• Starea de urgență și cea de alertă au reprezentant puncte de cotitură pentru multe dintre cofetăriile românești. Antreprenorii cu care am discutat ne-au mărturisit că au fost săptămâni în care unitățile lor au fost închise, apoi a urmat o perioadă în care s-a lucrat la program scurt. De asemenea, sortimentele vândute au fost considerabil reduse, deoarece angajații erau mai puțini, iar cererea nu era la fel de mare ca într-o perioadă obișnuită. Fiecare antreprenor a căutat cele mai bune soluții pentru afacerea sa, încercând să vină în sprijinul angajaților, al clienților, dar și al business-ului pe care îl conduc.
Carmela Dragomir, maestru cofetar și coproprietar al lanțului Cofetăriile Delice
„Unitatea mea a fost atât închisă, cât și deschisă, în funcție de perioada în care ne aflam. În afara laboratorului, care și acesta este un punct important de lucru, noi mai avem încă 6 unități (unul în Bușteni, două în Câmpina, trei în Ploiești). Trei dintre acestea se află în cadrul mall-urilor, care au fost închise, așadar ne-am conformat și noi deciziilor de a întrerupe activitatea. În ceea ce privește celelalte trei puncte de lucru, ne-am asumat și le-am deschis încet-încet, respectând toate regulile de rigoare (paravan din plexiglas, dozatoare cu dezinfectant, măști, mănuși etc.). Am făcut tot posibilul pentru a proteja atât clienții, cât și angajații. Mai mult de atât, în laborator nu a mai avut acces nimeni, iar comunicarea cu personalul a fost permanentă, prin intermediul ședințelor ținute o dată la trei zile.”
Ciprian Zobuian, cofetar artizan și proprietar al cofetăriei Zobuian
„În perioada stării de urgență laboratorul a fost închis. Am decis că e mai bine pentru toată lumea să nu livrăm. Fiind oarecum perioada Paștelui, am avut câteva comenzi de cozonaci pe care nu am putut să nu le onorăm. Atunci a fost singura dată când am făcut abstracție de la regulă. Apoi, odată cu încheierea stării de urgență și intrarea în starea de alertă, am început să dăm drumul la treabă. Starea de alertă a coincis cu începutul verii, iar în domeniul nostru este cunoscut faptul că lucrurile nu merg foarte bine în acest sezon. Este cea mai slabă perioadă. Ceea ce a fost diferit față de anii trecuți este lipsa evenimentelor private, a nunților, botezurilor etc. În plus, noi avem un food track și vara participam în mod regulat la evenimente de tip street food, la festivaluri, concerte. Anul acesta, toate evenimentele au căzut din start.”
Laura Pușcaș, administrator al cofetăriei Maripusc
„Laboratorul nostru a fost închis strict în perioada 27 – 31 martie 2020. Cine ar fi venit să își cumpere produsele preferate, cu declarație pe propria răspundere, bifând motiv întemeiat pentru cumpărături?! Nu înțelegeam nimic, totul părea confuz și greoi. Apoi ne-am dat seama că suntem pregătiți pentru schimbări: tocmai angajasem un șofer motivat și serios, achiziționasem încă de la început măști, dezinfectanți, echipamente de unică folosință etc., aveam susținerea angajaților de a continua activitatea, am anticipat cererea online a consumatorilor (website funcțional, produse promovate pe rețele sociale și media, investiții în publicitate). De asemenea, am analizat foarte bine resursa umană: care sunt condițiile de a veni la muncă în cel mai sigur mod (strict cu mașinile personale sau cu cele de serviciu), cine poate beneficia de pârghiile puse la dispoziție de către stat (șomaj tehnic, concediu părinți). Planul nostru a fost să nu renunțăm la niciun angajat și să supraviețuim cu un minim de încasări. Bineînțeles că cererea a scăzut foarte mult în zilele acelea tulburi (primele din starea de urgență), prin urmare am redus simțitor și sortimentele.”
Simona Pope, chef patiser și manager al cofetăriei Alice
„În luna aprilie am avut închis și tot personalul în șomaj tehnic. În luna mai am deschis cofetăria, doar cu un sfert dintre angajați și cu un număr restrâns de produse. Am redus programul magazinului cu 2 ore și am ales ca lunea și marțea să ținem închis, deși înainte era deschis în fiecare zi a săptămânii. Am rechemat tot personalul la muncă în momentul terminării stării de urgență, dar am păstrat programul restrâns al magazinului și numărul mai mic de produse”.
Cum este perceput sprijinul oferit de stat
Ca în orice interacțiune cu statul, părerile sunt împărțite. Unii s-au bucurat de ajutorul oferit de autorități, alții au ales să se descurce pe cont propriu. Șomajul tehnic și concediul acordat părinților au fost măsurile cu care a rezonat majoritatea managerilor. Mai multe decât atât, amânarea taxelor și impozitelor a fost o altă mână de ajutor pentru unii antreprenori.
Pe lângă ajutorul primit din partea statului, „fiecare companie ar trebui să se ajute prin deciziile pe care le ia, prin managementul cheltuielilor efectuate, conștientizarea problemei și instruirea angajaților”, a declarat Carmela Dragomir. „Nu am gândit niciodată că ar trebui să vină cineva să îmi plătească datoriile. Trebuie să mă organizez de așa manieră încât să pot rezista pe piață.”, a mai adăugat maestrul cofetar.
Cirpian Zobuian este unul dintre cei care nu a acceptat șomajul tehnic. „Am doi angajați și am plătit salariile din resurse proprii. Eforturile financiare de susținere în perioada în care am avut închis au fost mici. Faptul că noi nu suntem un business mare ne-a ajutat într-un fel. În plus, nu am avut nici cheltuieli cu chirii.”
O altă voce din sectorul de cofetărie consideră că prelungirea ajutorului de stat pentru salarii după 1 septembrie ar fi binevenită.
În concluzie, statul ar trebui să ofere soluții simple, clare și care pot fi puse în practică rapid. Probabil este de luat în calcul înființarea unor asociații de profil sau sindicate care să susțină cu adevărat interesele cofetarilor și patiserilor în comunicare cu autoritățile.
Zobuian nu are cofetarie. Nu exista asa ceva. Au doar un laborator, într-o camera, in casa in care traiesc. Am încercat sa ii vizitez la cofetarie dar s-a dovedit ca aceasta pur si aimplu nu exista. Deci cam atat.
Într-adevăr, doamna Eleonora. Mulțumim pentru observație. Brandul Zobuian nu are o cofetărie fizică, un punct fix, însă intenționează să deschidă unul. Ciprian Zobuian și-a dezvoltat până acum afacerea prin participarea la evenimente private și publice, dar și prin preluarea comenzilor de produse dulci direct de la clienții fideli.