•Prețurile alimentelor vor continua să crească și în 2023 și acest lucru este o îngrijorare serioasă pentru mulți consumatori din Europa. Ce impact va avea aceasta asupra inovațiilor din domeniu și a cererii din piață în 2023?
Examinând tendințele economice din zona euro și Marea Britanie, analiștii sugerează, cu prudență totuși, că inflația ar putea să se mai tempereze și că Europa ar putea să lase creșterile prețurilor în trecut. Potrivit Eurostat, inflația din zona euro a scăzut pentru a doua lună consecutiv în decembrie 2022, ajungând la 9,2% față de 10,1% în luna precedentă.
Scăderea este determinată în mare măsură de prețurile diminuate ale combustibililor, economiile europene, ajutate parțial de o iarnă temperată, dând dovadă de o rezistență neașteptată în fața sancțiunilor energetice impuse Rusiei în urma invaziei Ucrainei.
Prețurile gazelor au revenit acum la nivelul la care erau înainte ca Rusia să inițieze acțiunile militare împotriva Ucrainei. Dar, pentru multe gospodării, costul vieții rămâne în continuare extrem de ridicat.
Acest lucru este semnalat și de către Bradley Post CEO al RIFT Tax Refunds, citat de către FoodNavigator: „În timp ce rata inflației continuă să scadă de la maximul atins pentru prima oară în 41 de ani raportat în octombrie 2022, acest fapt nu va ușura cu nimic povara financiară cu care se confruntă multe gospodării în prezent.”„Așa cum arată lucrurile, se pare că am atins vârful și am început coborârea, dar privind în jos, mai avem un drum foarte lung de parcurs.”
Putere de cumpărare redusă
Într-adevăr, cele mai recente date publicate de Eurostat arată că, în decembrie 2022, prețurile la alimente, alcool și tutun au crescut într-un ritm de 13,8% rată anuală. În Marea Britanie, cifrele publicate de Oficiul pentru Statistică Națională prezintă o imagine similară a creșterilor cu două cifre, inflația prețurilor la alimente în anul 2022 până în decembrie crescând cu 16,8%.
Puterea de cumpărare este puternic afectată: „Toți simțim asta. Rezultatul, inevitabil, este un cumpărător mai atent la costuri”, a declarat Charlotte Commarmond, vicepreședinte la Ingredion, pentru FoodNavigator. „Am observat acest lucru în 2022. Într-o oarecare măsură, am văzut-o cu pandemia: consumatorii sunt precauți în ceea ce privește cheltuirea banilor.“
Scăderea puterii de cumpărare este un fenomen care se așteaptă să continue să influențeze piața produselor alimentare și a băuturilor, ca urmare a perspectivelor economice sumbre pentru 2023.
„Toată lumea trece printr-o criză a costului vieții în acest moment”, a observat Vicky Davies, director de marketing global pentru FrieslandCampina Ingredients. „Și cred că este doar începutul… [2023] va fi mai dur. Puterea de cumpărare a consumatorilor a fost afectată dramatic. O simțim cu toții.”
Stabilitatea fluxului de aprovizionare cu materii prime va fi importantă în 2023
Evenimentele meteorologice extreme, împreună cu aprovizionarea limitată de materii prime din Ucraina de la invazia Rusiei, au perturbat lanțurile globale de aprovizionare. Companiile producătoare de ingrediente confirmă acest lucru. „Uneori, aprovizionarea este dificilă, ca apoi să ne confruntăm cu alte provocări practice, de exemplu logistica sau disponibilitatea șoferilor”, a explicat Renee Boerefijn, director de dezvoltare la Bunge.
De asemenea, producătorul francez de ingrediente Roquette anticipează că disponibilitatea recoltelor va fi o provocare pentru industria de profil în 2023. „Sunt câteva provocări [în 2023], inflația este una, iar cealaltă o reprezintă disponibilitatea recoltelor, ca o consecință a Războiul din Ucraina dar și a secetei din Europa”, a explicat Pascal Leroy, vicepreședinte senior al companiei Roquette.
Livrarea eficientă a produselor către clienți și demonstrarea faptului că sunt un partener de încredere, expert în gestionarea oricăror obstacolelor pot apărea, va fi esențială pentru furnizorii de ingrediente. „Va fi o provocare, dar suntem aici pentru asta… avem disponibilitate pentru 2023 și mai departe”, a subliniat Leroy.
Nutriția și sustenabilitatea în continuare importante
Dacă este puțin probabil ca perspectivele echilibrării balanței economice să se realizeze pe termen scurt, ce impact ne putem aștepta să aibă acest fapt asupra disponibilității pentru inovare în acest an? Companiile își vor concentra eforturile în a reduce costurile și de a înlocui ingredientele cu variante mai puțin costisitoare?
Sau ne putem aștepta ca mărcile de produse alimentare și băuturi să-și reducă investițiile în cercetare și dezvoltare în timp ce fac eforturi pentru a-și menține propriile costuri sub control și pentru a oferi consumatorilor cele mai mici prețuri posibile?
CEO-ul ABF Ingredients, Saadane-Oaks, a observat că, în timp ce mărcile alimentare încă inovează, disponibilitatea lor către cercetare și dezvoltare este ușor diminuată de situația la nivel global.
„Vedem că industria alimentară continuă să investească și să inoveze. Dar producătorii sunt mai precauți decât înainte. Nu aș descrie acest fapt ca o încetinire, ci mai mult ca o selectivitate crescută. Se evită investițiile pe termen lung cu risc mare”, afirmă Oaks pentru FoodNavigator.
Situație economică incertă
Aceasta înseamnă că domeniile în care „știința nu este încă stabilită”, adică va dura mai mult pentru a aduce noi produse pe piață și pentru a genera profituri, au fost „puse în expectativă”. Cu toate acestea, Saadane-Oaks afirmă că în continuare se investește în cercetare și dezvoltare pentru a aduce inovație în categorii precum produsele cu valori nutriționale deosebite și cele pe bază de plante.
Compania FreislandCampina, ca important furnizor de ingrediente nutriționale, speră că va putea să contracareze dificultățile cu care se confruntă piața de profil. „Economiile din întreaga lume fluctuează. Este inevitabil să ne afecteze. Dar ne concentrăm pe nutriția de top și ne vom strădui mereu să oferim asta clienților”, a subliniat Vicky Davies.
Previziunile pentru anul 2023 arată că, în ceea ce privește sectorul alimentar, prețul va avea o importanță fundamentală. La acesta se adaugă celelalte componente precum nutriție, gust, durabilitate și accesibilitate.
Chiar dacă costul este important pentru consumator, acesta încă prioritizează gustul și sustenabilitatea produselor achiziționate, deși nu pare să fie dispus, pentru viitorul apropiat, să plătească un preț mai mare pentru a finanța activitatea de sustenabilitate a mărcilor.
Articol realizat de Gabriela Dan, Redactor Arta Albă
Citiți pe Arta Albă și: Florile comestibile – culoare și savoare pentru preparate