Ambasadorii produselor româneşti pe piaţa externă

Președintele ROMPAN, Aurel Popescu, declara în 2018 pentru „Arta Albă“ că interesul firmelor româ­nești pentru export a crescut – „Pot afirma că, în acest moment, exportăm produse ale industriei de morărit, panificație și produse făinoase în peste 30 de țări“.
Piața oferă numeroase exemple de companii care exportă produse româ­nești, reușind astfel să își ducă afacerea la un alt nivel.

Cozonacul și pasca, specialități românești bine primite pe piața internațională

În preajma Sărbătorilor Pascale din 2016, Aurel Popescu declara că aproximativ 10% din producția de cozonaci, respectiv o cantitate estimată la 7,5 milioane de bucăți, era livrată în toate colțurile lumii:  „exportul merge foarte bine, pentru că aproape 10% din producţia de cozonaci merge în afară şi nu doar în zonele unde sunt comunităţi de români, respectiv Italia sau Spania, ci şi în Marea Britanie, Germania, Canada sau SUA“.

 

În 2018, cu aceeași ocazie a Sărbătorilor Pascale, preșe­dintele ROMPAN afirma: „urmărim să dăm la export produsul care este tradiţional la noi: cozonacul cu nucă, stafide şi cacao, cozonacul cu rahat, mai nou, cozonacul cu pricomigdale și ciocolată. Pasca merge, de asemenea, foarte bine la export, pentru că am preluat şi noi o tehnologie prin care obţinem un termen de valabilitate mai mare, fără a folosi tot felul de amelioratori sau aditivi care să conserve produsul şi, astfel, putem ajunge cât mai departe cu produsele noastre“.

În ceea ce privește piețele de desfacere, se observă o reacție pozitivă din țările importatoare de produse românești – „la ora actuală, exportăm cozonaci în foarte multe ţări. Evident că ne-am orientat în primul rând spre ţările unde lucrează foarte mulţi români, respectiv Italia şi Spania, dar am ajuns şi în Canada sau SUA. Avem, de asemenea, un export foarte bun în Germania, nu numai pentru populaţia română, ci şi pentru cea autohtonă. Am văzut că sunt foarte bine primiţi cozonacii româneşti pe aceste pieţe şi de aceea dorim să extindem exportul la toate produsele procesate“, a declarat Aurel Popescu, pentru AGERPRES.

Boromir, recunoscută în mod special pentru producția de cozonaci, a realizat în 2018 exporturi de peste trei milioane de euro, în creştere cu 10% faţă de nivelul înregistrat în anul anterior, conform datelor trimise de companie Ziarului Financiar, pentru realizarea anuarului „Cei mai mari jucători din economie 2019“. Pentru anul în curs, Boromir şi-a bugetat aceeași cotă de creștere a exporturilor, respectiv 10%, față de 2018.

Biscuiții, un produs universal

Rostar este una dintre companiile românești care exportă biscuiți. Halil Bulut, antreprenorul acestui business, declara în anul 2018 că este în discuții cu Israelul, în vederea dezvoltării de private label pentru unul dintre cei mai mari distribuitori din piață, și totodată, cu Rusia, pentru a dezvolta o marcă nouă, destinată unui lanț de magazine. Principalele țări în care Rostar exportă produsele sunt: Bulgaria, Ungaria, Lituania, Grecia, Cipru, Spania, dar și zona Orientului Mijlociu, ponderea exportului fiind sub 10% în 2018. „În Franța am intrat în 180 de magazine cușer cu o rețetă specială Petit Beurre. Problema producătorilor români la export este că merg cu prețurile foarte jos. Adică, ce câștigă în țară pierd în afară. Românii, la momentul actual, vând la jumătate de preț la export comparativ cu piața internă. Și de aceea mulți producători intră în insolvență“, a declarat Halil Bulut, reprezentant Rostar.

Eugenia, desertul copilăriei

Biscuiții cu cremă Eugenia, care le amintesc multor români de vremurile de odinioară, pot fi cumpărați acum din orice colț al lumii, grație comerțului online. Pe lângă magazinele virtuale în care era deja prezent brandul Eugenia (Emag, Carrefour, Auchan etc.), compania producătoare, Dobrogea Grup, comercializează acum apreciatul produs și pe Amazon, unul dintre cei mai mari retaileri online din lume. Compania vinde pe piața externă produsul Eugenia încă din 2007, mai ales în țările unde se află comunități mari de români. Reprezentanții Dobrogea Grup au declarat pentru o publicație românească: „Românii au o relație specială cu brandul Eugenia. Pentru mulți înseamnă gustul copilăriei, al anilor de studenție sau, dacă nu mai locuiesc în România, înseamnă ideea de acasă. De aceea, nu am fost foarte surprinși să vedem succesul uriaș pe care l-am avut în vânzările externe în momentul în care biscuiții au devenit disponibili pe platformele marilor retaileri online internaționali, precum Amazon“.

Brandul românesc Eugenia a trecut deja testul timpului și a devenit global. Analizând prețul cu care este comercializat produsul la nivel național și internațional, se poate observa că 360 grame de biscuiți cu cremă de cacao Eugenia Original se vând pe platformele de comerț online naționale cu aproximativ 8 lei (Emag, Carrefour, Auchan), iar pe Amazon prețul este între 19 și 38 de lei, în funcție de comerciant. Astfel, valoarea acestui produs este dublă sau chiar de patru ori mai mare pe piața externă. Cu siguranță, exportul implică unele cheltuieli suplimentare legate de logistică, transport…, însă o strategie de business bine pusă la punct va echilibra balanța și va aduce plusvaloare afacerii.

Pufuleții, gustarea crocantă din mălai

Pufuleții Gusto, produși de compania Phoenixy, din judeţul Prahova, sunt un alt exemplu că produsele românești pot ajunge cu succes la consumatorii din întreaga lume, chiar și în cazul celor cu prețuri de vânzare scăzute. Conform unei știri publicate de PRO TV în septembrie 2017, prețul pufuleților Gusto în alte țări este la o treime față de snack-urile locale, adică între 50 de cenți și 1 euro. În 2017, compania prahoveană a exportat aproximativ 90 de milioane de pungi de pufuleți, echivalentul a 40% din producție. „Cererea externă e pentru arome puternice: caşcaval, pizza, alune, caramel, ciocolată, paprika. Pufuleţii clasici, ce conţin doar mălai, ulei, sare şi apă îi atrag pe străini doar dacă sunt eco“, relata reporterul PRO TV.

Eliodor Apostolescu, co-fondatorul companiei Phoenixy, declara, în mai 2018, pentru Digi24, că tehnologia de fabricare a pufuleților este unică în lume, o invenție proprie, brevetată, cu patent internațional. După ce au acoperit două treimi din piața internă, proprietarii companiei au decis să se extindă în afara granițelor. Cătălin Nour, alt acționar al firmei, adăuga, în cadrul aceluiași interviu, că exportul reprezintă aproximativ 60% din cifra de afaceri a companiei pe 2018: „Ca cifră de afaceri sperăm ca, în acest an, să ajungem la 50 de milioane de euro, strict pe export“. Acesta mărturisea că, la început, pufuleții au fost livrați cu precădere în statele unde sunt stabiliți numeroși români. „Ca orice produs românesc, a fost întâi promovat în magazinele etnice de către românii plecați în străinătate“.

Compania livrează, în prezent, în toate colțurile lumii, transportul reprezentând o cheltuială majoră, care poate depăși cu ușurință costurile mărfii în sine. Exportul, o decizie de business absolut normală pentru o afacere matură, a impus, în acest caz, dezvoltarea unui alt proiect complex, respectiv crearea unei flote proprii de transport. Așadar, nevoia de eficientizare a dat naștere unei alte afaceri, care oferă servicii atât pentru uz propriu, cât și pentru terți. „Dacă nu te dezvolţi permanent, compania moare. N-ai altă şansă, trebuie să te dezvolţi“, explică Eliodor Apostolescu, co-fondatorul companiei Phoenixy.
În 2019, pufuleții Gusto au ajuns să fie comercializați în 32 de țări, cele mai îndepărtate fiind Noua Zeelandă, Emiratele Arabe și Statele Unite. Dar planurile de dezvoltare și extindere nu s-au oprit aici! Acestea continuă cu deschiderea unei fabrici în afara țării, care să acopere cererea din nordul Europei. Prima fabrică va fi construită în Germania, la Stuttgart, și va fi funcțională până în 2020. De asemenea, se dorește majorarea capacității de producție până la 75 tone/zi.

Întocmai ca eugeniile, pufuleții Gusto, sărați, 100% naturali, la 85 de grame/pungă, pot fi achiziționați prin platforma online Amazon. Analizând prețurile, produsul vândut cu aproximativ 1 leu pe piața online de la noi (Auchan, Carrefour), este comercializat pe Amazon cu 17 până la 27 de lei, în funcție de comerciant. Diferența dintre prețurile de vânzare pe cele două piețe este extrem de mare și în acest caz.

Napolitane, prăjituri, covrigei și alte snackuri

Alte exemple de produse românești, care pot fi exportate cu succes, sunt napolitanele, prăjiturile, covrigeii etc. Alka este producătorul unor astfel de sortimente, care a analizat piața externă și a identificat potențialul de dezvoltare în mai multe state. Ady Hirsch, CEO-ul grupului Alka, declara, într-un interviu acordat în 2018 publicației Wall Street, că Alka se bazează pe o strategie de business echilibrată, atât în ceea ce privește brandurile, cât și canalale de vânzare și piețele. Această filosofie de business i-a permis producătorului român ca, în urmă cu câțiva ani, să înceapă să exporte, ajungând ca, în 2018, 10% din producția totală a Alka să fie livrată în peste 40 de țări din întreaga lume.

În străinătate, Toortizi este unul dintre cele mai apreciate branduri ale companiei Alka, produsul fiind comercializat în Europa, America, Asia și Africa. „Piața românească urmărește și adaptează ce se întâmplă la nivel mondial. Este deschisă, combină atât tradiționalul, cât și lucrurile venite din Vest, dar, cel mai important, puterea de cumpărare crește și, implicit, consumul“, spune Ady Hirsch, CEO-ul grupului Alka. Beneficiile exportului pentru o afacere sunt numeroase, însă, pentru compania Alka, comercializarea produselor în afara țării a reprezentat în esență o oportunitate de creștere: „Am decis să dezvoltăm exportul din mai multe motive: pe lângă oportunitățile de a crește businessul, să fii un jucător în aceste țări dezvoltate, cu cerințele lor pe partea de calitate, te presează și te face să devii mai bun. Mai mult, faptul că suntem prezenți pe rafturile inter­na­ționale ne face și pe noi mai inspirați, ne dă mai multe idei pentru producția locală. Și, nu în ultimul rând, considerăm că este un motiv de mândrie faptul că produse inventate și făcute în România pot fi așezate pe rafturile magazinelor din lume; putem crea o imagine bună despre această țară“, subliniază Ady Hirsch.

Diaspora românească

Un studiu realizat de Balkan Insight și publicat în presa națională la sfârșitul lunii octombrie a.c. arată că fostele țări comuniste se confruntă cu un puternic declin demografic, migrația fiind principalul motiv care duce la scăderea populației. Până în 2050, România ar putea pierde câteva milioane de persoane, respectiv o treime din totalul locuitorilor.

În 2018, populația României a scăzut cu 125.500 de persoane, principalele cauze fiind sporul natural negativ și emigrarea, conform INS. Natalia Intotero, fostul ministru al Românilor de Pretutindeni, declara, la sfârșitul lunii iulie a.c., că aproximativ 9,7 milioane de români trăiesc în afara granițelor țării. Dintre aceștia, 5,6 milioane reprezintă diaspora, iar ceilalți constituie comunitățile istorice din Republica Moldova, Serbia, Ucraina. Diaspora românească este una dintre cele mai numeroase din lume. Țara noastră se situează pe locul cinci la nivel mondial în privința numărului de migranți din spațiul Europei Occidentale, raportat la numărul total al populației, potrivit studiului „Talent Abroad: A Review of Romanian Emigrants“, realizat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD). Raportul compară două perioade de migrație a românilor: 2001-2002 (premergător ridicării vizelor) și 2015-2016. Rezultatele cercetării evidențiază faptul că cei mai mulți români care sunt plecați în afara granițelor se află în Europa, cu precădere în Italia, Germania și Spania (93% din diaspora românească).

Nicoleta Banu, redactor Arta Albă