Piața snackurilor continuă să crească

• Deși se resimt unele efecte ale bugetelor restrânse, piața gustărilor atât dulci cât și sărate continuă să crească la nivel global.

Piața globală a gustărilor continuă să evolueze în contextul lumii post-pandemice, prezentând atât oportunități, cât și provocări. Între 2020 și 2022 (adică atunci când pandemia Covid-19 a fost la apogeu în întreaga lume), prevalența și frecvența gustărilor a crescut în rândul populației din întreaga lume.

O mare parte din această creștere a fost atribuită faptului că oamenii căutau alimente pentru o stare de confort și răsfăț, ca modalitate de a face față sentimentelor negative. Potrivit datelor companiei de cercetare FMCG Gurus, peste jumătate (54%) din populația globală afirma în 2021 că preferă gustări considerate a fi răsfățuri indulgente, în creștere de la procentul de 34% cu doi ani mai devreme. Aceeași cercetare a constatat că 69% dintre persoane au definit un snack food ca fiind un moment de răsfăț în cursul anului 2021.

Piața snackurilor

Snacking-ul rămâne o tendință globală larg răspândită. În SUA, de exemplu, un studiu al  Consiliului Internațional de Informare Alimentară (IFIC) arăta că, în cursul anului 2022, 73% dintre consumatori respondenți au afirmat că luau gustări cel puțin o dată pe zi.

Alte date, cum ar fi cele de la YouGov subliniază, de asemenea, faptul că gustările sunt ceva obișnuit în multe economii occidentale. Un sondaj recent a constatat că 65% dintre consumatorii din SUA iau adesea gustări între mese, cifră care scade la 58% în cazul Regatului Unit, 44% în Germania și 30% în Franța.

Piața snackurilor

Snacking – tendință globală

Un studiu de piață efectuat de compania Mintel arată că, preferințele consumatorilor au crescut în ultimul an în toate segmentele de gustări sărate, cu o creștere de top observată în sectoarele populare ale gustărilor cu aromă de brânză (+6%), popcornului pentru microunde (+7%) și gustărilor din porumb (+8%), precum și în segmentul gustărilor mai puțin obișnuite, inclusiv chipsuri/pufuleți din legume, fasole sau cereale antice (+7%), ceea ce sugerează că consumatorii caută un amestec de familiar și interesant.

Același studiu Mintel arată că, dacă la nivel de an 2022, numai 37% dintre consumatorii americani considerau prețul ca cel mai important atribut al unei gustări sărate, în prezent acest procent a ajuns la 43%. Un procent de 40% dintre consumatorii din SUA spun că aroma și familiaritatea cu marca rămân cele mai importante atribute la o gustare sărată.

Cercetarea Mintel relevă faptul că gustările sărate răspund unor nevoi emoționale specifice pentru consumatori, deoarece peste două treimi aleg gustările pentru a se relaxa și pentru a satisface o poftă (mai precis 67%), depășind foamea ca motivație (58%). Pentru generațiile mai tinere, motivația emoțională este și mai definită – și este în creștere. Doi din cinci mileniali (39%) aleg gustările pentru a scăpa de plictiseală – o creștere de aproape 10 puncte procentuale (30%) din 2018. Mai mult, o treime dintre mileniali (34%) aleg gustările pentru a scăpa de stres în prezent, comparativ cu 24% dintre mileniali în urmă cu cinci ani.

Snack pentru starea de bine

Revenind la Sondajul IFIC, care a analizat opiniile a peste 1.000 de adulți cu vârste de peste 18 ani, datele arată că obiceiul de a lua gustări este mai răspândit în rândul persoanelor stresate. Aproape un sfert (24%) dintre respondenți au afirmat că mănâncă întotdeauna sau frecvent atunci când se simt stresați, în timp ce procentul consumatorilor americani care iau gustări din motive de stres a crescut de la 58% în 2021, la 73% un an mai târziu.

Întrucât viața modernă rămâne stresantă pentru mulți oameni – mai ales având în vedere turbulențele economice și politice care afectează mari părți ale lumii – pare probabil că, în următoarele 12 luni, consumatorii vor apela la gustări pentru a se simți mai bine.

Tendințele alimentare, cum ar fi creșterea consumului de gustări, au generat temeri că unele dintre trăsăturile comportamentale adoptate în timpul pandemiei ar putea alimenta riscurile pentru sănătate în viitor. Astfel, asistăm la un fenomen interesant și anume la faptul că îngrijorările privind sănătatea acționează ca un motor important în cadrul pieței globale de snackuri.

În cea mai mare parte a lumii – în special în regiunile mai dezvoltate – consumatorii caută opțiuni mai sănătoase, cererea de gustări care oferă niveluri mai scăzute de zahăr, sare și calorii fiind în prim plan.

Interesul pentru produsele fără aditivi și ingrediente artificiale, precum și pentru gustările cu etichetă curată, rămâne ridicat. Și categoric, ținând cont de tendințele din ultima perioadă, consumatorii se așteaptă ca producătorii de gustări să ia în considerare și aspecte precum sustenabilitatea și mediul înconjurător atunci când produc, ambalează și distribuie produsele lor.

Gustările sănătoase preferate de consumatori

Datele sondajelor arată că peste 60% dintre consumatorii britanici au declarat că mănâncă biscuiți și/sau fursecuri drept gustări cel puțin o dată pe săptămână. Această cifră este considerabil mai mare decât în Germania (44%) și SUA (43%), probabil datorită obiceiului de a mânca biscuiți cu băuturi calde precum ceaiul.

În piața de profil, biscuiții și fursecurile se află însă în urma altor tipuri de gustări – în SUA, de exemplu, chipsurile de cartofi, ciocolata/dulciurile și nucile, semințele și fructele uscate sunt consumate ca gustări cel puțin o dată pe săptămână de mai mult de jumătate dintre consumatori.

Consumul de produse de patiserie dulci, cum ar fi prăjiturile, produsele de patiserie și fursecurile/biscuiții, continuă să fie influențat de preocupările legate de sănătate, în special de nivelurile de zahăr și de calorii din aceste produse.

Mulți producători au apelat la reformularea produselor pentru a aborda această problemă, de obicei prin reducerea nivelului de zahăr sau prin eliminarea aditivilor artificiali. În plus, consumatorii cer din ce în ce mai mult produse de patiserie dulci în monoporții, pentru a putea să monitorizeze mai ușor aportul caloric.

Piața mondială a gustărilor extrudate și expandate de panificație continuă și ea să crească, dat fiind interesul crescut al consumatorilor pentru alternative sănătoase la gustarea dorită.

Tehnologia de extrudare este utilizată pe scară largă în cadrul industriei de prelucrare a alimentelor, de la gustările pe bază de cartofi (de exemplu, chipsuri), la produse de cofetărie, alimente uscate pentru animale de companie, paste făinoase, proteine vegetale texturate și unele produse pe bază de cereale.

Potrivit Precedence Research, piața mondială a tehnologiei de extrudare a alimentelor a avut o valoare de peste 76 miliarde USD în 2021, cifră care se preconizează că va crește la aproape 111 miliarde USD până la sfârșitul deceniului actual.

Produsele extrudate cresc în popularitate

În cadrul sectorului snackurilor, produsele extrudate conțineau, de obicei, niveluri ridicate de grăsimi și calorii, ceea ce a determinat ca acestea să fie percepute ca fiind nesănătoase. Însă această situație se schimbă în prezent, deoarece producătorii experimentează cu ingrediente alternative pentru a dezvolta gustări mai sănătoase.

Unele dintre echipamentele de extrudare disponibile în prezent sunt adecvate pentru compoziții fabricate din făinuri alternative utilizate și la fabricarea produselor fără gluten. Tehnologia de extrudare poate ajuta, de asemenea, la aderarea condimentelor la produs, satisfăcând astfel cererile consumatorilor pentru gusturi noi, dar și pentru sănătate.

În plus, alimentele extrudate au un nivel scăzut de umiditate, ceea ce le conferă un termen de valabilitate mai lung. Feliile gen pâine, alături de pufuleți, reprezintă una dintre cele mai populare și consumate gustări extrudate de panificație.

Acestea sunt disponibile într-o gamă largă de dimensiuni și formate pentru a se potrivi cu majoritatea ocaziilor. Se consumă de obicei cu brânză, ouă, roșii, hummus, smântână, somon afumat, avocado sau unt de arahide. Diversele topping-uri oferă acestor felii un farmec vizual de necontestat, imaginile cu acestea fiind postate frecvent pe site-urile de socializare.

Și pentru că produsele obținute prin extrudare devin din ce în ce mai căutate, cu siguranță vom asista la o creștere a acestui sector prin evoluția tehnologiei și a dezvoltării de echipamente pentru o capacitate de producție sporită.

Articol realizat de Gabriela Dan, Redactor Arta Albă

Citiți pe Arta Albă și: Piața globală a produselor de panificație fără gluten în creștere

Înscriere la Newsletter

Articole similare

Comentarii

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

spot_img

Instagram

Articole recente

*Prin completarea câmpurilor ești de accord cu prelucrarea datelor cu caracter personal conform GDPR și înscrierea la Newsletter Arta Albă.