Soluții pentru dezvoltarea afacerii

Pentru a menține o afacere „în viață”, profitabilă și cu un portofoliu extins de produse calitative, există două aspecte pe care orice producător ar trebui să le aibă în vedere: automatizarea proceselor și extinderea prin rețele proprii de magazine, atunci când afacerea a atins un nivel optim, care să permită această dezvoltare națională sau chiar internațională.

Automatizarea

Automatizarea este o soluție recomandată indiferent dacă afacerea este la început de drum sau are un istoric în spate. În contextul lipsei acute de personal cu care industria panificației se confruntă în ultimii ani, automatizarea înlocuiește sau ajută la execuția mult mai ușoară și rapidă a diferitelor procese. „La nivelul țării, deficitul de personal este foarte mare, de câteva mii, și atunci un asemenea business nu poate fi întreținut și dezvoltat decât prin automatizarea proceselor tehnologice la fabricile mari, iar la fabricile mici printr-o diferențiere mai mare între prețul de fabrică şi prețul de brutărie artizanală”, este de părere Aurel Popescu, preşedintele ROMPAN.

Luând în considerare popularitatea pâinii tradiționale și artizanale, forța de muncă ar trebui orientată înspre fabricarea acestor tipuri de produse, care să fie vândute la un preț crescut, pentru a putea susține plata angajaților. Iar în companiile mari, unde există capacități ridicate de producție, „automatizarea ar putea ajuta la reducerea costurilor pentru anumite produse de panificație (de exemplu, costurile cu manopera). Este astfel garantat accesul consumatorilor cu venituri mici la pâine și specialități de panificație de calitate bună, dar ieftine, în timp ce forța de muncă poate fi redirecționată către realizarea unor produse artizanale, populare, țintite către consumatori cu venituri mai mari, care pot genera profit companiei”, explică Albert László, directorul general al Companiei Harmopan. Fabricarea produselor artizanale nu poate fi 100% automatizată, pentru că, de exemplu, în cazul modelării aluatului „ce face mâna nu face mașina”, consideră Kobai Elek, administrator Brutăria Eldi din judeţul Mureş. Automatizarea acestui proces ar fi în detrimentul calității, însă pentru alte faze de lucru funcționarea automată este soluția. Cu alte cuvinte, „fiecare aspect al tehnologizării trebuie atent analizat, astfel încât calitatea să nu aibă de suferit și să beneficiem în același timp de avantajele liniilor și instalațiilor industriale pentru a ușura munca fizică a operatorului. De exemplu, pâinea nu este cu nimic mai bună dacă operatorul cară sacii de făină în spate versus automatizarea prin silozuri”, spune Adina Bugescu, pre-sales manager la Brutăria Prospero din Timișoara.

Investiția în echipamente automate rezolvă atât aspecte ce țin de timpul de producție și livrare, volumul de produse, cât și aspecte ce țin de forța de muncă. „Din cauză că școlile profesionale și de ucenicie au dispărut, este tot mai greu să găsești meseriași sau tineri care vor să învețe această frumoasă meserie de brutar”, subliniază administratorul Brutăriei Eldi.

Extinderea prin reţele proprii de magazine

Extinderea prin reţele proprii de magazine reprezintă o altă modalitate prin care o afacere se poate dezvolta. Multe companii românești au profitat de această oportunitate, având astfel posibilitatea de a se adresa unui număr mai mare de consumatori. Administratorul Kobai Elek consideră că deschiderea de puncte de vânzare proprii este cea mai bună soluție, iar magazinele trebuie să fie „curate, iluminate, cu mobilier adecvat și cu personal bine instruit”, pentru a aduce într-adevăr un plus afacerii. De asemenea, preşedintele ROMPAN crede că, pentru a avea succes, este bine ca noile magazine deschise să vândă și alte produse complementare pâinii. Din păcate, accesarea fondurilor europene nu permite acest lucru, însă „asociaţia noastră luptă ca acest aspect să fie inclus în noul Plan Național de Dezvoltare Rurală”.

Chiar dacă pe hârtie sau în mintea producătorilor totul pare să aibă sens și există și dorința de dezvoltare, trebuie să recunoaștem că resursele financiare sunt esențiale. Fără bani (suficienți), nu se poate realiza extinderea afacerii prin rețele proprii de magazine, deoarece acest lucru implică diverse cheltuieli și achiziții costisitoare: chirie/cumpărare spațiu, dotare cu echipamente, angajați, utilități etc. Sursele de finanțare sunt diverse și cu siguranță fiecare antreprenor are capacitatea de a alege ceea ce îl avantajează mai bine. „O rețea de magazine proprii nu se gestionează singură, implică resurse mari de personal și costuri asociate importante. Cred că depinde mult de piața locală, de concurență și nu în ultimul rând de planul de dezvoltare al proprietarilor”, conchide Adina Bugescu de la Prospero.