• Florile de cireș, sakura, reprezintă pentru japonezi esența primăverii. Pe lângă admirarea spectaculoșilor cireși înfloriți, consumul de alimente cu aromă de sakura este un mod de a sărbători anotimpul când natura se trezește la viață.
Primăvara, străzile din Tokyo sunt pline de băuturi și gustări cu flori de culoare roz delicat, acestea fiind disponibile și pe rafturile supermarketurilor din afara Japoniei, consumatorii din întreaga lume fiind seduși de aspectul de poveste, de exotismul japonez și de aroma rafinată a sakurei. De altfel, la o simplă căutare pe Google Japan + spring (Japonia + primăvară) rezultatul va fi o expozie de imagini de vis cu cireși înfloriți.
Japonia este indubitabil încă cea mai mare piață pentru alimentele cu aromă de sakura, dar specialiștii Taste Tomorrow remarcă un interes sporit pentru aroma florilor de cireș la nivel global. După Japonia, gustul delicat al florilor de cireș captivează imaginația patiserilor, ciocolatierilor și cofetarilor din lumea întreagă, pătrunzând pe piețe din SUA, Spania, Franța și China.
Sakura – simbol cultural japonez
Floarea de cireș nu este populară doar datorită frumuseții sale. Simbolismul ei profund datează de mii de ani în Japonia. Pentru japonezi, florile de sakura reprezintă natura trecătoare a vieții, frumusețea și reînnoirea, ceea ce le face extrem de apreciate în cultura și tradiția japoneză.
Alimentele și băuturile cu aromă de sakura există de ceva timp și putem aminti lichiorul infuzat cu flori de cireș, orezul cu flori de cireș sărate sau sakura mochi, un desert specific japonez care constă într-o prăjitură dulce de orez lipicios umplută cu pastă de fasole roșie îndulcită (anko) și învelită într-o frunză de floare de cireș murată.
Floarea de cireș are o aromă subtilă și un gust delicat. Mulți spun că farmecul discret al sakurei amintește de bucuria primăverii. Gustul delicat are note florale și o nuanță de dulceață. Contrar a ceea ne-am putea aștepta, frunza florii de cireș are o aromă mai puternică decât floarea.
Floarea de cireș în produse inedite
Sezonul florilor de cireș nu durează mai mult de câteva săptămâni, iar florile sunt fragile, așa că cele mai multe dintre utilizările în gastronomie ale sakurei nu provin din produse proaspete. În mod tradițional, petalele și frunzele florilor de cireș sunt murate în sare și oțet pentru a le conserva. Frunzele sunt apoi folosite ca înveliș pentru mochi sau deserturi din orez lipicios, iar florile servesc ca aromă și decor pentru produse de patiserie.
Sakura liofilizată este perfectă pentru băuturi decorate cu flori întregi de cireș sau petale. Cel mai des folosită este pulberea de sakura, deoarece oferă atât culoare, cât și o aromă delicată deserturilor la care este adăugată.
Rozul sakura nu este neapărat obținut din florile de cireș
Nu doar parcurile și copacii devin roz primăvara în Japonia, ci și oferta din magazinele alimentare capătă o nuanță glamour roz imediat ce iarna s-a terminat. Marile companii lansează ediții limitate de produse cu temă sakura, în ambalaje printate cu modele de flori de cireș.
Mărci de băuturi precum Coca-Cola și Asahi sărbătoresc sezonul florilor de cireș cu ambalaje de sezon, Pocky lansează batoane de biscuiți cu aromă de flori de cireș, iar selecția Sakura de la Starbucks se transformă într-o linie de produse cuprinzând termosuri, căni, cești, deserturi, toate în nuanțe de un roz delicat.
Fiecare mare lanț de fast-food din Japonia oferă un meniu limitat de sakura cu băuturi calde și reci și gustări dulci. Și, din moment ce ultimul sondaj global de consum Taste Tomorrow a subliniat că 64% dintre consumatori sunt de acord că mâncarea care arată bine este și gustoasă, aceste alimente roz sunt un succes sigur în rândul clienților. Ca plantă, floarea de cireș este, de asemenea, bine cotată atât la capitolul gust, cât și la cel al sănătății, ceea ce sporește și mai mult atractivitatea deserturilor care conțin sakura.
Dar atunci când consumatorii aleg să încerce unul dintre alimentele roz sakura, sunt șanse ca acestea să conțină altceva decât flori de cireș. Din cauza aromei mult prea delicate, sakura este uneori combinată cu alte arome, cum ar fi pasta de fasole roșie, ciocolata sau matcha. Dar, cel mai adesea, deserturile și băuturile care sărbătoresc rozul sakura sunt de fapt cu aromă de căpșuni sau alte fructe. Aspectul de primăvară sakura și simbolismul ei este mai important decât o aromă reală de flori de cireș.
Producătorii utilizează sakura în ediții limitate ale produselor proprii spre deliciul consumatorilor
Brandurile consacrate deja adoptă tendința sakura în patiserie și ciocolaterie. De pildă, în special pentru piața japoneză, compania elvețiană de ciocolată Lindt lansează în fiecare an o ciocolată sakura, exclusiv de primăvară, dând o nouă înfățișare bomboanei lor de ciocolată emblematice: Sakura & Cream. Această ciocolată albă cu pudră de căpșuni are o umplutură cu aromă de flori de cireș. Pachetul special cu un motiv de flori de cireș este disponibil doar pentru o perioadă limitată de timp.
Vedeta incontestabilă a meniului de primăvară al lanțului de cafenele japoneze Pronto este Sakura Mont Blanc. Prăjitura Mont Blanc constă, de obicei, din piure de castane îndulcit, sub formă de vermicelli, acoperit cu frișcă și presărat cu zahăr pudră. Sakura Mont Blanc este făcut din blat de ceai verde matcha, acoperit cu frișcă și finisat cu un amestec de anko alb (pastă de fasole dulce) și cremă de sakura.
Deserturi sakura în ediții limitate
Brandul japonez de dulciuri Yoku Moku a fost inspirat de biscuiți cu unt în stil european, fondatorul Noriichi Fujinawa fiind hotărât să le aducă în Japonia și să creeze propriile versiuni. În această primăvară, compania a lansat o colecție limitată de fursecuri sakura: The Double Chocolat Sakura, două fursecuri de un roz delicat, umplute cu ciocolată albă, pudră de flori de cireș și migdale. Aceste delicate deserturi, cu aromă de floare, au fost prezentate într-un ambalaj deosebit, cu cireși înfloriți pe un cer albastru strălucitor.
Nu putem ignora nici Sakura Mochitto Doughnut de la Mister Donut, care au fost disponibile spre vânzare de la sfârșitul lunii februarie până la finele lunii martie. Această colecție specială se mândrește cu patru sortimente de gogoși cu textură de mochi, fiecare cu toppinguri și umpluturi unice. Cele patru gogoși cu mochi sunt concepute pentru a reflecta progresia florilor de cireș, gogoșile simbolizând etapele de la înmugurire la înflorirea deplină și, în cele din urmă, la scuturarea blândă a petalelor.
Aroma delicată a florilor de cireș, cu frumusețea lor efemeră a cucerit nu doar Japonia, ci s-a extins și pe piețele internaționale, utilizarea creativă a sakurei în deserturi și produse de patiserie evidențiind cum un simbol cultural unic poate inspira și transforma gusturile consumatorilor la nivel global, aducând subtilitatea aromelor, rafinamentul și estetica japoneză în bucătării din întreaga lume.
Sursa articol și foto: Taste Tomorrow – Pink sakura is a blossoming flavor trend in pastry and chocolate; www.savvytokyo.com, www.coca-cola.com.
Articol realizat de Gabriela Dan, Redactor Arta Albă
Citiți pe Arta Albă și: YUZU ȘI UBE – Ingrediente aromate, vibrante și la modă