Profilul consumatorului de biscuiți

• Biscuit – Produs versatil și pe gustul tuturor

Diversitatea preferinţelor consumatorilor este una dintre principalele provocări pentru jucătorii de pe piaţa biscuiţilor.  În privința obiceiurilor de consum, tradiţiile joacă un rol important, dar, în egală măsură, în rândul tinerilor şi al persoanelor informate sunt apreciate și inovațiile. Pe de o parte, sunt vânate promoţiile la raft, pe de altă parte produsele premium au tot mai multă căutare, mai ales printre consumatorii cu venituri peste medie.  Se caută  produsele ieftine, dar, în același timp, şi cele de calitate.

Mic, dar plin de resurse, biscuitul  se distinge printre specialităţile de panificaţie prin faptul că are cea mai ridicată rată de consum. Segmentul consumatorilor de biscuiţi a crescut cu mai bine de 10 procente în perioada 2009 – 2017, ajungând la 94%. Mai mult decât atât, unul din șase români mănâncă biscuiţi cel puţin o dată pe săptămână, cu 15% mai mult decât în 2009, când analiştii Gallup observau acelaşi comportament la doar  jumătate dintre repondenți.

Calitatea, aspectul şi ingredientele sunt principalele criterii luate în considerare de consumatori atunci când aleg să cumpere un anumit sortiment de biscuiţi. Factori precum reclama atractivă sau recomandările cunoscuţilor îi influenţează într-o mică măsură.

În funcție de tipurile de biscuiți, românii îi preferă pe cei simpli, dulci, care rămân în top. Jumătate dintre repon­denți aleg să-i consume săptămânal. În cazul biscuiţilor cu umplutură şi al celor săraţi, tip crackers, frecvenţa de consum este asemănătoare, evidenţiază studiul. Segmentul produselor glazurate are mai puţini adepţi, iar acest tip de biscuit este consumat, de obicei, lunar.

Presiunea timpului, dorinţa de confort, precum şi oferta variată îi determină pe români să nu prepare acasă biscuiţii.

Tendințe preluate de piața românească

Anumite tendinţe remarcate la nivel european pe piața biscuiților, atât în privința consumului, cât și a preferințelor, încep să se regăsească şi în România. De exemplu:
• cererea de produse cu valori nutriţionale sporite, cu adaosuri de fibre, fructe sau fulgi de cereale a dus în ultimii ani la o dezvoltare spectaculoasă a categoriei de biscuiţi pentru mic dejun;
• inovaţia reprezintă un atu pentru intrarea pe noi pieţe, dar și un răspuns prompt la cerințele consumatorilor aflați  în căutare de produse mai rafinate. Astfel, segmente precum biscuiţii cu ciocolată sau produsele tip «cookies» au potențial de dezvoltare și pe piețele locale;
• orientarea către produse mai sănătoase a determinat dezvoltarea segmentului  „eticheta curată“, variante cu mai puţini aditivi, coloranţi, fără gluten etc.

Produs în România sau din import?

Ce îi determină pe români să cumpere produsul autohton?

Provenienţa biscuiţilor influenţează într-o mică măsură decizia de cumpărare a consumatorilor. Doar puţin peste jumătate dintre repondenţi cumpără biscuiţii produşi pe piaţa locală, în timp ce pentru 37% dintre ei nu contează dacă sunt produși în ţară sau importați. Este un procent ridicat, comparativ cu alte specialităţi de panificaţie sau patiserie. Cei fabricaţi în străinătate, în schimb, sunt apreciaţi de 5% dintre repondenți, locuitorii Capitalei numărându-se printre aceștia. Persoanele în vârstă, mai atașate de valorile naționale, preferă, într-o măsură mai mare, produsul românesc.

De unde se cumpără biscuiţii?

Gustarea crocantă se cumpără cel mai adesea din magazinele cu vânzare la tejghea sau din supermarket. Primele sunt frecventate cu precădere de persoanele cu vârste de peste 55 de ani şi de cele care trăiesc în mediul rural. Din supermarket, în schimb, obişnuiesc să cumpere femeile, tinerii (mai ales cei sub 30 de ani), consumatorii cu studii medii sau superioare și cei care trăiesc în mediul urban.

Profilul consumatorului de biscuiți

Ofertant, biscuitul este apreciat de toate categoriile de consumatori.
Este preferat de femei şi bărbaţi în proporţii sensibil egale. Consumul zilnic este mai ridicat în rândul domnilor, iar consumul săptămânal în rândul doamnelor.
În general, este cumpărat frecvent de cei cu studii și venituri ridicate. Persoanele cu studii primare şi venituri moderate îl aleg mai des în defavoarea altor spe­cialități de pa­nificație – patiserie.
Consumatorul din urban se bucură zilnic sau de câteva ori pe săptămână de savoarea unui biscuit, iar cei din mediul rural își astâmpără pofta doar o dată pe săptămână.
Un sfert dintre repondenți consumă lunar sau mai rar biscuiți. Motivul principal care îi determină să nu își schimbe comportamentul este satisfacția oferită de obiceiul actual de consum.
Conținutul mare de calorii şi de zahăr sunt alte bariere întâlnite mai ales în rândul persoanelor din mediul urban, al femeilor, al celor cu studii superioare și cu venituri mari.

Consumatorul fidel (zilnic)

Consumatorul frecvent (de câteva ori pe săptămână)

Consumator ocazional sau nonconsumator

Bariere pentru consumul de biscuiți

Un sfert dintre repondenți consumă lunar sau mai rar biscuiți. Motivul principal care îi determină să nu își schimbe comportamentul este satisfacția oferită de obiceiul actual de consum. Conținutul mare de calorii și de zahăr sunt alte bariere întâlnite mai ales în rândul persoanelor din mediul urban, al femeilor, al celor cu studii superioare și cu venituri mari.

Sursă: Studiu de piaţă „Înţelegerea pieţei de produse făinoase”, Rompan şi GfK România, 2018

Cecilia Florescu, specialist marketing Nova Pan

Înscriere la Newsletter

Articole similare

Comentarii

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Instagram

Articole recente

*Prin completarea câmpurilor ești de accord cu prelucrarea datelor cu caracter personal conform GDPR și înscrierea la Newsletter Arta Albă.