Comportamente de consum în România

• Pentru anul 2025, în focusul deciziilor de achiziție ale cumpărătorului român rămân reducerile și promoțiile.

În anul 2025, comportamentul de consum al românilor continuă să fie puternic influențat de reduceri și promoții, conform unui studiu realizat de Highlight Agency, în colaborare cu Reveal Marketing Research.

Analiza, bazată pe răspunsurile a 1.006 persoane din mediul urban – 51% femei și 49% bărbați, majoritatea angajați full-time (76%), cu venituri medii și mari, educație superioară (60%) și căsătoriți (66%) – scoate în evidență modul în care campaniile promoționale modelează preferințele și loialitatea față de branduri într-un context marcat de preocupări financiare.

Comportamente de consum în România

Studiul arată că 72% dintre consumatori apreciază magazinele fizice în primul rând pentru ofertele și reducerile disponibile. Acest aspect este mai pronunțat în rândul Baby Boomers (79%) și al Generației X (73%), dar rămâne important și pentru Generația Y (70%) și Generația Z (67%).

Indiferent de vârstă, românii sunt preocupați de optimizarea costurilor, iar promoțiile bine comunicate influențează nu doar achizițiile, ci și loialitatea față de mărci. Astfel, 78% dintre respondenți spun că ofertele sunt un factor care îi poate determina să încerce alte branduri, iar 55% ar schimba marca obișnuită datorită unei promoții atractive – un procent similar în toate grupele de vârstă: 57% pentru Generația Y, 56% pentru Generația X, 54% pentru Baby Boomers și 50% pentru Generația Z.

Comportamente de consum în România

Loialitatea față de anumite branduri

Pe lângă reduceri, premiile instant sunt o altă recompensă apreciată de un sfert dintre români, în special de Generația Z (28%). Acestea au un efect semnificativ asupra loialității, 69% dintre participanți afirmând că astfel de premii îi motivează să schimbe mărcile obișnuite. Alegerea canalelor de comunicare și tipul premiilor joacă un rol esențial în succesul campaniilor, mai ales într-un mediu economic dificil, unde loialitatea față de branduri este tot mai fragilă.

Creativitatea și plasările strategice în magazine influențează semnificativ deciziile de cumpărare. Aproape trei sferturi dintre consumatori (72%) sunt atrași de campaniile promoționale, iar 64% recunosc că fac achiziții neplanificate datorită acestora. Plasările speciale, precum insulele creative, sunt percepute de 55% dintre respondenți ca metode eficiente de promovare a ofertelor, având un impact direct asupra a 40% dintre consumatori, cu precădere în rândul Generației Z (45%). De asemenea, produsele amplasate la capetele de raft sau lângă casele de marcat stimulează achizițiile impulsive pentru 67% dintre respondenți, un comportament mai frecvent la Generațiile Z și Y.

Comportamente de consum în România

Preferatele consumatorului român

În ceea ce privește tipurile de promoții preferate, peste jumătate dintre români – în special Generația X, Baby Boomers, bărbații și cei cu venituri medii sau mari – optează pentru campanii care includ platforme online. Totuși, promoțiile din magazine, asistate de reprezentanți, inspiră mai multă încredere.

Pe locul doi se situează promoțiile cu câștiguri instant (22%), populare mai ales în rândul Generației Z (28%), urmate de înscrierile prin WhatsApp (10%) și SMS (8%). Premiile cele mai dorite sunt voucherele online (47%), electrocasnicele și obiectele pentru casă (45%). Interesant, Generația Z preferă experiențele (81%) și electrocasnicele (77%), în timp ce Baby Boomers (86%) și Generația X (89%) aleg gadgeturile, iar Generația Y apreciază în egală măsură gadgeturile și experiențele (ambele 79%).

Deși există multe similitudini între generații în privința interesului pentru promoții, diferențele apar în modul în care acestea captează atenția și influențează achizițiile. Totuși, 6% dintre români nu participă niciodată la astfel de campanii, invocând lipsa de încredere în transparență (39%), dezinteresul față de premii (32%), suspiciunea că datele personale sunt colectate (26%), lipsa timpului (24%) sau dificultatea procesului de participare (10%). Transparența și premiile valoroase ar putea, însă, transforma reticența în loialitate, spun specialiștii.

Comportamente de consum în România

Studiu realizat de Highlight Agency și Reveal Marketing Research

Studiul subliniază că succesul campaniilor depinde de o combinație între strategie, creativitate și înțelegerea nevoilor fiecărui segment de consumatori.

Highlight Agency, o agenție independentă de publicitate cu sediul în București și șase filiale regionale (Sibiu, Cluj, Brașov, Pitești, Suceava, Constanța), are peste 40 de profesioniști și o rețea de 650 de colaboratori, oferind servicii complete de comunicare, cu focus pe BTL. Portofoliul său include clienți precum Ursus Breweries, PepsiCo Romania, Lidl Discount sau Danone.

Reveal Marketing Research, partenerul studiului, este o companie cu 16 ani de experiență în cercetare de piață, activă în peste 20 de industrii, care sprijină brandurile în luarea deciziilor strategice.

Articol realizat de Gabriela Dan, Redactor-Șef Arta Albă

Citiți pe Arta Albă și: Cereale antice – noul trend în panificație

spot_img

Înscriere la Newsletter

Articole similare

Comentarii

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

spot_img

Instagram

spot_img

Articole recente

*Prin completarea câmpurilor ești de accord cu prelucrarea datelor cu caracter personal conform GDPR și înscrierea la Newsletter Arta Albă.