• Numărul comenzilor online a crescut. Valoarea medie a cheltuielilor online aproape s-a dublat. Mai mulți utilizatori achită cu cardul. Recenziile au un rol important în decizia de cumpărare
Piața de e-commerce din 2019 a înregistrat tranzacții în valoare de 4,25 miliarde de euro, în timp ce estimările pentru acest an anunță o creștere a vânzărilor în valoare totală de până la 6 miliarde de euro.
Numărul persoanelor care fac cumpărături online a crescut cu 13% față de 2019, iar valoarea medie cheltuită pentru cumpărăturile online a înregistrat o creștere semnificativă de 41% față de anul anterior.
Cea mai mare creștere a vânzărilor online a fost înregistrată la serviciile Catering/Livrare de mâncare gătită, de la 212 LEI în 2019 la 475 LEI în 2020 (creștere de 124%). Așadar, obiceiul consumatorilor de a comanda frecvent preparate culinare este un semn că și produsele de panificație, patiserie și cofetărie pot avea succes pe piața e-commerce.
O altă schimbare de comportament a fost modalitatea prin care clienții au ales să plătească pentru cumpărături, incidența plăților online cu cardul crescând cu 17% față de anul 2019.
Recenziile produselor în mediul online
Un rol foarte important în procesul de achiziție online îl au recenziile. Mai ales în 2020, când numărul și valoarea comenzilor online au crescut, review-urile au contribuit la notorietatea brandurilor. Conform studiului, 55% dintre respondenții nu ar cumpăra de la un magazin online pentru care nu pot găsi păreri, în timp ce 75% caută activ review-urile înainte de a face o achiziție. Principalul motiv pentru care utilizatorii citesc recenziile este de a verifica dacă produsele au calitatea promovată de comerciant (74%). Alte motive mai sunt: răspunsuri la opiniile negative (50%), cât de reale par să fie review-urile (47%), dacă există un mix de opinii pozitive și negative (36%), informații despre rapiditatea livrării (36%).
În ceea ce privește încrederea, 37% au încredere în review-uri de pe site-uri independente de magazine, 36% în părerile din Social Media și 27% în testimonialele afișate de magazinele online pe paginile proprii.
Studiul asupra sectorului e-commerce din România a fost realizat de iSenseSolutions în perioada Martie – Octombrie 2020. Eșantionul este reprezentativ pentru mediul urban, iar datele au fost culese bianual, în luna mai (la finalul perioadei de carantină) și în octombrie.