Să coci pâine pentru oamenii din ţara ta este o meserie nobilă, dar şi plină de riscuri şi responsabilitate. De aceea, industria de panificaţie este un domeniu dinamic, mereu într-un proces de adaptare şi dezvoltare şi mereu în competiţie. Care este soarta producţiei de panificaţie şi patiserie în România, care este soarta pâinii românului, iată o întrebare la care am căutat răspuns la domnul Aurel Popescu, preşedintele ROMPAN.
– Gazeta «Arta Albă», a cărei apariţie va fi trimestrială, îşi propune să aducă un plus de informaţie specialiştilor din domeniu. Dumneavoastră, în calitate de Preşedinte al ROMPAN şi reprezentant al acestor specialişti, consideraţi că informaţia de specialitate din industria morăritului, panificaţiei, patiseriei este suficientă?
– Niciodată informaţia nu este suficientă, asta e clar, şi trebuie să recunoaştem că informaţia, la momentul de faţă, este un factor foarte important, care ne poate menţine în lupta pentru existenţă. Tocmai pe acest considerent, şi noi, ROMPAN, am căutat să atragem în rândul membrilor noştri, pe lângă producătorii de pâine, făină, mălai, paste făinoase, biscuiţi, patiserie, şi producători sau distribuitori de materii prime, de utilaje, ambalaje, de cereale, astfel încât să avem cât mai multe informaţii calde şi permanente, pentru a oferi membrilor noştri informaţii în timp util, astfel încât ei să ia decizii în cunoştinţă de cauză. Aşa că ideea dumneavoastră de a veni cu un plus de informaţii este foarte bună şi trebuie dezvoltată.
– În prezent, ce gen de informaţie credeţi că lipseşte sau nu este suficientă pentru specialiştii din domeniu?
– Cred că, pe mai multe paliere, informaţia nu este suficientă: în primul rând, în accesarea fondurilor europene, deşi noi, ROMPAN, suntem cei care am adus această schemă de ajutor pentru panificaţie şi am informat încă din faza de proiect despre beneficiile fondurilor europene pentru viitorii investitori din domeniu. Cred că şi dumneavoastră, şi consultanţii, şi toţi ceilalţi factori implicati în acest proces e bine să-i ţinem „în priză“, cu informaţii la cald, pe colegii noştri din panificaţie. În al doilea rând, sigur că despre noile tehnologii, noile utilaje, sunt încă insuficiente informaţiile, şi ele trebuie dezvoltate.
Autorităţile trebuie să analizeze atent substanţele folosite
-D-le Popescu, conform Organizaţiei Mondiale Sănătăţii (OMS), se estimează creşterea numărului anual de cazuri de cancer, cu aproximativ 70% în următorii 2 ani. (Sursa: “Analiză de situaţie – ziua mondială de lupta împotriva cancerului, 4 februarie 2017). În această analiză, se arată că, pe parcursul vieţii, unul din 3 bărbaţi şi una din 5 femei, se vor îmbolnăvi de cancer. În România, conform unei statistici din 2013, numărul bolnavilor de cancer a ajuns la 67.300, iar numărul deceselor anuale la 41.000. Unul dintre motivele principale, susţinute de medici, este şi înlocuirea alimentaţiei naturale cu una care conţine mulţi aditivi. Care este opinia dumneavoastră în ceea ce priveşte aditivii folosiţi în panificaţie şi patiserie? Consideraţi că sunt dăunători sănătăţii, în contextul consumului zilnic?
– Atâta timp cât aditivii introduşi în panificaţie sunt agreaţi şi aprobaţi de Ministerul Sănătăţii, eu cred că ei nu sunt dăunători. Este posibil ca unii colegi de breaslă să exagereze cu aceşti aditivi şi atunci, consumat zilnic, produsul respectiv poate fi dăunător organismului. Trebuie să luăm în calcul faptul că populaţia globului este într-o creştere numerică alarmantă, foarte rapidă, iar resursele naturale ale pământului sunt limitate. Singurul lucru pe care-l putem face este să găsim noi metode de lucru, în aşa fel încât pe suprafeţele existente, să facem faţă cererii populaţiei, prin tehnici agricole şi nu numai, care să le asigure hrana.
Este un curent acum la modă, şi e binevenit pentru industria de panificaţie şi panificația artizanală, în care oamenii doresc să mănânce mai sănătos, fără aditivi, fără E-uri, cât se poate de natural. Dar, gândiţi-vă, ca populaţia globului să mănânce produse numai din unităţi de manufactură, este foarte greu. Or, aici, Comisia Europeană, Parlamentul European, guvernele din fiecare stat membru UE trebuie să analizeze foarte atent substanţele folosite, astfel încât să nu fie dăunătoare organismului.
Aşadar, este necesar să mâncăm echilibrat, să fim foarte atenţi la ce consumăm, să citim cu mare atenţie etichetele produselor, mai ales după apariţia regulamentului 1169, care se referă la etichetarea nutrițională a produselor alimentare”.
Produsele cât mai aproape de natural, fără E-uri se vor dezvolta în viitor.
– În prezent, există tendinţa de a produce BIO, de a folosi ingrediente cât mai naturale. Hipermarket-urile, destul de timid, au înfiinţat rafturi cu produse BIO. În oraşele cu nivel de trai mai ridicat sunt brutării care folosesc maia în loc de drojdie. Cum consideraţi că va evolua piaţa în sectorul de panificaţie, patiserie, cofetărie, în perspectiva acestui trend?
– Eu cred că se va dezvolta acest segment, dar autorităţile statului trebuie să fie foarte atente, în aşa fel încât să nu stricăm bruma pe care am construit-o. Adică, să nu minţim oamenii că sunt produse bio şi ele să nu fie, să nu spunem că sunt produse tradiţionale, iar aşa-zişii producători tradiţionalişti să cumpere din supermarket produsul şi să-l revândă ca produs tradiţional. Din păcate, aceste cazuri s-au înmulţit în ultimul timp. E foarte bine că se dezvoltă târguri, pentru a da posibilitatea producătorului român să vândă şi în afara altor reţele comerciale decât acestea de hipermarket-uri. Dar, repet, e bine ca autorităţile să controleze cu stricteţe, şi consumatorul să nu fie dezinformat sau greşit informat în legătură cu produsele pe care le cumpără. Produsele, nu neapărat bio, ci cât mai aproape de natural, fără E-uri, fără alte adaosuri, se vor dezvolta în viitor şi sunt convins că tot mai multă lume o să dorească să consume produse de acest gen.
Noi, românii, suntem pregătiţi pentru asta, pentru că, să recunoaştem, materia noastră primă, de bază, grâul, este mai sănătos decât în alte ţări, pentru că, din punct de vedere financiar, noi nu ne permitem să facem adăugiri mari de îngrăşăminte, pesticide şi alte asemenea substanţe, în producerea grâului. La făină, la fel. În România sunt peste 4.500 de unităţi de procesare din domeniul panificaţiei, iar în aceste unităţi se pot produce asemenea produse. Deci e o latură bună, care se va dezvolta, după părerea mea.
Să fim aproape de producătorul din industria alimentară românească
– Fiindcă vorbeam de hipermarket, vedem rafturi întregi cu produse de patiserie din import, ambalate, la preţuri destul de mari: biscuiţi, foietaje, grisine etc. Cum se poate încuraja producerea acestor tipuri de produse aici, în România, chiar şi de către firme mai mici, care dispun însă de resurse financiare? Companiile mari, precum Vel Pitar, Croco, Boromir, Alka etc., este evident că nu pot acoperi întregul segment de produse.
– Ba eu cred că putem acoperi întregul segment de producţie. Din păcate, multe dintre aceste produse care vin din afară, în special din Bulgaria am văzut, sunt produse care, după părerea mea, sunt mai puţin sănătoase, ca să nu spun un cuvânt mai dur, iar oamenii trebuie să fie foarte atenţi la ceea ce cumpără. Zilele trecute am fost în piaţă şi mi-a plăcut foarte mult o reclamă ad hoc, în care, pe fiecare produs – fruct sau legumă – scria „românească“: varză românească, fasole românească, căpşuni româneşti, cireşe româneşti. Vedeţi, oamenii au încredere în produsul românesc, pentru că, din punct de vedere al gustului, al aromei, e mai aproape de ceea ce doreşte, la fel ca pâinea românească şi produsele de patiserie. Ar trebui să căutăm cu atenţie. În Polonia, oamenii trec prin faţa unui hipermarket, dar se duc la magazinele poloneze să cumpere produse poloneze de acolo. Aşa ar trebui să facem şi noi, să fim aproape de producătorul din industria alimentară românească!
Avem deja 70.000.000 de euro alocaţi, de la 1 iunie
-În exerciţiul financiar al Uniunii Europene din 2008-2014, România a atras, în acest domeniu, fonduri europene în valoare de peste 120 de milioane de euro. Exerciţiul financiar actual a început în 2014, iar până în prezent suma cheltuită de România, în această industrie, e de doar patru milioane de euro. Ce este de făcut concret, pentru a obliga statul român să profite de aceste oportunităţi şi să aibă activitate constantă?
– Prin Programul Naţional de Dezvoltare Rurală s-au alocat sume foarte mari pentru proiectele din agricultură şi din industria alimentară şi, sigur, pentru dezvoltarea rurală, care e necesară: aducţiuni de apă, canalizare, drumuri etc. După părerea mea, în exerciţiul 2014 – 2020, prin PNDR se vor atrage toţi banii. Există o solicitare enormă de bani pentru această dezvoltare a sectorului agricol şi rural. Din păcate, pe alte ramuri ale economiei – forţă de muncă, transporturi, pe dezvoltare regională, nu s-a făcut nimic. Aici trebuie Guvernul şi toţi reprezentaţii statului român să pună umărul şi să consume toţi banii, să nu păţim ca în exerciţiul 2008 – 2014, când, la un moment dat, aveam numai 8% şi am reuşit să ajungem cu chiu, cu vai, la un 70%. Deci, în domeniul nostru, pe schemă de ajutor de panificaţie, e adevărat că măsura a pornit mult mai târziu. Asta pentru că aprobările de la Bruxelles au fost obţinute greu de tot, deoarece, la semnarea Tratatului de Aderare, în anexă, prelucrarea secundară a cerealelor nu făcea parte din sectoarele care să beneficieze de fonduri europene, şi noi, cu chiu, cu vai, am reuşit şi am luat aprobările necesare să introducem şi prelucrarea secundară a cerealelor prin această schemă de ajutor. Ea a pornit ceva mai târziu, dar de la 1 iunie avem deja 70.000.000 de euro alocaţi. Mai sunt vreo 10.000.000 de euro neconsumaţi din perioada octombrie 2016 – ianuarie 2017 şi cred că vom consuma toţi banii care sunt alocaţi schemei, iar dacă va fi nevoie de mai mult, eu am propus, pentru că fac parte din Comitetul de monitorizare al PNDR-ului, ca sumele neconsumate în unele sectoare agricole sau neagricole, mă refer aici la dezvoltare rurală, să le putem repartiza acolo unde se cere, în Măsura 4.1., în schema noastră de ajutor GBER, astfel încât să consumăm toţi banii.
Eu sunt şi preşendintele OEPA Cereale şi pentru că în ghidurile pe toate măsurile, cei care sunt membri OEPA au o prevedere de un punctaj suplimentar, văd că semnăm zilnic zeci de adeverinţe de membri OEPA, ceea ce înseamnă că există solicitare.
Şcolile profesionale în parteneriat cu brutării și mari producători
– O problemă devenită deja critică, cu care se confruntă firmele din acest domeniu, este lipsa forţei de muncă şi a personalului cu o pregătire adecvată. Nu mai există şcoli profesionale, practic, în prezent, personalul se califică la locul de muncă. Cum ar putea sprijini ROMPAN înfiinţarea şcolilor profesionale, poate chiar în parteneriat cu mari producători români?
– Şcolile profesionale neapărat trebuie să fie în parteneriat cu brutării, cu producători, pentru că, dacă n-ai unde să faci practică, teoria nu are mare valoare. Aici, problema e mult mai complexă. Noi, de doi ani, sesizăm că va fi o problemă cu forţa de muncă. Aici, şi politicienii, şi Statul Român, şi autorităţile locale au făcut greşeli mari prin alocarea acestor ajutoare care se dau oamenilor care nu muncesc. Practic, s-o spun mai pe româneşte, am încurajat nemunca, coroborat cu faptul că mulţi tineri, şi nu numai tineri, au plecat în afara ţării.
Noi ducem lipsă de forţă de muncă şi calificată şi necalificată. Putem să ţineam această forţă de muncă în ţară numai prin creşteri salariale, în aşa fel încât să cream un echilibru între veniturile din afară şi cele din România.
Pe de altă parte, sigur, vrem să facem şcoli profesionale. Noi, ROMPAN, avem o brutărie, şi am încercat, cu şcoli profesionale din Bucureşti, să angajăm copii direct de pe băncile şcolii, să-i perfecţionăm, să-i calificăm bine, iar când termină şcoala, să fie pregătiţi să lucreze. Nu vine nimeni! Pentru că această încurajare a nemuncii şi ruşinea de a fi muncitor au creat această stare de fapt, că nu mai vrea nimeni să fie electrician, mecanic, sudor, brutar, morar. Dacă îi spunem specialist în nu-ştiu-ce domeniu, poate reuşim să-i atragem. Problema este complexă, factorii determinanţi fiind atât politicile educaţionale din România, cât şi mentalitatea familiei.
Cred că o metodă foarte bună este şi diversificarea producţiei
– În sudul României, dar nu numai, câştigul brutarilor a rămas în continuare foarte mic, în consecinţă şi puterea lor de retehnologizare este foarte scăzută. Una dintre căile prin care profitul poate să crească este aceea de a putea face achiziţii de materii prime la preţuri mai mici. În anumite ţări europene, ştim că există asocieri ale brutarilor, având ca scop şi cumpărarea materiei prime, în cantităţi mai mari, la preţuri mai mici. S-ar putea iniţia o astfel de asociere şi în România?
– Noi am făcut de 10 ani acest lucru. Am creat o societate cu acţionari dintre membrii ROMPAN, care se cheamă ROMPAN Proiect Service, societate care se ocupă cu servicii pentru membrii noştri, cum ar fi: cumpărarea de utilaje, proiectare şi montaj de utilaje, cumpărăm materii prime, ambalaje şi tot felul de ingrediente într-o cantitate mai mare şi prindem un preţ mai bun şi, la rândul nostru, le oferim membrilor noştri. Sigur, acest lucru nu poţi să-l faci pentru un întreg teritoriu, dar cei care sunt interesaţi pot lucra cu noi fără probleme. Acum, noi dezvoltăm şi sperăm ca anul acesta să reuşim un export de făină care să se realizeze centralizat, pentru că, vă daţi seama, dacă fiecare moară participă la o licitaţie, preţul se duce jos de tot, dar noi, într-o licitaţie internaţională, putem merge la un preţ poate chiar mai bun decât preţul care este pe piaţa naţională. Deci, sunt tot felul de metode pe care noi le-am încercat, le practicăm în momentul de faţă şi cred că le putem dezvolta în continuare. Pe de altă parte, trebuie să luăm în calcul faptul că, pentru a putea să rezistăm în piaţă, trebuie să modificăm şi preţul la pâine.
În anul 2017, de la 1 ianuarie şi până acum, preţul materiei prime a crescut cu cca 10%, la fel şi preţul forţei de muncă, prin acest salariu minim care a crescut destul de mult, şi preţul cu utilităţile, şi suntem puşi acum în situaţia de a lucra în pierdere, pentru că nu putem modifica preţul la pâine, că îţi pierzi clienţii. Şi atunci, cred că o metodă foarte bună este şi diversificarea producţiei.
Franzela se vinde de la 0,60 lei la 1,20 lei. Foarte bine, să se vândă în continuare, dar să facem alte produse complementare cu care să venim şi la care să putem umbla puţin la preţ, astfel încât să ne putem asigura o brumă de profit cu care să putem să ne dezvoltăm în continuare.
Şansa noastră este să modernizăm şi să automatizăm cât se poate de mult activitatea producţiei de pâine şi nu numai. Încet, încet, trebuie să înlocuim omul de la ambalat, de la introdus pâinea în cuptor etc., astfel încât producătorii şi comercianţii de utilaje de panificaţie să vină cu soluţii aproape de membrii noştri şi de toţi producătorii de pâine din România, ca să putem moderniza activitatea de producţie cu forţă de muncă mai mică.
Văd o reducere a producţiei de pâine din hipermarket-uri şi o creştere a producţiei artizanale şi a celei industriale
– Cum credeţi că va arăta în România industria de panificaţie – patiserie peste 10 ani, atât ca structură a firmelor, diversitate a produselor, cât şi ca diversitate a produselor?
– Eu cred că şi peste 10 ani sectorul de panificaţie va arăta oarecum aşa ca în prezent, şi vă spun de ce: în primul rând, mergem pe ideea că aceste produse congelate, chiar dacă se află pe un trend de creştere, se vor vinde tot mai puţin. Să luăm în calcul ce am păţit în anii ’90 cu pâinea turcească. Ştiţi că noi veneam după o economie socialistă, în care pâinea era în foarte multe zone ale ţării raţionalizată, oamenii veneau din diverse zone ale ţării la Bucureşti şi cumpărau pâine cu sacii şi o cărau pe tren. Sigur că n-avea nimeni acces la o pâine caldă, proaspătă, bună, din cauza acestui mod de distribuţie şi vânzare, aşa că, atunci, după revoluţie, au venit turcii, şi-au instalat cuptoare la colţ de stradă şi dădeau pâine caldă realizată prin metodă directă. Atunci, s-a înregistrat un recul foarte serios la fabricile de pâine care lucrau mecanizat, cu cuptoare tunel, cu linie continuă de panificaţie, dar oamenii şi-au dat seama că pâinea nu-i pe gustul lor. Încet, încet, s-au întors la pâinea tradiţională realizată de industrie şi nu numai şi de brutării artizanale. Acelaşi lucru, cred eu, se va întâmpla cu pâinea din hipermarket-uri. Omul va înţelege că este o pâine adusă din Olanda, îngheţată de nu ştiu când. În România, se va dezvolta sectorul artizanal, pentru a da consumatorului o pâine cât mai proaspătă şi cât mai aproape de ceea ce cere el din punct de vedere gustativ, coroborat cu dezvoltarea industrială a unor fabrici care să ţină distribuţia globală pe ţară.
Foarte bine spus, dar cata lume citește
Speram sa citeasca cat mai multa lume.
MULTUMIM PENTRU INFORMATIILE PE CARE LE -ATI ADUS ,PRIN ACEST MIJLOC DE INFORMARE.