• Prețul uleiului de floarea soarelui a crescut cu 8,68% în ultimele trei luni, iar scumpirile, conform Consiliului Concurenței, ar putea surveni în urma războiului din Ucraina sau a apropierii Sărbătorii de Paște.
Marți, 29.03.2022, Consiliul Concurenței anunță că prețul mediu la uleiul de floarea soarelui la 1 litru a crescut cu 8,68% în primele trei luni din acest an, înregistrând un preț mediu de 9,179 de lei / litru. Autoritatea spune că aceste cifre pot fi rezultatul războiului din Ucraina și a sancțiunilor impuse Rusiei, dar și un efect al apropierii Sărbătorii de Paște, când crește achiziția de produse alimentare.
Datele preluate din platforma Monitorul Prețurilor, instrument de analiză gestionat de către Consiliul Concurenței, arată că cel mai mic preț la uleiul de floarea soarelui înregistrat în luna martie a fost de 3,69 lei/litru, iar cel mai mare a fost de 11,29 lei/litru. Astfel prețul mediu la uleiul de floarea soarelui la cantitatea de 1 litru înregistrat în luna martie 2022 este de 9,179 lei.
Monitorizare atentă a pieței
„Aceste creşteri de preţuri pot fi rezultatul războiului din Ucraina şi al sancţiunilor impuse Rusiei, precum şi al apropierii Sărbătorilor Pascale, perioada în care tendinţa de achiziţionare a produselor alimentare este în creştere. Consiliul Concurenţei monitorizează cu atenţie piaţa produselor alimentare, astfel încât companiile să nu profite de această situaţie şi să crească preţurile nejustificat”, este specificat în comunicatul Consiliului Concurenţei.
Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței, recomandă consumatorilor folosirea aplicației Monitorul Prețurilor pentru a avea o imagine clară asupra evoluției prețurilor la alimente. „În acest fel, consumatorii nu vor cumpăra produsele cele mai scumpe şi se pot orienta spre magazinele cu preţuri mai bune”.
Analiză amănunțită
Datele care au condus la analiza prețului la uleiul de floarea soarelui au fost încărcate în platforma Monitorul Prețurilor de către principalii retaileri din piață, Auchan, Carrefour, Cora, Kaufland, Mega Image, Penny, Profi și Selgros. Informațiile s-au raportat la prețul înregistrat la raft pentru 37 dintre mărcile de ulei de floarea soarelui prezente în magazinele de tip supermarket- hypermarket, printre care Argus, Ardealul, Apus, Floriol, Spornic, Surâsul Soarelui, Raza Soarelui, Sorica, Tomis, Untdelemn Bunica, Unisol, Ulvex, dar și mărcile proprii ale fiecărui retailer.
De la începutul anului 2022, în intervalul ianuarie-februarie se înregistrează o creștere de 3,80% a prețului uleiului de floarea soarelui, iar pentru intervalul februarie-martie de 4,70%.
Se ajunge astfel la procentul de creștere de 8,68% a prețului mediu pentru uleiul de floarea soarelui la cantitatea de 1 litru.
Articol realizat de Gabriela Dan, Redactor Arta Albă
Citiți pe Arta Albă și: Ciocolata de Brașov – o poveste nu tocmai dulce