Fonduri Europene 2022 – ajutor pentru agricultură și industria alimentară

• Fonduri Europene 2022 – se acordă noi granturi de câte 5.000 – 120.000 euro pentru afaceri din domeniul agriculturii și industriei alimentare.

O nouă schemă de finanțare din Fonduri Europene, inițiată vineri de statul român printr-un proiect de ordonanță de urgență acordă granturi de capital de lucru de câte 5.000 – 120.000 euro pentru afacerile agricole și alimentare, organizate ca microîntreprinderi, firme mici și mijlocii (IMM), PFA, întreprinderi individuale și alte forme juridice.
Proiectul de ordonanță de urgență a fost înaintat de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, fiind și finanțator al schemei de ajutoare de stat, care va fi implementată de Ministerul Antreprenoriatului și Turismului, ca administrator de grant.

Valoarea sumelor acordate

Vorbim de sume care vor ajunge la circa 300 de milioane de euro de la Uniunea Europeană, la care se vor adăuga și fonduri din bugetul de stat.
Statul român își propune să finanțeze 15.000 de fermieri, selecționarea beneficiarilor și încheierea contractelor având termen până pe 30 iunie 2022, cât ține actualul cadru temporar COVID de ajutoare de stat al Uniunii Europene.
Solicitanții se pot înscrie pentru accesarea acestor sume tot prin IMM Recover, portalul de granturi IMM gestionat de Ministerul Antreprenoriatului și Turismului și de Serviciul de Telecomunicații Speciale.
Acest lucru va fi posibil după adoptarea acestei ordonanțe de urgență și publicarea ei în Monitorul Oficial, urmând ca MAT să demareze procedurile de implementare atât pentru această măsură de sprijin cât și pentru schema de ajutor COVID-19 lansată prin OUG 130/2022, aflată și acum în curs de desfășurare.

Fonduri Europene

300 de milioane de euro – două tipuri de ajutoare

Din bugetul de 300 de milioane de euro se vor acorda două tipuri de ajutoare:
1. Microgranturi de câte 5.000 de euro pentru firme, PFA, ÎI fără angajați la 31 decembrie 2019.
Condițiile de eligibilitate sunt următoarele:
– solicitanții au desfășurat activitate curentă/operațională cel puțin un an calendaristic înainte de depunerea cererii de finanțare, cu excepția PFA pentru care începerea activității poate să fi avut loc până la data de 1 februarie 2020.
– au avut o cifră de afaceri anterior depunerii cererii de finanțare de cel puțin echivalentul în lei a 5.000 euro, excepție făcând solicitanții care au avut data de înființare în anul 2019, cu o cifră de afaceri mai mică de 5.000 de euro. În acest caz plafonul minim al cifrei de afaceri se calculează prin înmulțirea numărului de luni întregi de activitate din anul 2019 cu suma de 415 euro. PFA, ÎI, ÎF nu vor fi condiționate de plafonul cifrei de afaceri.
– își mențin activitatea pe o perioadă de cel puțin 6 luni de la acordarea micrograntului.

Cheltuieli eligibile din microgranturi 2022

Beneficiarii schemei de ajutor de câte 5.000 de euro vor putea să facă următoarele cheltuieli:
– pentru stocuri de materii prime, materiale, mărfuri, precum și alte categorii de stocuri necesare activității desfășurate.
– pentru datorii curente și restanțe la furnizori, atât de materiale, cât și de utilități.
– cheltuieli privind chiria pe bază de contract încheiat și/sau cheltuieli privind arenda sau redevența pe bază de contract de arendă sau contract de concesiune aferente terenurilor agricole.
– pentru achiziția de servicii și reparații necesare activității curente de bază, cu excepția serviciilor de consultanță, studii și alte categorii de servicii indirecte cu activitatea curentă.
– pentru achiziționarea de obiecte de inventar, inclusiv de natura mijloacelor fixe necesare pentru reluarea activității curente.
– pentru achiziționarea de echipamente, utilaje, instalații, tehnologii, dotări independente necesare pentru reluarea activității.
– cheltuieli privind plata datoriilor către bugetul de stat.

2. Granturi de capital de lucru de câte 5.000 – 120.000 euro

Granturile de capital de lucru se acordă după cum urmează:
– pentru IMM-urile cu cifra de afaceri aferentă anului 2019 cuprinsă între 5.000 și 13.500 euro, valoarea grantului este de 5.000 euro.
– pentru IMM-uri cu cifra de afaceri aferentă anului 2019 mai mare de 13.501 euro, valoarea grantului poate fi de până la 15% din cifra de afaceri și nu poate depăși suma de 120.000 de euro. Pentru IMM-urile cu cifra de afaceri cu echivalentul în euro de peste 1 milion de euro, valoarea maximă a ajutorului va fi de 120.000 de euro.
Valoarea granturilor pentru capital de lucru nu include cofinanțarea beneficiarilor de ajutor de stat la constituirea capitalului de lucru, în procent de minimum 15% din valoarea grantului solicitat.

Condiții de eligibilitate la granturile de capital de lucru

Granturile pentru capital de lucru se acordă celor care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:
– au înregistrat profit operațional din activitatea curentă respectiv din activitatea de exploatare, în unul din ultimele trei exerciții financiare înainte de depunerea cererii de finanțare pentru obținerea grantului, potrivit situației fianciare depuse.
– dispun de coparticipare la constituirea capitalului de lucru în procent de minim 15% din valoarea grantului la data utilizării grantului pentru capital de lucru.
– mențin sau suplimentează numărul de salariați, față de data depunerii cererii, pe o perioadă de minimum 6 luni, la data acordării granturilor, cu excepția situațiilor în care contractele individuale de muncă sunt încheiate pentru sezonieri sau zilieri.

Cheltuieli eligibile la granturile de capital de lucru 2022

Granturile pentru capital de lucru se pot folosi pentru următoarele tipuri de cheltuieli:
– pentru stocuri de materii prime, materiale, mărfuri, precum și alte categorii de stocuri necesare activității desfășurate.
– pentru datorii curente și restanțe la furnizori, atât de materiale, cât și de utilități.
– cheltuieli privind chiria pe bază de contract încheiat și/sau cheltuieli privind arenda sau redevența pe bază de contract de arendă sau contract de concesiune aferente terenurilor agricole.
– pentru achiziția de servicii necesare activității curente, cu excepția serviciilor de consultanță, studii și alte categorii de servicii indirecte.
– pentru achiziționarea de obiecte de inventar, inclusiv de natura mijloacelor fixe necesare pentru reluarea activității curente.
– pentru achiziționarea de echipamente, utilaje, instalații, tehnologii, dotări independente necesare pentru reluarea activității.
– cheltuieli privind plata datoriilor către bugetul de stat.

Articol realizat de Gabriela Dan, Redactor Arta Albă

Citiți pe Arta Albă și: Facilități fiscale pentru domeniul agriculturii și industriei alimentare

 

Înscriere la Newsletter

Articole similare

Comentarii

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Instagram

Articole recente

*Prin completarea câmpurilor ești de accord cu prelucrarea datelor cu caracter personal conform GDPR și înscrierea la Newsletter Arta Albă.