• O piață în plină creștere în 2020, cu un avans de peste 21% ca valoare față de 2019 și de aproape 15% ca volum. Pastele uscate rămân principalul sortiment vizat de consumatorii români, cu o cotă de 92% din piață ca valoare și 97% din piață ca volum
Stocarea produselor și un apetit crescut pentru prepararea meselor acasă au stimulat vânzările de paste și tăiței în 2020, arată raportul de țară al Euromonitor International. Alți factori care au contribuit la avansul categoriei paste făinoase au fost beneficiile pentru sănătate, dar și confortul pe care aceste produse îl oferă în pregătirea unei gustări. Cât despre potențialul de creștere al categoriei, jucătorii de profil sunt rezervați, stagnarea fiind cel mai plauzibil scenariu pentru 2021 după o creștere oarecum forțată.
O piață tot mai diversificată
Consumul de paste este legat de pătrunderea puternică a bucătăriei italiene în obiceiurile de consum ale românilor și reflectă tradiția preparării tăițeilor proaspeți de casă. Înțelegând interesul în creștere pentru paste, companiile au dezvoltat produse în conformitate cu tendințele, în special cele legate de o alimentație sănătoasă. Ca atare, în ultima perioadă producătorii au listat mai multe sortimente fără gluten. Astfel, produse din grâu tare sau grâu integral încep să înlocuiască grâul moale. În consum și-au făcut apariția și pastele vegetale. Experții Euromonitor se așteaptă ca acestea să crească în popularitate în perioada următoare.
Pastele uscate rămân principalul sortiment cerut de români
Pentru 2020, datele Nielsen Retail Audit descriu o piață în plină creștere, cu un avans de peste 21% ca valoare față de 2019 și de aproape 15% ca volum. Segmentele care au avut cel mai mult de câștigat au fost cele de ready pasta (cu un plus valoric de 43,9%) și paste fresh (27,7%). Totuși, creșterea în valoare a zonei de ready pasta nu s-a reflectat și în volum, evoluția fiind negativă (-17,2%). Pastele uscate rămân principalul sortiment vizat de consumatorii români, cu o cotă de 92% din piață ca valoare și 97% din piață ca volum. Clasamentul este completat de pastele fresh, aflate însă la mare distanță, cu o cotă de piață de 7% ca valoare și 3% ca volum.
Pastele sunt considerate produse alimentare esențiale
Principalii cinci producători de pe piața locală (în ordine alfabetică), potrivit Nielsen Retail Audit, sunt AGM Colussi (MonteBanato), Băneasa, Barilla, Gyermelyi și Pambac. Aceștia au deținut în 2020, cumulat, o cotă de piață de 74%. „În contextul pandemiei de COVID-19, categoria pastelor făinoase a înregistrat o creștere consistentă. Din cel puțin din două motive. Pastele sunt considerate produse alimentare esențiale, iar închiderea restaurantelor a amplificat ocazia mesei în familie. Din perspectiva cotei de piață, Barilla este brandul cu cea mai rapidă creștere din categorie, dar și liderul acesteia, atât ca volum cât și ca valoare”, spune Adrian Ionescu, Head of Commercial pentru Ungaria, Republica Cehă, Slovacia, România și Țările Baltice în cadrul Barilla Group. El spune că în ultimul an categoria a înregistrat o creștere explozivă pe toate categoriile de produse tip paste făinoase, conform revistaprogresiv.ro.
Chef în propria bucătărie
Mihaela Greluș, Director Marketing Maspex România, consideră că pandemia a schimbat comportamentul de consum al oamenilor, care, odată cu evoluția crizei sanitare, au trecut prin mai multe etape de achiziție. Astfel, dacă în prima parte a perioadei de criză consumatorii și-au făcut cumpărăturile din perspectiva stării de urgență, fiind în etapa de „stocare”, de aprovizionare voluminoasă pentru o perioadă incertă, ulterior aceștia au revenit treptat la un trend normal de achiziție pe această categorie, spune ea. Produsele cele mai căutate rămân în continuare formele clasice de paste, precum spaghetti, penne, tăiței, fidea etc. Un alt factor care a impactat evoluția categoriei este legat de închiderea restaurantelor, situație care a favorizat gătitul acasă, consideră Mihaela Greluș.
A crescut piața de paste din grâu dur și fresh
Pe o piață în expansiune, pe care în ultimii ani evoluează aproximativ 200 de producători și branduri, oferta este tot mai bogată, iar spațiile la raft, deși an de an tot mai generoase, sunt din ce în ce mai strâmte pentru concurenți, consideră Mirela Totu, Marketing Manager Pambac. Compania este unul dintre cei mai vechi producători români de paste făinoase și deține în prezent 10% din piața națională. Dacă acum 10 ani vorbeam despre o lipsă a obiceiului de consum pe paste făinoase la români, acum lucrurile stau cu totul altfel, crede specialistul marketing. „Consumatorii se orientează din ce în ce mai mult pe categoria de paste scurte și medii, pe care au început să le utilizeze pentru felul principal. În același timp, piața de paste din grâu dur și fresh a crescut spectaculos. Aproape s-a dublat față de anul anterior”, mai explică reprezentanta Pambac.