Tendințele din piața făinii – aspectele determinante care o influențează

• Piața făinii a evoluat semnificativ, iar astăzi consumatorii sunt mai atenți decât oricând la detalii. Prețul rămâne un factor esențial, dar specializarea, cantitatea și mesajul de pe ambalaj au devenit aspecte cheie care influențează deciziile de cumpărare.

Dacă înainte consumatorul cumpăra făină de grâu fără să acorde prea multă atenție gamei existente sau utilizării recomandate, astăzi producătorii se concentrează pe promovarea caracteristicilor speciale ale făinii, de multe ori folosind vedete consacrate pentru a atrage segmentul de cumpărători țintit.

Brandul vizibil pe ambalaj rămâne un element crucial în promovarea făinii de grâu, dar producătorii din domeniu recunosc că există și alte aspecte la fel de importante. Cum ar fi prezentarea clasificării sortimentului – albă, albă superioară, neagră, integrală etc. – alături de indicatori numerici referitori la textură și grad de rafinare.

Piața făinii

Făina integrală de grâu este sortimentul care primește o atenție specială, cu indicații privind beneficiile asupra sănătății, precum „ideală pentru o dietă echilibrată“, sau „optimă în prevenirea diabetului“. La fel de importantă este și mențiunea „BIO” de pe ambalaje sau „fără aditivi“ și, mai nou, „100% energie verde”.

Astfel, acești factori determinanți contribuie la transformarea și înnoirea pieței făinii, aducând în prim plan nu doar calitatea produsului, ci și elementele care satisfac cerințele și așteptările consumatorilor moderni.

Ambalajul – mediu important de convingere a consumatorului

Ambalajul majorității produselor din gama făinurilor este realizat din hârtie, dar există și variante din materiale textile, reciclabile sau reciclate.

Piața făinii

În vastul context al strategiilor de diferențiere, esențiale pe o piață în evoluție precum cea a făinii, unele produse oferă pe ambalaj în plus de valoarea energetică și concentrațiile de grăsimi, glucide, proteine, fibre etc., care sunt prezentate clar, dar și informații privind corespondența dintre tipul de făină și utilizarea sa, ca de exemplu „făină pentru cozonac” sau „făină universală, bună la toate”.

Alte ambalaje includ rețete complete de preparare a unor produse, în timp ce pe unele se transmite procedeul de fabricare, cum ar fi „făină din grâu dur, remăcinată”.

La aceste comunicări se adaugă și mesajele care ating latura emoțională a cumpărătorului. Ne referim aici, mai exact, la mesaje de genul  „din grâu românesc selectat cu grijă”, „produs în România”, „priceperea ta merită cel mai bun ingredient” sau „pentru bunătăți pe care le prepari cu dragoste”.

Piața făinii

Consum și Producție – constante în ultimii cinci ani, volum de vânzări în scădere

Conform datelor furnizate de Institutul Național de Statistică (INS) consumul de făină de grâu a rămas practic constant în ultimii cinci ani, situându-se în jurul valorii de 780 grame/locuitor/lună, producția anuală internă menținându-se și ea între 1,0 și 1,1 milioane de tone.

Cu o pondere de 95% în producția internă domină făina albă, urmată de făina neagră cu 4% și făina semialbă cu 1%.

Volumul de vânzări însă, conform datelor furnizate de compania de analiză RetailZoom, a înregistrat o scădere de 20% în intervalul septembrie 2022 – august 2023. Din perspectiva valorii, se observă o relativă stagnare cu o tendință negativă de -0,5%, într-un context în care majoritatea piețelor înregistrează creșteri, influențate și de inflație.

Piața făinii

În funcție de gramajul preferat de cumpărători, datele RetailZoom arată, comparativ cu perioada septembrie 2021 – august 2022, o creștere valorică de peste 25% a vânzărilor de pachete de 2 kg și de 5 kg. Pachetul de 1 kg rămâne totuși cel mai popular, reprezentând peste 80% din totalul vânzărilor, atât în volum, cât și în valoare.

Făina tip „000” continuă să domine piața, generând peste două treimi din vânzări atât în volum, cât și în valoare, urmată de cea „650“, iar făina de grâu BIO ocupă, cel puțin deocamdată, o poziție marginală, în ciuda promovării semnificative și a cererii din partea unor retaileri.

După utilizare, cel mai bine se vinde făina fără specificații, acoperind aproximativ 80% din piață, iar dintre făinurile cu destinații speciale, cele pentru cozonac și pizza se poziționează cel mai bine, cu peste 10%, respectiv 5% din piață.

Mărcile proprii ale retailerilor joacă un rol semnificativ, contribuind cu peste jumătate din vânzările totale de făină de grâu, atingând cote de peste 60% în volum, conform datelor RetailZoom.

Piața făinii

Provocări din piață și predicții pentru perioada următoare

Producătorii și retailerii anticipează cu optimism evoluția vânzărilor de făină de grâu în următoarele 12 luni, deși limitarea adaosului comercial la anumite produse alimentare începând cu luna august 2023 nu a avut un impact semnificativ asupra vânzărilor.

Însă piața făinii se confruntă și cu provocări, pe primul loc în contextul actual situându-se asigurarea materiilor prime de calitate. De asemenea, piața este influențată de scăderea puterii de cumpărare a clienților, care se orientează către produse mai accesibile, determinând din partea producătorilor o reevaluare a strategiilor de preț și poziționare.

Schimbările legislative și fiscale, găsirea și reținerea forței de muncă necesare nivelului de specializare specific industriei alimentare reprezintă o altă provocare pentru producători. Aceștia ar trebui să se concentreze pe eficiență, calitatea produselor, controlul costurilor și diversificarea portofoliului pentru a rămâne competitivi.

Piața făinii

În următoarea perioadă, cel mai puternic factor care va influența decizia de cumpărare a făinii de grâu este brandul, perceput ca un indicator de încredere și calitate. Și prețul rămâne un element cheie, adesea însoțit de criterii suplimentare, cum ar fi beneficiile nutriționale, destinația produsului, promoțiile în vigoare și ambalajul.

Retailerii vor aștepta de la furnizori mai multe sortimente de specialități din făină pentru a diversifica oferta și a atrage noi segmente de cumpărători. Odată cu apariția preferințelor de nișă în rândul consumatorilor, gamele de făinuri fără gluten și bio, cele dietetice, făina neagră sau de secară, au un potențial semnificativ de creștere în viitor. Iar în contextul unui ritm de viață tot mai alert, care diminuează timpul pentru gătit, mixurile de făină, precum cele pentru pizza, pâine, brownie sau clătite, câștigă popularitate în preferințele consumatorilor.

Articol realizat de Gabriela Dan, Redactor Arta Albă

Citiți pe Arta Albă și: Ce influențează piața de panificație actuală?

Înscriere la Newsletter

Articole similare

Comentarii

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

spot_img

Instagram

Articole recente

*Prin completarea câmpurilor ești de accord cu prelucrarea datelor cu caracter personal conform GDPR și înscrierea la Newsletter Arta Albă.