• State of Snacking™ realizat de Mondelēz International este un studiu global al tendințelor de consum care examinează modul în care consumatorii iau decizii privind gustările. Cel de-al cincilea raport anual relevă faptul că, la nivel global, gustările continuă să fie în topul preferințelor consumatorilor.
Raportul State of Snacking, elaborat în parteneriat cu specialistul în sondaje de opinie The Harris Poll, a fost lansat inițial în urmă cu cinci ani în sprijinul misiunii Mondelēz International de a a-și păstra poziția de lider în sectorul gustărilor.
În acest an, Mondelēz lansează, de asemenea, un raport de sine stătător, complementar, intitulat State of Snacking: Future Trends, care prezintă macrotendințele consumatorilor pe termen lung, care vor modela viitorul sectorului de snacking.
Aceste macrotendințe includ: schimbarea peisajului demografic, stiluri de viață din ce în ce mai fluide, impactul asupra oamenilor și planetei, omniprezența preocupării pentru sănătate și stare de bine și revigorarea căutării unei experiențe deosebite.
Analiza tendințelor oferă un context suplimentar asupra schimbării comportamentelor dintr-o perspectivă de ansamblu, explorând în continuare modul în care lumea gustărilor poate evolua în viitor. State of Snacking: Future Trends este rezultatul unui efort de colaborare între Mondelēz International și Food Institute, Euromonitor, Kantar, Mintel și NextAtlas.
Schimbarea demografică și preferințele alimentare
Ultima jumătate de deceniu de urmărire a atitudinilor și comportamentelor în rândul a mii de consumatori din 12 țări a arătat o tendință constantă a consumatorilor de a manifesta o preferință pentru gustări în detrimentul meselor obișnuite.
Peisajul demografic global trece prin transformări semnificative, influențând profund obiceiurile de consum alimentar. În rândul consumatorilor, există o creștere a numărului de vârstnici activi, tineri, persoane singure și noi membri ai clasei de mijloc.
De exemplu, 51% dintre persoanele peste 60 de ani fac cumpărături online cel puțin lunar, iar 42% joacă jocuri video online. Acești consumatori caută alimente care sprijină sănătatea și un stil de viață activ, 68% dintre cei peste 58 de ani alegând gustările pentru răsfăț. Totodată, două treimi dintre aceștia sunt interesați de obținerea dozei zilnice recomandate de vitamine și minerale, ceea ce sporește popularitatea nutriției funcționale.
72% dintre participanții la sondaj afirmă că „o lume fără ciocolată ar fi o lume fără bucurie”, un sentiment care este comun tuturor generațiilor și regiunilor.
Social Media joacă un rol crucial în descoperirea snackurilor, peste jumătate dintre consumatorii intervievați exprimându-și interesul pentru o opțiune de „cumpărare instantanee” a gustărilor găsite online.
74% raportează că noutatea combinației de arome și texturi este importantă pentru ei atunci când aleg o gustare.
56% descoperă gustări noi pe rețelele de socializare, iar aceste cifre sunt chiar mai mari în rândul generațiilor tinere.
Influența generațiilor și gusturile globale
Generația Z și Generația Alpha ( cei născuți după anul 2010, așa-numiții „nativi digitali” ) vor avea un impact semnificativ asupra pieței alimentare, preferințele lor punând accent pe sustenabilitate și producție etică. Gusturile multiculturale diverse ale tinerilor vor stimula creșterea varietății de arome și preparate globale. Tinerii consumatori ai acestor generații apreciază accesibilitatea și comoditatea produselor, preferând gustările rapide și nutritive.
Modificarea componenței familiei are și ea un impact important asupra alegerilor privind stilul și condițiile de trai și, în consecință, consumul de alimente și obiceiurile alimentare.
Gospodăriile mai mici și cele formate dintr-o singură persoană vor continua să susțină cererea de monoporții și de produse alimentare ușor și rapid de preparat, în timp ce gospodăriile multigeneraționale și gospodăriile comune vor favoriza pachetele mai mari și opțiuni care să deservească mai multe gusturi și preferințe alimentare.
Pe măsură ce migrația globală se intensifică, produsele alimentare altădată „de nișă” și magazinele cu un anumit specific internațional își vor extinde oferta de ingrediente și produse din toate colțurile lumii, snackurile vor fi și ele îmbogățite cu gusturi și arome globale, iar restaurantele vor încorpora din ce în ce mai mult tradițiile gastronomice internaționale în meniurile lor.
Snackification și comoditatea
Conceptul de „snackification” presupune o creștere a cererii pentru gustări convenabile, echilibrate nutrițional și ușor de consumat în mișcare. Produsele precum batoanele de musli și granola devin alternative populare pentru micul dejun, iar gustările proteice și supele ready-to-eat sunt preferate pentru prânz și cină. Majoritatea consumatorilor (6 din 10) preferă să consume mai multe mese mici pe parcursul zilei.
Automatizarea și utilizarea asistenților de inteligență artificială vor revoluționa marketingul și consumul. Consumatorii vor delega din ce în ce mai multe sarcini, cum ar fi cumpărăturile, asistenților personali AI, necesitând adoptarea de strategii de promovare eficiente atât pentru oameni, cât și pentru algoritmii AI.
Inovațiile tehnologice vor influența și mai mult povestea brandurilor, îmbunătățind experiența consumatorului prin augumentarea caracterulului interactiv, imersiv și personalizat. Acest lucru este realizabil cu ajutorul realității virtuale îmbunătățite prin utilizarea AI. Experiențele de cumpărături imersive și multisenzoriale, cum ar fi meniurile AR și explorarea VR, vor deveni tot mai comune, îmbunătățind conexiunea consumatorilor cu brandurile.
Sustenabilitatea și ambalajele ecologice
63% dintre consumatorii intervievați caută gustări care să minimizeze impactul lor asupra mediului prin acțiuni precum utilizarea compensărilor de carbon, prioritizarea ingredientelor locale și optimizarea lanțurilor de aprovizionare pentru a promova durabilitatea.
74% declară că reciclează adesea ambalajele gustărilor – cu trei puncte procentuale mai mult decât anul trecut – o creștere semnificativă din punct de vedere statistic.
Millennials sunt cei mai predispuși să acorde prioritate gustărilor care au mai puține ambalaje din plastic (71%).
Cu 63% dintre consumatori cautând produse care minimizeaza impactul asupra mediului și 82% dispuși să plătească mai mult pentru ambalaje sustenabile, industria alimentară se orientează tot mai mult către ambalaje reutilizabile, reciclabile sau compostabile. Reducerea risipei alimentare și utilizarea eficientă a resurselor vor deveni priorități majore.
Preocuparea pentru sănatate
Cunoștințele din domeniul nutriției devin accesibile unui număr tot mai mare de consumatori, ajutându-i să facă alegeri informate și contribuind la adoptarea dietelor sănătoase și echilibrate. Progrese în tehnologiile alimentare, cum ar fi microîncapsularea, fermentarea, nanotehnologia, vor extinde gama de produse nutriționale funcționale. În plus, răsfățul conștient devine parte integrantă a unui stil de viață echilibrat, 70% dintre consumatori preferând porții mici dintr-o gustare de răsfăț.
În același timp, consumatorii moderni doresc să afle despre misiunea socială a unui brand, iar poveștile autentice și orientate spre cauze sociale și de mediu rămân esențiale.
68% dintre consumatori caută produse care să le amintească de perioada copilăriei sau de perioade specifice din trecutul personal. Într-un context din ce în ce mai volatil, popularitatea escapismului și a nostalgiei sunt în creștere în rândul consumatorilor din generațiile tinere care tânjesc după un trai mai simplu și mai stabil. Astfel, produse ale brandurilor cu tradiție și francize vor reveni în atenția pieței constant sau sub formă de ediții limitate.
Sursa articolului: State of Snacking™- 5th Annual Global Consumer Trends Study
Articol realizat de Gabriela Dan, Redactor Arta Albă
Citiți pe Arta Albă și: Algele – ingredient alimentar al viitorului?