnificativă de repondenți consideră că țara se află în recesiune, iar presiunea financiară este resimțită de un număr considerabil de cetățeni.

Datele arată că mulți români se simt afectați financiar, cu 28% declarând că abia se descurcă și alți 22% întâmpinând dificultăți financiare. În ciuda acestor dificultăți, unii sunt optimiști cu privire la creșterea nivelului de trai și a venitului disponibil în următorul an.

Studiu Ipsos

Micșorarea ambalajelor și reformularea produselor stârnesc nemulțumirea consumatorilor

Fenomene precum micșorarea dimensiunilor produselor la același preț și modificarea ingredientelor pentru a menține prețurile pot alimenta iritarea consumatorilor. În cele 33 de țări incluse în studiu, aproape jumătate dintre consumatori (46%) spun că au observat că dimensiunile produselor au devenit mai mici, dar prețul a rămas același.

Micșorarea dimensiunilor se observă cel mai mult în Europa, Marea Britanie având cea mai mare proporție de persoane care remarcă această practică (64%), urmată îndeaproape de consumatorii din Franța (63%) și Germania (62%).

Românii se situează în jumătatea inferioară a clasamentului: 40% dintre ei spun că au remarcat acest fenomen. Tot românii sunt cei care, comparativ cu media globală, menționează în mod semnificativ mai mult categoriile de produse pentru care au remarcat acest fenomen, de la pâine (56%), brânză (50%), gustări sărate (47%) până la iaurt (45%).

Studiu Ipsos

Shrinkflation și skimpflation

Unu din doi repondenți la nivel global (48%) consideră inacceptabil faptul că producătorii reduc dimensiunea produselor comercializate menținând prețurile la același nivel, ca modalitate de a răspunde la creșterea costurilor.

Dezacordul față de această practică este mai mare în Europa și în America de Nord, francezii (67%) fiind cei mai nemulțumiți. Românii se arată mai toleranți; doar 38% consideră inacceptabilă această practică.

În plus, 27% dintre români (față de 22%, media globală) spun că au remarcat modificarea ingredientelor produselor pe care le cumpără, așa-numitul skimpflation, metodă folosită de producători în așa fel încât prețul produselor să nu se schimbe.

Inflația rămâne o preocupare semnificativă pentru publicul global: 62% dintre cetăţenii celor 33 de țări incluse în studiu se așteaptă ca rata inflaţiei să crească în anul următor. Procentul este identic în România. Unu din trei cetățeni la nivel global (32%) este optimist că lucrurile vor reveni la normal în următorul an sau mai devreme, comparativ cu 24% dintre români.

Studiu Ipsos

Prognoze nu tocmai optimiste

Datele studiului arată că doar aproximativ un sfert dintre români sunt optimiști că inflația va reveni la normal în următorul an, iar presiunea financiară rămâne o preocupare constantă. Procentul de 62% dintre români care se așteaptă la o creștere a ratei inflației în anul în curs reflectă îngrijorările generalizate legate de situația economică.

În medie, la nivel global, o majoritate a persoanelor se confruntă cu anumite dificultăți financiare, însă România se află printre țările cu cea mai mare proporție de cetățeni care afirmă că se descurcă financiar.

Studiu Ipsos

Cu toate acestea, nivelul de confort financiar este redus în comparație cu media globală, iar mulți români se așteaptă la o continuă creștere a costurilor. Astfel, în următorul semestru, 7 din 10 români se așteaptă la o creștere a costului cumpărăturilor alimentare (72%), a costurilor cu utilitățile/ energia (69%), a costurilor cu combustibilul (68%) și a altor cumpărături pentru gospodărie (69%).

Studiul Ipsos a fost realizat sub forma interviurilor online în 33 de țări (respectiv 500 interviuri în România), în rândul a 24.792 adulți cu vârste cuprinse între 16-74 de ani. Datele sunt ponderate astfel încât compoziția eșantionului fiecărei țări să reflecte cât mai bine profilul demografic al populației adulte conform celor mai recente date de recensământ.

Articol realizat de Gabriela Dan, Redactor Arta Albă

Citiți pe Arta Albă și: Isomalt – un ingredient pentru decorațiuni spectaculoase

Înscriere la Newsletter

Articole similare

Comentarii

  1. Este îngrijorător să observăm un asemenea nivel de pesimism în rândul românilor referitor la inflație, chiar dacă scăderea ratei anuale aduce un oarecare optimisim. Cum credeți că acest sentiment generalizat va influența comportamentul economic al consumatorilor în România? Va duce acest pesimism la scăderea cheltuielilor și la o creștere a economiilor, sau va avea efecte contrare, accentuând problema?

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

spot_img

Instagram

Articole recente

*Prin completarea câmpurilor ești de accord cu prelucrarea datelor cu caracter personal conform GDPR și înscrierea la Newsletter Arta Albă.