• Criza actuală a costului vieții pune presiune asupra bugetelor deja greu încercate ale consumatorilor, iar schimbările climatice îi determină pe aceștia să facă achiziții mai durabile.
Compania de consultanță Ernst & Young (EY) a publicat rezultatele celei de-a 13-a ediții a studiului Indexul viitorului consumator – Future Consumer Index (FCI), care identifică schimbarea comportamentelor consumatorilor și a modelelor de cheltuieli în contextul crizei legate de costul vieții și de schimbările climatice.
Studiul dezvăluie cele mai recente informații legate de industria alimentară, detaliind modul în care criza costului vieții îi determină pe consumatori să reevalueze modul în care își fac cumpărăturile pentru alimente și băuturi și ce produse aleg. Prețurile în creștere ale alimentelor îi determină pe consumatori să acorde prioritate produselor esențiale și să optimizeze bugetele de alimente.
Astfel, 80% dintre consumatorii globali rămân îngrijorați de finanțele lor, iar aproape jumătate (46%) și-au exprimat preocuparea extremă cu privire la schimbările climatice, a constatat studiul în cadrul căruia au fost chestionați 22.000 de consumatori din 28 de țări.
Reducerea achiziționărilor de produse
Mai mult de jumătate (54%) dintre consumatorii la nivel mondial intenționează să își reducă achizițiile viitoare. Principalul motiv pentru a-și reduce modelele de consum este nevoia de a economisi bani (73%). Rezultatele FCI relevă legătura strânsă dintre economie și mediu, 67% dintre intervievați declarând că îngrijorarea profundă față de fragilitatea planetei este motivul principal care stă la baza intenției lor de a-și schimba modelele de consum.
Mai mult de jumătate (56%) dintre repondenți consideră că consumatorii ar trebui să facă presiuni asupra companiilor pentru a avea impact social și de mediu mai bun. În comparație, 73% dintre intervievați afirmă că producătorii trebuie să determine schimbarea ecologică, iar 77% spun că guvernele trebuie să fie responsabile pentru a conduce această acțiune.
De asemenea, aproape jumătate dintre consumatori (49%) consideră că nu sunt necesare noi achiziții. Dintre cei chestionați, 80% dezvăluie că intenționează să cheltuiască mai puțin pe bunuri legate de socializare, iar 41% intenționează să stea mai mult acasă, ceea ce reprezintă o creștere de 6% puncte procentuale față de octombrie 2022.
Bugetele diminuate modifică obiceiurile de consum
Criza costului vieții a avut un impact semnificativ asupra cheltuielilor consumatorilor din industria alimentară, arată rezultatele FCI. Cel mai recent val de date sugerează că, pentru a se încadra în buget, consumatorii își reduc lista de produse de strictă necesitate, optează pentru mărci mai puțin costisitoare și renunță la abonamentele de livrare, ceea ce duce la o creștere a traficului în magazine și la o mai mare concentrare a comercianților cu amănuntul asupra mărcilor de magazin.
Mai mult de jumătate (57%) dintre consumatorii repondenți sunt îngrijorați de creșterea costului produselor alimentare și a celor esențiale pentru gospodărie, 49% cumpără doar cele necesare, iar 39% intenționează să cheltuiască mai puțin pentru serviciile de livrare a produselor alimentare în următoarele trei-patru luni. Consumatorii se gândesc tot mai des la ceea ce constituie valoare și necesitate. Sondajul a constatat că 29% dintre cumpărători evaluează ce este esențial, ceea ce indică faptul că aceste liste se scurtează.
Mărcile proprii – popularitate în creștere
Produsele brandurilor consacrate își pierd din puterea de cumpărare în rândul consumatorilor, deoarece 64% dintre consumatori consideră că mărcile proprii ale supermarketurilor le satisfac nevoile la fel de bine ca și „produsele de firmă”, iar 61% spun că mărcile proprii îi ajută să economisească bani.
În același timp se schimbă și conținutul coșurilor de cumpărături, intervievații spunând că vor achiziționa mai puține snackuri. Specialiștii susțin că acest fenomen este probabil un rezultat al creșterii continue a prețurilor în cadrul categoriei și al faptului că alimentele proaspete devin mai accesibile pe măsură ce inflația se stabilizează.
În plus, această tendință reflectă și dorința consumatorilor de a fi mai sănătoși, aproape o treime dintre aceștia (32%), anticipând că sănătatea lor fizică se va îmbunătăți.
Încrederea rămâne un aspect vitală, deoarece consumatorii vor căuta mărci în care au încredere, iar 35% dintre consumatori spun că vor plăti în plus pentru produse ale mărcilor alimentare de încredere, ceea ce reprezintă o creștere de 10% față de februarie 2022.
Experiențele personale legate de schimbările climatice influențează achizițiile
FCI relevă, de asemenea, importanța schimbărilor climatice în obiceiurile de cumpărare ale consumatorilor, indicând că aceștia se gândesc să își schimbe stilul de viață după ce au fost afectați personal de criza climatică.
Una dintre cele mai importante constatări este aceea că mai mult de jumătate (51%) dintre consumatori au fost afectați de modificările prețurilor produselor. Adaptându-se la nevoile lor legate de schimbările climatice, aceștia iau în considerare posibilitatea de a-și schimba alimentația deoarece criza ecologică a crescut costurile sau a redus disponibilitatea.
Ca urmare, 29% au făcut deja aceste alegeri și au fost nevoiți să schimbe alimentele pe care le consumă, iar ponderea celor care se gândesc la această schimbare se ridică la 42% la nivel global.
Consumatorii doresc să cumpere produse mai bune atât pentru ei, cât și pentru planetă. Iar cei mai în vârstă sunt mai activi în adoptarea unor comportamente legate de stilul de viață pentru a-și reduce impactul, cum ar fi aducerea de pungi reutilizabile la magazinele alimentare și reciclarea sau reutilizarea ambalajelor.
Comparativ cu SUA și China, studiul a constatat că consumatorii europeni sunt cei mai activi în ceea ce privește aceste comportamente specifice. Consumatorii Generației Z sunt mai dispuși să cheltuiască în mod sustenabil și să verifice declarațiile de mediu ale companiilor, iar consumatorii în vârstă sunt mai dornici să se implice în activități precum reciclarea și conservarea apei.
Impactul asupra comercianților
Deciziile de aprovizionare și de stocare ale retailerilor de produse alimentare vor fi influențate decisiv de schimbările în comportamentul consumatorilor.
Conform FCI, 88% dintre consumatori fac un efort pentru a risipi mai puține alimente. În plus, 39% intenționează să cheltuiască mai puțin pe gustări, iar 34% dintre consumatori intenționează să cumpere mai multe alimente proaspete. Retailerii vor fi nevoiți să se alinieze la aceste comportamente prin gestionarea cantităților, categoriilor de produse și strategiilor de vânzare pentru a deveni mai sustenabili în general.
78% dintre consumatori au declarat, de asemenea, că doresc ca producătorii să joace un rol mai activ în asigurarea unui viitor sustenabil, deoarece intervenția consumatorilor în acest aspect este relativ limitată.
Articol realizat de Gabriela Dan, Redactor Arta Albă
Citiți pe Arta Albă și: Dependența alimentară – în atenția specialiștilor