• Start-up-ul israelian de tehnologie alimentară ChickP dezvăluie modul în care izolatul său de proteină de năut și formulele brevetate pot crea alternative de produse lactate pe bază de plante.
În urmă cu mai bine de doi ani, compania a început producția comercială a izolatului său în procent de 90% din năut, care „poate fi următoarea generație de proteine vegetale pentru a înlocui proteinele animale”, a declarat directorul executiv al companiei, Liat Lachish Levy, pentru FoodNavigator-USA. ChickP a demonstrat că ingredientul său poate fi utilizat cu succes în produse alternative la carne, înlocuitori de ouă și produse lactate, inclusiv brânzeturi.
„Atunci când creează brânzeturi pe bază de plante, companiile producătoare trebuie să imite gustul și textura produselor de origine animală, dar și să evite ingredientele nedorite în formulările lor“, precizează Levy.
Companiile din industria alimentară pot folosi izolatul de năut ChickP „pentru a crea brânzeturi cu o textură similară cu cea reală… fie că este vorba de brânza cremoasă sau de brânza tare”.
În mod obișnuit, producătorii de alimente depășesc provocările legate de textură bazându-se pe stabilizatori, dar, având în vedere capacitățile unice de gelifiere și emulsionare ale proteinei ChickP, se poate renunța la stabilizatorii adăugați, cum ar fi caragenanul și guma de xantan și guar.
Și, în plus, spre deosebire de majoritatea produselor pe bază de plante care nu prezintă fermenți activi, ChickP a experimentat cu diverse culturi pentru a crea o brânză pe bază de plante cu beneficii probiotice. Crema de brânză experimentală conține ulei de nucă de cocos, amidon, apă și alte ingrediente, iar prin fermentarea cu bacterii lactice, se poate obține o aromă picantă asemănătoare brânzei cu probiotice.
Năutul ca proteină revoluționară
Astăzi piața proteinelor pe bază de plante este dominată în mare parte de soia și de mazăre. Însă năutul, prin faptul că are un profil nutrițional mai bogat decât alte proteine pe bază de plante și răspunde nevoii de produse cu etichetă mai curată, are potențialul de a câștiga o cotă de piață importantă.
Năutul este o leguminoasă care conține cei nouă aminoacizi esențiali. Asta face din el o proteină completă. Gustul natural al năutului este plăcut, ceea ce înseamnă că nu trebuie mascat cu arome sau alte ingrediente, acest fapt traducându-se și într-o etichetă mai curată.
Piața produselor lactate pe bază de plante este în trend ascendent, acest lucru neavând șanse să scadă în condițiile în care populația globală este în continuă creștere și nu există suficientă proteină animală pentru a acoperi cererea la nivel mondial.
Articol realizat de Gabriela Dan, Redactor Arta Albă
Citiți pe Arta Albă și: Făina de năut