• În timp ce majoritatea firmelor s-au confruntat cu blocaje și scăderi masive ale vânzărilor, în anul 2020 au fost companii în domeniul panificației care au reușit să surmonteze criza și chiar să-și dezvolte afacerile
Industria panificaţiei din România a trecut prin mari încercări în anul 2020, poate cel mai greu an din istoria recentă a sectorului. De Paște, anul trecut, de pildă, au fost vânduți cu 30-40% mai puțini cozonaci în raport cu cifrele raportate pentru 2019.
Finalul de an a venit cu creșteri de prețuri la materia primă, doar făina fiind cu 35% mai scumpă în decembrie 2020 față de 1 iulie 2020.
Principalele dificultăţi apărute în perioada în care piața de morărit și panificație a fost lovită de pandemia de coronavirus, așa cum au fost ele subliniate de președintele ROMPAN, Aurel Popescu, au fost „cele legate de creşterea preţurilor, de asigurarea necesarului de grâu pentru panificaţie, mai ales pentru lunile mai – iunie când nu se putea face legătura cu noua recoltă, de aprovizionarea cu drojdie, care a înregistrat vânzări istorice la fondul pieţii, şi, bineînţeles, dificultăți în asigurarea materialelor igenico-sanitare pentru personalul propriu și unităţile de producție”.
Deși sectorul alimentar a continuat să își desfășoare activitatea și în plină criză provocată de pandemie, unitățile din industria panificației s-au împărțit în două tabere: brutăriile care au avut contract cu hipermarketurile și brutăriile care și-au livrat produsele prin magazine proprii sau prin alţi parteneri locali.
Unitățile de panificație din prima categorie, scria anul trecut Arta Albă, au fost mai puțin afectate în acea perioadă dificilă, pe când celelalte s-au confruntat cu scăderi masive ale vânzărilor, chiar de peste 50%. Dincolo de provocări și greutăți, anul 2020 a avut și jucători de succes care au reușit să surmonteze criza.
Iată, cine sunt cei mai importanți jucători pe piața morărit și panificație în 2020, conform cifrelor validate de Ministerul Finanțelor.
Vel Pitar
Compania Vel Pitar este lider în piața produselor de panificație din România și unul dintre cei mai inovativi investitori din industrie, cu o gama variată de produse și sortimente.
Compania a încheiat anul 2020 cu o cifră de afaceri de 556 milioane de lei, în creştere cu 9% faţă de anul precedent, și un profit net cu o valoare de 77,2 mil lei, potrivit datelor de la Ministerul Finanţelor Vel Pitar a bugetat pentru acest an o cifră de afaceri de 583 milioane de lei. Cu 5% mai mult faţă de 2020.
Compania a anunțat că va face investiţii de 43 mil. lei în tehnologii care să permită fabricarea unor produse cu termen de valabilitate mai mare, dar care să nu conţină E-uri şi fără conservanţi. O parte din sumă vine de fonduri europene, în valoare de 11,2 mil. lei, iar diferenţa este contribuţie proprie a Vel Pitar.
Compania are peste 2.000 de angajaţi şi 12 unităţi de producţie în judeţele Vâlcea, Argeş, Braşov, Cluj, Galaţi, Iaşi, Giurgiu, Gorj, Olt şi Dâmboviţa. Vel Pitar, liderul pieţei locale de morărit şi panificaţie, este controlat de fondul de investiţii american Broadhurst, administrat la rândul său de compania New Century Holdings (NCH).
A fost creat în anul 2001, prin fuziunea a 4 fabrici din industria de morărit și panificaţie. A urmat o extindere a activității prin achizitionarea altor companii de profil.
|
OLTINA Impex Prod Com
Oltina Impex Prod Com, una dintre cele mai mari afaceri româneşti din sectorul de morărit şi panificaţie, a finalizat anul 2020 cu o cifră de afaceri de 499.413 mil.lei, în creştere cu 16% faţă de anul anterior, potrivit datelor de la Ministerul Finanţelor.
Oltina Impex Prod Com este o societate comercială cu capital integral românesc care activează în domeniile panificației, morăritului, comerțului cu cereale, dar și în agricultură. Compania a fost înființată în 1994, în oraşul Urlați-Prahova. Acum, deține pe lângă unitatea de panificație în Urlați, unități de procesare grâu și porumb în Urlați, Carani (Timiș) și silozuri de cereale în județele Prahova, Dâmbovița, Giurgiu, Teleorman și Timiș.
Oltina Impex Prod Com este specializată în producția pâinii, a specialităților de panificație și patiserie, a făinurilor de grâu şi porumb, precum și în distribuția acestora.
Își desfășoară activitatea prin intermediul a 13 puncte de lucru amplasate în județele Prahova, Ialomița, Galați și Teleorman. Produsele companiei sunt distribuite în toată țara – printre clienți fiind marile rețele de retail, principalii producători de pâine şi importanți traderi de cereale. Exportă produse în state din Uniunea Europeana şi Asia.
În 2022, în urma unei investiții de 22-25 milioane de euro, compania va inaugura la Carani, lângă Timișoara, moara de grâu cu capacitate de 550 t/24h și moara de porumb cu capacitate de 300 t/24h. Aceasta va deveni cea mai mare unitate de morărit din Europa de Est.
|
BOROMIR
Firma Boromir a fost înfiinţată în 1994, ca o afacere de familie, care cuprindea o brutărie și o moară. Pe parcursul a 27 de ani, SC Boromir Ind SRL s-a dezvoltat într-un ritm dinamic.
Anul trecut, compania a atins o cifră de afaceri de 351.630 mil lei și controla 10% din activitatea de morărit de pe piaţa de profil din România, cu o capacitate de măcinare de 1.500 tone/zi.
Acest lucru a fost posibil atât în urma achiziţionării de noi fabrici de morărit şi panificaţie, din zone ale ţării cu potenţial de dezvoltare – Sibiu, Buzău, Deva, Slobozia -, cât şi prin retehnologizarea şi reutilarea tuturor facilităţilor de producţie din patrimoniu.
Din totalul afacerilor Boromir, divizia de morărit are o pondere de 55%, urmată de cea de dulciuri şi prăjituri care deţine 20%, apoi de divizia de panificaţie cu o pondere de 15% iar restul activităţilor sunt reprezentate de magazine, distribuţie şi activităţi în alte domenii (benzinării) care acoperă 10% din afaceri.
„Prin tot ceea ce a creat timp de 25 de ani, Boromir împarte bucurii atât în România, cât şi peste hotare, prin produse tradiţionale excepţionale, inovatoare”, spune preşedintele grupului, Constantin Boromiz.
|
PAMBAC SA
Pambac Bacău, unul dintre primii zece jucători de pe piaţa locală și unul dintre cele mai cunoscute nume pe piața de paste făinoase, morărit și panificație din România, cu peste 80 de produse în portofoliu, a avut în 2020 o cifră de afaceri de 214.5 mil. lei.
Societatea Pambac este continuatoarea Întreprinderii de Morărit și Panificație Bacău, înfiinţată în 1968, în Bacău. După privatizarea prin metoda MEBO, în 1995, se formeză SC Pambac SA, care a păstrat tradiția, adăugând în permanență în procesul de producţie utilaje moderne, de cel mai înalt nivel tehnologic și a făcut noi investiții.
Compania este prezentă acum în principalele reţele internaţionale şi naţionale din comerţul modern – hipermarket, supermarket, discounteri şi cash & carry. Produsele Pambac se găsesc în Kaufland, Auchan, Cora, Mega Image, Profi, Metro, Selgros, dar și alte rețele. De asemenea, compania deține opt magazine proprii Pambac şi Pambac Caffe, situate în puncte strategice din Bacău.
|
Dobrogea Grup
Cu o prezenţă de 60 de ani pe piaţă, Dobrogea Grup deţine în judeţul Constanţa două mori de grâu, o moară de porumb, mai multe fabrici de pâine, o fabrică de biscuiţi, o fabrică de paste făinoase şi o reţea proprie de magazine. Dobrogea Grup are în portofoliu și cunoscutul brand Eugenia.
Cel mai important jucător din regiunea Sud-Est, Dobrogea Grup, şi-a bugetat investiţii de 2 mil. euro în 2021, după ce a finalizat o investiţie de peste 1 mil. euro într-o linie automatizată de producţie a patiseriei congelate.
Reprezentanții firmei subliniază că anul trecut lipsa de mobilitate şi distanţarea socială au produs schimbări şi în modelul de business al companiilor și au impus o adaptare rapidă la noul context.
În ciuda acestor condiții, grupul a încheiat anul 2020 cu o cifră de afaceri de 177.6 mil. lei, în creștere față de 2019.
|
La Lorraine România
La Lorraine România este prima fabrică de panificaţie precoaptă congelată ultramodernă din România, un joint venture dintre Macromex și Vanobake Group, principalul producător de panificaţie congelată din Belgia.
Produsele La Lorraine România sunt distribuite prin intermediul Macromex, lider în distribuția produselor cu temperatură controlată.
Fabrica La Lorraine România, din Câmpia Turzii, deschisă în septembrie 2011, este prima fabrică ultramodernă din România de produse congelate de panificație. În 2019, grupul belgian La Lorraine a pus în funcțiune o linie de producție a pâinii de tip rustic, cu maia și semințe.
Investițiile în fabrica de panificație precoaptă congelată au ajuns la acea dată la 60 de milioane de euro.
Anul trecut, compania a exportat 17% din producţie, direct şi indirect, în țări din Europa, precum Luxemburg, Grecia, Bulgaria, Serbia, Italia sau Franţa.
|
TRANS AGAPE SRL
Compania TRANS AGAPE SRL, cu sediul în Sibiu, este unul dintre importanţii producători de produse de panificaţie, patiserie şi cofetărie din judeţul Sibiu, dar activează în aceeași măsură și în alte domenii.
Societatea s-a înființat în 1994, când a fost construită prima fabrică. Opt ani mai târziu era inaugurată cea de-a doua fabrică pentru pâine și patiserie.
În 2019, Trans Agape a devenit unul dintre brandurile consacrate din județul Sibiu care deține peste 35 de magazine. Afacerea este rezultatul unui parteneriat româno-german. Performanţa economică din 2020 a fost în creştere faţă de anul anterior.
|
Lido Gîrbea SRL
Societatea comercială Lido Gîrbea SRL a fost înființată în anul 1992, cu sediul în Ploiești. Curând, a fost nevoie de mărirea capacitații de producție atât în domeniul panificației, cât și în cel al morăritului. Astfel, în 2003 au fost achiziționate mai multe hale și terenuri aferente, din localitatea Păulești, punctul Movila Vulpii.
Totodată, în același an Lido Girbea SRL va construi un complex de morărit și panificație modern. Investiția a fost considerabilă, iar rezultatele au apărut un an mai târziu când a fost dată în folosință prima moară de grâu a SC Lido Gîrbea SRL, cu o capacitate de măcinare de 1.300 tone grâu/lună.
|
SIMPA SA
SIMPA este o companie cu tradiţie pe piaţa de panificaţie, fiind una dintre cele mai vechi fabrici de profil din Sibiu, deschisă în 1967. După privatizare, investitorii au achiziţionat linii de patiserie și au amenajat un laborator de cofetărie.
Acum, SIMPA oferă consumatorilor săi, prin cele peste 25 de magazine, peste 60 de sortimente de pâine şi produse de panificație, precum şi variate tipuri de produse de patiserie şi cofetărie.
Datorită experienţei acumulate în cei peste 50 de ani, SIMPA a reuşit să realizeze produse unice pe piaţa sibiană folosind tehnologii tradiţionale.
|
LIDAS SRL
Compania Lidas este prezentă pe piaţa panificației din 1993. A luat naştere ca o afacere de familie. Fabrica a fost construită în satul Mineri, județul Tulcea.
Prin investiţiile continue, atât proprii, cât și prin Fondurile Europene, Lidas are în proprietate în acest moment o fabrică nou tehnologizată, pentru producţia de pâine, covrigei, rulade, fursecuri, saleuri sau cornuri, dar şi o moară proprie, precum şi două depozite de stocare a materiei prime, un laborator și o rețea proprie de magazine.
Anul acesta, Compania Lidas are în plan extinderea capacităţii de producţie prin ridicarea unei noi fabrici de pâine. Investiţia totală se ridică la 46,8 de milioane de euro, din care 23 de milioane de euro vor fi asigurate printr-un ajutor de stat, potrivit datelor publice.
|
Europan SRL
Europan SRL are o tradiţie recunoscută în domeniul panificaţiei, patiserie şi morărit din Nord-Vestul româniei. Până în anul 1999 a funcţionat sub denumirea SC ARNYAND SRL, iar mai apoi a devenit SC EUROPAN SRL. La început compania din Sărmăşag, judetul Sălaj, a produs o gamă restrânsă de sotimente de pâine şi specialităţi de panificaţie.
Ulterior domeniul de activitate s-a diversificat, astfel că în momentul actual firma produce o mare varietate de produse de panificaţie, livrări de pâine şi alte produse, la magazinele din judeţ cât şi în judeţele vecine. Pe lângă domeniul de panificaţie, firma s-a axat şi pe produse de patiserie şi morărit.
|
PANEMAR Morărit și Panificație SRL
Panemar este un brand de marcă în domeniul patiseriei şi panificaţiei din judeţul Cluj. Afacerea a pornit în 1993, cu un cuptor de cărămidă în care se cocea pâinea de un kilogram. Apoi a fost ridicată o moară și o fabrică unde se produc sortimente noi de pâine, cozonaci și alte produse de panificație.
„Lucrurile s-au copt încet ca o pâine bine făcută”, iar folosind ingrediente simple şi bune, păstrând reţetele adevărate şi punând mult suflet au reuşit să obţină pâinea iubită de clujeni.
Firma și-a dezvoltat și o rețea proprie de magazine. Compania a făcut în 2019 primul pas în afara Clujului, deschizând un magazin în Oradea. Ulterior, în 2020 au mai urmat încă două magazine în Oradea, iar anul acesta, după ridicarea restricţiilor, în luna iulie a mai deschis o unitate în Cluj Napoca. În total, Panemar a depăşit pragul de 40 de magazine, iar strategia pentru business urmăreşte consolidarea pe piaţă a lanţului de patiserii. Fabrica Panemar, de unde pleacă produsele brandului, are o capacitate de producţie de 25 de tone de pâine pe zi şi 5,5 tone de produse de patiserie.
|
HARMOPAN SA
Compania Harmopan, cu sediul în Miercurea-Ciuc, este cea mai importantă firmă cu profil de morărit și panificație din regiune. Întreprinderea este una dintre cele cu cea mai îndelungată activitate în domeniu, fiind înființat în 1965, reunind mai multe mori şi fabrici mici din industria panificaţiei cu cointeresare locală, din care unele erau funcționale încă din anii 20 şi 30.
În forma sa actuală, compania funcţionează din aprilie 1991, ca și succesorul de drept al Industriei de Morărit și Panificaţie din judeţul Harghita şi a luat numele HARMOPAN. Harmopan și-a câștigat renumele de a fi păstrătoare de tradiții, în special de produse tradiționale secuiești. Dar în același timp, sub brandul Harmopan apar produse din noile tendințe ale pieței de panificație.
Harmopan SA deține două unităţi de producţie în Miercurea-Ciuc şi câte o unitate de producţie în oraşele Odorheiu Secuiesc, Cristuru Secuiesc, Gheorgheni şi Topliţa.
În cadrul platformei ce găzduieşte sediul administrativ funcţionează şi o secţie de napolitane, un depozit en-gros, un magazin de desfacere non-stop şi un bistro. Compania exploatează şi gestionează și patru mori – două de grâu, una de porumb şi una de secară.
Parte din produsele fabricate sub brandul Harmopan sunt puse în vânzare prin cele 39 de magazine proprii, de pe tot teritoriul judeţului Harghita, dar şi în oraşele Braşov, Sovata, Târgu-Mureş.
|
Buna ziua,
Va scriu din partea companiei Rostar SA cu rugamintea de a ne transmite o cotatie de pret pentru faina alba de grau, tip 650, provenienta exclusiv Romania. Livrarea se face pe paleti de plastic la nivel de tir (22-24 tone).
Mulțumim pentru interesul acordat site-ului nostru, dar nu vă pot ajuta în ceea ce privește solicitarea dvs. deoarece nu suntem o platformă de comercializare produse.
Site-ul Arta Albă este un site de informare, cu știri, noutăți, trenduri și informații generale cu privire la domeniile de morărit, panificație, patiserie, cofetărie, gelaterie și ciocolaterie.
Vă așteptăm în continuare să ne citiți și vă dorim o zi frumoasă!