Despre managementul de criză în industria hotelieră

Criza economică provocată de coronavirus a reprezentat o lovitură puternică pentru multe companii. Afacerile din domeniul HoReCa se numără printre cele care s-au confruntat cu mari provocări și limitări impuse de autorități. Inclusiv în prezent nu își pot desfășura activitatea la capacitate maximă, motiv pentru care o parte dintre aceste firme au ales să nu își deschidă porțile.

Privind retrospectiv în perioada de izolare, Simona Constantinescu, CEO Ana Hotels, a declarat pentru o revistă dedicată domeniului hotelier că măsurile adoptate de echipa din care face parte au avut ca scop gestionarea crizei într-un mod cât mai eficient: „prioritizarea acțiunilor relevante din punctul de vedere al siguranței angajaților și clienților, optimizarea folosirii capitalului de lucru, interrelaționarea cu autoritățile statului și cu asociațiile de profil și adaptarea măsurilor la factorii externi ce ne-au impactat afacerile”. Având în vedere amploarea crizei provocate de coronavirus, punerea în practică a unui plan de criză ca la carte a fost aproape imposibilă. Lucrurile s-au schimbat rapid, chiar de la o zi la alta, motiv pentru care imprevizibilitatea și incertitudinea au reprezentat mari piedici.

Provocare transformată în oportunitate

Perioada în care activitatea a fost sistată a reprezentat pentru grupul Ana Hotels un moment bun pentru investiții. Au fost realizate lucrări de renovare și modernizare ale bucătăriilor, teraselor și restaurantelor. Toate acestea ar fi creat un disconfort oaspeților dacă ar fi avut loc într-un alt context. Așadar, incapacitatea de a oferi servicii clienților a fost un moment bun pentru a realiza toate îmbunătățirile necesare, dar mereu amânate.

Preconizări pentru viitor

ceo ana hotelsCEO Ana Hotels (foto) consideră că în ciuda situației actuale turismul autohton are un potențial crescut. Românii sunt încă reticenți să călătorească în străinătate, astfel că vizitarea țării rămâne o opțiune viabilă. „Totodată, credem că populația va acorda o mai mare atenție turismului de sănătate, căutând sejururi care să includă activități în aer liber, terapii balneo sau pachete turistice cu proceduri și programe de activități care să le îmbunătățească imunitatea, să reducă anxietatea și stresul generate de perioada de izolare.

Analizând scenariile de revenire foarte lentă a afacerilor din turism, apreciez că fără măsuri suplimentare pe termen mediu și lung, o parte din companiile din domeniu își vor înceta activitatea în următoarele șase luni. Din punct de vedere economic, criza de abia începe să-și facă simțite efectele, iar acestea vor fi semnificative odată cu reducerea măsurilor de ajutor oferite de stat. Ajustările și contracția indicatorilor economici vor fi vizibile în trimestrul al treilea, și apoi și mai mult din trimestrul patru al anului. Probabil că perioada estivală pre-electorală va prelua din atenția populației, dar toamna va veni cu multe ajustări și riscuri, atât din cauza pandemiei, cât și a epuizării resurselor multor companii, care nu vor mai putea susține afacerile.” Așadar, pe perioada verii antreprenorii ar trebui să se concentreze pe identificarea și implementarea unor strategii eficiente de revenire, astfel încât o a doua posibilă criză din toamnă să nu le duc afacerile la faliment.

Sursă: Revista TrendsHRB