Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) atrage atenția producătorilor și consumatorilor cu privire la comercializarea și achiziția produselor alimentare, în special a „ofertelor promoționale” de sărbători. În luna decembrie, unii operatori economici pot profita de goana clienților după cumpărături, punând la vânzare produsele aflate în stoc, indiferent de calitatea acestora. Verificarea valabilității marcate pe ambalaj, precum și a calității produsului și ambalajului, reprezintă doar câteva aspecte pe care consumatorii ar trebui să le ia în considerare atunci când se află la cumpărături.
Recomandări privind comercializarea produselor de patiserie (cozonaci, checuri etc.)
• Achiziția produselor se va face numai din locuri autorizate, unde spațiile de comercializare trebuie să fie în permanență curate și bine întreținute;
• Personalul care comercializează produse de patiserie trebuie să poarte echipament de protecție sanitară, respectiv halat de protecție și bonetă, iar manipularea produselor să se facă cu mâinile acoperite de mănuși curate sau de unică folosință;
• Produsele de patiserie neambalate se vor vinde din recipiente curate, la adăpost de praf și de muște, fiind servite numai cu ustensile speciale. Este interzis a se permite consumatorilor să aleagă produsele cu mâna;
• Pentru produsele de patiserie preambalate, data durabilității minimale este stabilită de producător și se va inscripționa pe etichetă/ambalaj.
Recomandări privind comercializarea ciocolatei, a produselor din ciocolată sau a produselor pe bază de cacao și grăsimi vegetale (tablete, figurine etc.)
• Etichetele acestor produse trebuie să conțină următoarele informații: denumirea produsului, numele și adresa producătorului/ ambalatorului/ distribuitorului, data durabilității minimale, cantitatea netă și condițiile de depozitare. În cazul produselor din import, în loc de numele și adresa producătorului/ ambalatorului/ distribuitorului se vor înscrie numele și adresa importatorului sau ale distribuitorului înregistrat în România;
• Toate produsele din import trebuie să fie însoțite de etichete cu elementele de identificare și informare în limba română;
• Pentru ciocolată și produse din ciocolată: se menționează în mod obligatoriu conținutul de cacao substanță uscată, exprimat în procente, astfel: „cacao…% minim”. În cazul ciocolatei umplute se menționează produsul de umplutură. De la indicarea cantității nete fac excepție produsele din ciocolată preambalate, cu o greutate mai mică de 50 grame. Această excepție nu se aplică produselor cu o greutate netă mai mică de 50 grame fiecare, atunci când sunt prezentate într-un ambalaj care conține două sau mai multe astfel de produse și conținutul net total, inclusiv ambalajul, este egal sau mai mare de 50 grame. În cazul produselor din ciocolată turnate și goale în interior, această indicație poate fi înlocuită cu conținutul net minim. De asemenea, trebuie menționat adaosul de cafea sau băuturi spirtoase, atunci când acesta depășește 1% din masa produsului;
• Ciocolata proaspătă trebuie să prezinte o suprafață lucioasă, nestratificată și fără pete, să fie onctuoasă, casantă la rupere, fără senzație de rugozitate la masticare, culoare și gust specific, iar drajeurile trebuie să aibă suprafață neteda, lucioasă, uscată și nelipicioasă;
• Achiziția produselor se va face numai din locuri autorizate. Trebuie evitată cumpărarea de la vânzători ambulanți, chiar dacă prețul oferit este comparativ mai mic;
• Înainte de cumpărare, consumatorul trebuie să verifice starea ambalajelor (integritate, etanșeitate) și încadrarea produselor în data durabilității minimale, după caz, în data limită de consum stabilite de producător.