• Optimismul economic și standardele de viață îmbunătățite au determinat creșterea vânzărilor de alimente ambalate cu o rată anuală de 3% în termeni valorici și de 1% în termeni de volum, în ultimii 5 ani, în România.
Stilul de viaţă tot mai dinamic, creșterea ponderii populației urbane și amplificarea puterii de cumpărare au determinat modificări în obiceiurile de consum ale românilor. Gusturile au devenit mai sofisticate. Românii s-au orientat spre produse alimentare premium, mai sănătoase, de calitate, ambalate astfel încât să le fie asigurat confortul în consum sau porționate în gramaje mici, pentru a fi ușor de consumat în mișcare. Trendurile păstrează, de fapt, tendinţele semnalate la nivel global.
Se estimează că produsele alimentare ambalate vor înregistra o valoare constant moderată a vânzărilor cu amănuntul și o creștere a volumului în perioada următoare, în timp ce piața ambalajelor se va dezvolta cu o rată compusă de creștere anuală (CAGR) de 2-3% până în 2020, conform Euromonitor.
Sectorul artizanal rămâne lider în vânzările de alimente ambalate, datorită domeniului panificație-patiserie, care a dominat vânzările în 2017. Cu toate acestea, micile magazine de produse agroalimentare vor pierde din cota de piață în favoarea comerţului modern de tip discounteri, supermarketuri, magazine moderne de proximitate, afirmă Euromonitor.
Ambalajul din plastic flexibil este cel mai frecvent utilizat în sectorul de panificaţie-patiserie-cofetărie din România şi din Europa de Est, datorită costului redus.
Ambalată, feliată și albă este pâinea preferată de majoritatea românilor
73% dintre români achiziționează pâine ambalată. Dintre aceștia, 48% consumă exclusiv pâine ambalată, iar ceilalţi 25% cumpără atât pâine ambalată, cât și neambalată, după cum reiese dintr-un studiu publicat de revista Progresiv la sfârșitul anului trecut.
În cifre absolute, consumul de produse de panificație a fost în ușoară scădere și se prognozează reduceri ale volumului vânzărilor cu amănuntul, dar și ale valorii acestora. Însă, consumul mediu lunar pe cap de locuitor al produselor de panificație ambalate este în creștere. Specialitățile de panificație, sortimentele considerate mai sănătoase, cu semințe, sortimentele adaptate la consumul în mișcare sau cele congelate vor fi mai căutate în perioada următoare.
Consumul mediu lunar de produse de panificație ambalate pe cap de locuitor (kg)
Când și de ce preferă românii pâinea ambalată
Biscuiți dulci, în locul deserturilor scumpe
Vânzările de biscuiţi ambalaţi şi snacks-uri își păstrează trendul crescător înregistrat în anii anteriori şi vor ajunge la 72.800 tone până în 2020, înregistrând o CAGR de 3,6% în intervalul 2015-2020, conform studiului Euromonitor cu titlul „Packaged Food in Romania”. Piața biscuiților este într-un proces continuu de definire; apariția de noi sortimente, cu ovăz, cu fructe, cu cereale sau pachetele de dimensiuni mici au impulsionat vânzările.
România și Rusia sunt pieţele cu cel mai accelerat ritm de creștere din Europa de Est pe segmentul biscuiți ambalați în plastic flexibil.
Patiserie-cofetărie
La produsele de cofetărie și patiserie ambalate, precum și la cele congelate se estimează o creștere medie anuală între 3 și 4% până în 2020.
Pentru produsele de cofetărie, ambalajul cel mai frecvent utilizat este tot plasticul flexibil, cu o cotă de piață de peste 70% în Europa de Est.
O schimbare puternică o vor aduce consumul de tip „on the go” și preferinţa pentru gătitul acasă.
La nivel global
• Siguranța produsului
• Menținerea gustului
• Prelungirea termenului de valabilitate
• Stilul de viață mai sănătos
• Promovarea brandului
Sunt beneficii care determină creșterea vânzărilor de produse alimentare ambalate și stimulează creșterea pieței produselor de panificație ambalate.
Cercetătorii TechNavio anticipează o creștere cu o rată anuală de 5% a acestei piețe, la nivel global, până în anul 2021.
Atenția sporită la o alimentație sănătoasă, stilul de viață agitat, urbanizarea și creșterea venitului disponibil au determinat schimbări profunde ale obiceiurilor de consum și preferințelor alimentare ale consumatorilor în ultimii 10 ani. S-a înregistrat o creștere de aproape 41,39% (conform cercetătorilor TechNavio) a numărului de consumatori care preferă gustări sănătoase și savuroase. A crescut consumul de specialități de panificație și patiserie la micul dejun. Gustările rapide de tipul on the go sunt tot mai frecvente, mai ales în rândul tinerilor. Consumul de produse de confort cum ar fi: alimentele semipreparate, produsele din aluaturi congelate reprezintă soluții preferate de consumator. În consecință, se estimează o creștere puternică în Europa de Vest și un avans însemnat în Europa de Est, specifică prognozele Gira.
Sporirea interesului pentru snacks-uri și produse de răsfăț (de capriciu), precum cele de cofetărie și ciocolaterie, este, de asemenea, factor major care determină dezvoltarea pieței globale de produse ambalate.
Pâinea este un produs versatil care poate fi ușor modificat pentru a fi transformat într-o gustare delicioasă și sănătoasă. Pot fi preparate: toastul francez, bruschettele, crutoanele pentru salate sau supe cremă, crutoanele cu diverse arome de usturoi, pizza, brânză etc. „Nivelul nutrițional poate fi mărit prin folosirea diferitelor tipuri de pâine, cum ar fi multicereale, grâu întreg, pâine brună sau prin introducerea de cereale cu un conţinut redus de gluten, ca de exemplu alacul sau ovăzul. În mod similar, în segmentele de prăjituri și produse de patiserie cererea de arome multiculturale, produsele cu conținut redus de zahăr, de calorii sau de grăsimi vor intra pas cu pas în alimentația consumatorului”, afirmă Manjunath Reddy, analist principal pentru cercetarea în domeniul produselor alimentare la TechNavio.
De la simpla protecţie la purtător de mesaj
• Ambalajele din plastic flexibil rămân soluția cea mai potrivită pentru produsele de panificație-patiserie. Vânzările din această gamă vor creşte cu o rată medie anuală de 3%, până în 2021, conform Euromonitor.
• Ambalajele Stand-up sau cele cu sistem de închidere vor avea una dintre cele mai dinamice creșteri, fiind apreciate de consumator ca practice şi uşor de folosit / refolosit.
• Hârtia flexibilă devine un trend pentru gama premium de fursecuri, biscuiți dulci și panificație. Pe lângă rolul de protecție, are și capacitatea de a conferi aspectul de tradițional, de autentic, rol tot mai important pentru brandurile de lux din domeniu.
• Ambalajul devine un factor cheie în comunicarea brandului. Consumatorul tinde să caute mărcile cunoscute, în care are încredere, dar va testa şi produsul nou, cu un ambalaj atractiv.
Folosirea de materiale transparente, care să permită vizualizarea produsului, designul minimalist, care transmite mesaje clare şi succinte, reciclabilitatea, formele originale, dar și utilizarea unor materiale care să nu pericliteze sănătatea pot constitui factori de atracție pentru consumatorul final.
Cum influenţează ambalajul decizia cumpărătorului