• Ambalajele sunt de multă vreme cunoscute ca o metodă eficientă de protejare a alimentelor, dar și un mijloc de prezentare optimă a produselor.
De la prima apariție a acestora pe rafturile supermarketurilor, ambalajele au transmis consumatorului ideea de siguranță alimentară. Capacitatea ambalajului de a menține integritatea unui produs, eliminând în același timp și riscul de contaminare încrucișată, a reprezentat întotdeauna punctul forte în determinarea producătorilor de a susține și dezvolta acest sector.
Pe măsură ce populația globală depășește încet criza pandemică, era de așteptat ca atenția să se îndrepte din nou asupra problemelor de mediu asociate adesea cu ambalarea alimentelor și băuturilor. În opinia experților, în comportamentul consumatorilor s-a creat o tendință interesantă: aceștia iau în calcul atât siguranța alimentară, cât și impactul asupra mediului al produselor pe care le achiziționează.
Producătorii se află la ora actuală în situația în care alegerea ambalajului potrivit este mai importantă ca niciodată. Ambalajul trebuie să echilibreze nevoile producătorului, dar și preocupările consumatorilor în ceea ce privește problemele etice, de igienă și de mediu. Ambalajul optim, care întrunește toate aceste condiții, va reprezenta și o modalitate de consolidare a unui brand de produs, companiile motivând consumatorii să prefere produsele ambalate în mod corespunzător și în materiale ecologice.
Ambalaj din alge marine
Cercetătorii de materiale de la Universitatea Flinders, Australia, au colaborat recent cu dezvoltatorul german de biomateriale One-Five, pentru a produce materiale pentru ambalarea alimentelor cu o peliculă din biopolimer nepoluant.
Noul film bioplastic degradabil, pe bază de extract de alge marine, este conceput pentru a înlocui pelicula de plastic utilizată în ambalajele produselor de tip fast-food rezistente la grăsimi, peliculă care conține adesea substanțe chimice problematice, precum PFAS (perfluoroalchilate și polifluoroalchilate).
Acest nou prototip îndeplinește cerințele funcționale ale materialului de ambalat convențional rezistent la grăsimi, fiind în același timp o soluție ecologică. Co-fondatorul companiei One-Five, Claire Gusko, afirmă că produsul va ajuta la reducerea poluării cu plastic, folosind în același timp o materie primă care susține regenerarea mediului.
„Cultivarea algelor marine ajută la reabilitarea naturală a mediilor marine, la reducerea gazelor cu efect de seră și la atenuarea eroziunii de coastă”, spune Claire Gusko.
Extractele din alge marine – care sunt originare de pe coasta Australiei de Sud – sunt transformate, printr-un proces brevetat, pentru a produce foi de biopolimer funcționale care pot fi aplicate pe diferite suprafețe.
„Extractele de alge marine au o structură similară cu fibrele naturale din care este făcută hârtia”, subliniază dr. Zhongfan Jia, cercetător principal de la Institutul Flinders pentru Știință și Tehnologie la scară nanometrică. „Noile noastre tratamente de specialitate sporesc caracteristica de rezistență la grăsimi a algelor marine prin modificări simple, fără a afecta biodegradabilitatea și nici reciclarea hârtiei acoperite.”
Valorificarea PHA-urilor
În ultimul timp, mai multe companii la nivel global au folosit PHA-uri (polihidroxialcanoați – polyesteri produși în natură de numeroase microorganisme) pentru a produce paie complet biodegradabile. Potrivit unui comunicat de presă recent, BIOLO este prima companie care folosește cu succes tehnologia PHA pentru a produce nu numai paie, ci și pungi complet biodegradabile.
Plasticul este înlocuit de PHA, o alternativă pe bază de plante, certificată TÜV pentru că este biodegradabilă atât în sol cât și în mediul marin, adaptată pentru a fi utilizată atât industrial cât și la scară redusă.
Când PHA intră într-un mediu bioactiv, adică orice cadru în care sunt prezenți microbi vii, începe procesul de biodegradare. PHA este o sursă naturală de „combustibil“ pentru microbi. Atunci când PHA și microbii interacționează – fie într-un coș de compost, într-o groapă de gunoi sau într-o sursă de apă – microbii descompun produsul PHA în întregime, fără a lăsa în urmă substanțe dăunătoare, inclusiv microplastice.
BIOLO ajută astfel producătorii dintr-o varietate de sectoare industriale cu ambalaje pe bază de plante, care oferă aceleași performanțe, dacă nu chiar mai bune, ca ambalajele din plastic pe bază de petrol.
Resturile fructului de ananas
În căutarea unor materiale sustenabile asemănătoare plasticului, cercetătorii de la Universitatea din Alicante, Spania, au dezvoltat un material destinat ambalării, derivat din deșeurile de ananas.
În cadrul proiectului „Dezvoltarea de bioarome naturale pentru a crește durata de valabilitate a alimente proaspete și a reduce risipa alimentară”, oamenii de știință au folosit miezul și coaja ananasului pentru a dezvolta revoluționarul material. Potrivit cercetătorilor, materialul prezintă compuși naturali activi, cu proprietăți antioxidante. Astfel, folosirea materialului pentru realizarea recipientelor de ambalare, ajută la conservarea alimentelor depozitate în acestea, crescându-le termenul de valabilitate.
În prezent se testează acest material pentru ambalarea alimentelor proaspete, mai exact pentru carnea crudă. Totodată, echipa dezvoltatoare investighează și proprietățile ambalajului derivat din ananas de a păstra aroma proaspătă a alimentelor, îmbunătățind în acest fel experiența senzorială pentru consumatori.
Scopul final al echipei de cercetători este obținerea din deșeurile de ananas a unei pelicule comestibile pentru ambalarea produselor din industria alimentară.
Concluzionând, studiile arată că, în ultimul timp, nu a crescut doar cererea pentru produse sustenabile, ci consumatorii chiar sunt dispuși să plătească mai mult pe produsele achiziționate, doar pentru a-și reduce amprenta ecologică.
Cu toate acestea, deși consumatorii au cele mai bune intenții, prețul obținerii ambalajelor de acest gen rămâne încă ridicat și asta ar putea reprezenta o problemă. În viitorul apropiat, nu numai găsirea alternativelor adecvate la plastic va fi dificilă, ci și lansarea lor pe piață la un preț convenabil pentru consumatori.
Articol realizat de Gabriela Dan, Redactor Arta Albă
Citiți pe Arta Albă și: Ambalarea produsului – element important al politicii de marketing