Importanța ambalării produselor în contextul COVID-19

În contextul COVID-19, igiena și siguranța sunt esențiale pentru a evita contaminarea cu virusul care a schimbat cursul vieții de mai bine de jumătate de an. Pe lângă măsurile de protecție individuale, pe care orice individ ar trebui să le respecte, operatorii economici au depus eforturi considerabile pentru a comercializa produsele în condiții optime. Ambalajul este elementul – cheie, deoarece oferă cea mai mare protecție alimentelor. Având în vedere situația actuală, mulți producători care aveau pe rafturi produse de panificație sau patiserie neambalate s-au văzut nevoiți să își schimbe strategia de vânzare și livrare.

Un ambalaj inadecvat poate duce atât la pierderi de produs, cât și la efecte negative asupra sănătății consumatorilor. Autoritatea Națională Sanitar Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) a elaborat un Ghid pentru industria alimentară referitor la siguranța alimentelor în contextul COVID-19, cu scopul de a evidenția măsurile recomandate de Organizația Mondială a Sănătății (OMS).

Importanța ambalării produselor 

Ambalajul, prin natura sa, îndeplinește mai multe roluri: protejează și ajută la conservare, facilitează depozitarea și transportul, oferă informații despre produs sau prepararea lui etc. Materialele din care sunt confecționate ambalajele alimentare sunt diverse și adaptate tipului de aliment.

gabriela berechetDr. Inginer Gabriela Berechet, specialist în industria alimentară, a prezentat într-un interviu acordat platformei RO.ALIMENT care sunt cele mai importante aspecte la care trebuie să fie atent un producător atunci când alege tipul ambalajului:

1. Proprietățile produsului ambalat (umiditate, pH, miros, grad de peroxidare, culoare, consistență etc.);
2. Condițiile de transport, manipulare și depozitare (rutier, feroviar, aerian, maritim sau fluvial, durata transportului, durata stocării, numărul de operații de manipulare etc.);
3. Metoda de ambalare și modul de închidere (manual, automatizat, la presiune atmosferică sau sub vid, cu folie termocontractibilă, închidere prin clipsare etc.);
4. Impactul ambalajului asupra mediului (reciclabil, de unică folosință, bio-degradabil, nedegradabil)

Soluții de ambalare

Ambalajele nu pot infesta consumatorii cu virusul SARS-CoV-2 atâta timp cât aceștia aplică măsurile de igienă corect. În acest context pandemic, în care omenirea și economia au cunoscut schimbări majore într-o perioadă scurtă de timp, ambalarea produselor joacă un rol esențial. Pe de o parte, protejează sănătatea consumatorilor (siguranța alimentară). Pe de altă parte, oferă producătorilor posibilitatea de a-și continua activitatea. Mai exact, producătorii care vindeau în trecut produse neambalate le pot comercializa fără nicio problemă în pandemie dacă le ambalează înainte. Există diferite metode de ambalare, în funcție de nivelul de productivitate al companiei, de bugetul investit în echipamente, de capacitatea și numărul operatorilor etc. Mai jos, vă vom prezenta o scurtă descriere a celor mai importante tipuri de ambalare.

● Ambalare cu folie termocontractibilă

Ambalarea produselor prin termocontracție necesită un echipament special. Folia se mulează pe forma produsului, care poate să fie pâine sau produse de patiserie. Această metodă de ambalare are un cost scăzut, însă productivitatea nu este foarte ridicată, deoarece după ambalare urmează etapa de etichetare.

● Ambalare verticală

Mașinile de ambalat vertical sunt recomandate pentru producătorii care trebuie să ambaleze alimente în cantități mici. De exemplu, croissante, cornuri, covrigei, specialități de panificație – patiserie etc. Este o alternativă eficientă pentru ambalarea manuală, deoarece salvează timp și energie.


● Ambalare de tip Flow Pack

Sistemul flow pack reprezintă una dintre cele mai avansate metode de ambalare, fiind potrivită pentru o gamă variată de produse pe panificație, patiserie, cofetărie, ciocolaterie. Ambalarea se realizează pe orizontală și de aceea sistemul flow pack este recomandat și pentru produse mai sensibile. De asemenea, acest tip de ambalare este cunoscut pentru capacitatea marea de producție, dar și pentru faptul că oferă posibilitatea imprimării automate pe ambalaj a perioadei de valabilitate și a lotului din care face parte produsul. Mașinile de ambalat pot depăși 100 de ambalări pe minut, fiind astfel foarte utile în orice unitate de producție cu capacitate ridicată. În plus, majoritatea operațiunilor sunt automate, ceea ce presupune reducerea numărului de operatori. Produsele sunt bine protejate și sigilate, sistemul flow pack oferind posibilitatea de a pulveriza alcool sau gaz, cu rol de inhibitor pentru microorganismele dăunătoare. Dezavantajul este că această soluție de ambalat impune investirea unui buget mai mare.

 

● Ambalare în pungi preformate, închise cu clipband

Această metodă de ambalare este una dintre cele mai simple și se folosește în special la pâinea feliată. Pentru brutăriile artizanale, cu productivitate redusă, se poate opta pentru mașinile de feliat manuale, unde introducerea produsului în ambalaj se realizează de către operator.

În cazul brutăriilor medii și mari, liniile automate de feliereambalare sunt soluția potrivită. Există tipuri de echipamente cu diferite grade de automatizare, chiar linii complet automate, unde felierea, introducerea produsului în pungă și închiderea ambalajului se realizează automat, fără intervenția factorului uman.

Utilizarea clipbandului pentru închiderea ambalajului este o metodă de ambalare practică şi simplă, fiind frecvent folosită în panificaţie și patiserie. Avantajele sunt multiple:
– permite marcarea datei de expirare şi a lotului, odată cu închiderea ambalajului;
– produsul poate fi păstrat în ambalaj până la consumul integral, deoarece clipbandul poate fi reutilizat de mai multe ori fără a se deteriora;
– protejează produsul.


● Cântărire, dozare și ambalare

Există pe piață echipamente complexe, care permit realizarea mai multor procese într-o singură etapă de lucru. De exemplu, cântărirea, dozarea și ambalarea produselor. Aceste mașini asigură ambalarea produselor mici (maxim 8 cm), precum fursecurile, biscuiții, covrigeii, chiflele, produsele de patiserie, fructele uscate etc. De asemenea, instalațiile de acest tip sunt prevăzute cu diverse opțiuni de amortizare, pentru a evita ruperea sau spargerea produselor fragile. Astfel, în timpul dozării și ambalării au loc cu pierderi nesemnificative. Această soluție de ambalare este recomandată pentru producțiile industriale, fiind ofertantă atât din punct de vedere al capetelor de dozare, cât și în ceea ce privește tipurile de ambalaje utilizate (pungi din plastic sau hârtie, cutii, caserole etc.).


● Baxare

Mașinile de baxat asigură ambalarea individuală sau multiplă a produselor. Echipamentele pot fi semiautomate (permit încărcarea manuală a produsului pe banda de alimentare) sau automate (sunt prevăzute cu linii complet automate de încărcare). Ambalarea se realizează cu folie termoretractabilă. Principalul rol al ambalării tip bax este de a transporta și depozita mai ușor o cantitate mare de produse. De obicei, consumatorul observă doar ambalajul produsului aflat la raft și ignoră cutia sau baxul în care acesta se află. Cu toate acestea, baxarea rămâne esențială pentru protejarea produselor și aduce beneficii producătorilor.

În contextul actual, când igiena produsului este o preocupare globală, consumatorul final va prefera pâinea și specialităţile de panificaţie, patiserie, cofetărie ambalate. Tendinţa este de a alege produsele ambalate ca o masură suplimentară de protecţie.  

Pe de altă parte producătorii de ambalaje și de echipamente de ambalare oferă soluții multiple, care se pot adapta oricărui tip de produs. Colaborarea cu astfel de producători este esențială pentru comercializarea produselor în condiții de siguranță alimentară, deoarece ambalajul este cel care asigură igiena produselor. Cel mai important rol este cel de protecție completă, de la preparare până la consum.

Înscriere la Newsletter

Articole similare

Comentarii

  1. Cata hotie si crima se poate face cu ambalaj profesional, cu protectie completa. Sunt atatea fabrici de paina si brutarii mici care care confera o calitate de aproape 100% naturala, fara ambalaje, cu vanzare vrac, care tin pana la maxim 5 zile, iar cele produse de mastodontii nu dau nume, nu are rost, sunt de cea mai proasta calitate, produse care ambalate tin si o luna de zile, si pe acele ambalaje sunt trecute si alte ingrediente in afara fainei, apei, drojdiei si cu sau fara sare. In alte tari, painea produsa dimineata in ziua cand este pusa la vanzare-produsa in ziua respectiva, are un pret, iar seara pretul scade ca a doua zi sa fie retrasa din vanzare, bineanteles, ambalata. La noi daca nu se vinde, sta pe rafturi zile intregi, si cu acelasi pret. Nu mai zic, ca neambalata paine are un pret pe care totusi si-l permite oricine, iar cea ambalata deja este prea mult pentru marea majoritate. Cum se zice, ai bani traiesi, nu, mori.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

spot_img

Instagram

Articole recente

*Prin completarea câmpurilor ești de accord cu prelucrarea datelor cu caracter personal conform GDPR și înscrierea la Newsletter Arta Albă.