Oportunități generate de pandemie în sectorul cofetăriilor

tort

Se spune că în tot răul există și un bine. Criza a generat o serie de oportunități pentru antreprenorii din sectorul cofetăriilor. Având în vedere amploarea pandemiei, puțini sunt cei care au analizat aspectele bune ale acestei perioade. Cu siguranță că nimeni nu și-a dorit să treacă printr-o astfel de etapă, dar din păcate nu a fost o chestiune bazată pe ceea ce dorește fiecare. Printre aspectele pozitive ale pandemiei se numără:

  • Au crescut vânzările în mediul online și livrarea la domiciliu

Comenzile online și livrarea la domiciliu reprezintă cea mai bună metodă de a satisface nevoile clienților „de la distanță”. Investiția în comunicarea pe rețelele sociale și prin intermediul website-ului, promovarea produselor și a facilităților de livrare, dar și empatia au reprezentate pârghii importante în menținerea activității. De exemplu, deserturile cofetarului Ciprian Zobuian pot fi comandate de pe platforma Baker Online. Decizia de a se înscrie în acest magazin online destinat producătorilor artizani a venit în timpul pandemiei, când Ciprian încerca să găsească diferite soluții pentru a vinde online mai mult.

De menționat este faptul că livrarea la domiciliu nu poate fi o strategie adoptată de oricine. Implică o logistică amplă, atât în ceea ce privește transportul, cât și producția. Cofetăria Alice din București, de exemplu, caută încă soluții pentru a putea face livrări la domiciliu: „Este complicat din punct de vedere logistic pentru că noi preparăm produsele în ziua livrării lor. Nu avem stocuri și este greu să facem foarte multe livrări, pentru că blocăm producția pe magazin. Dar este un aspect pe care îl tot discut cu echipa mea”, Simona Pope, manager cofetărie.

„Motivaţia de a continua şi de a ne implica activ în sectorul livrărilor la domiciliu au fost date tot de către clienţi: clienţii fideli de care ne bucurăm zilnic, dar şi clienţii noi, cei din pandemie, care au văzut cât suntem de serioşi şi care au devenit și ei clienţi constanţi. Dacă ar trebui să găsim aspecte pozitive pentru aceste luni chinuite, atunci cu siguranţă că fidelizarea şi câştigarea de noi clienţi sunt acestea!” spune Laura Puşcaş din Braşov.

  • Multe spații comerciale s-au eliberat

Din cauza încasărilor scăzute, unii antreprenori nu au mai avut banii pentru chirii. Astfel au fost nevoiți să elibereze spațiile comerciale. Acum, cei care doresc să își extindă afacerea sau să își schimbe punctul de lucru au opțiuni care înainte nu existau.

spatiu de inchiriat

  • Pandemia este o lecție pentru gestionarea business-ului

„Cred că după această pandemie, foarte mulți și-au dat seama că ouăle nu trebuie să stea în aceeași căciulă, ci că bine să te dezvoltați pe mai multe planuri. De exemplu, o decizie bună luată în breasla noastră a fost orientarea spre supermarketuri, spre produsele ambalate sau congelate. Clar este de luat în calcul, astfel încât să nu mai depindem doar de punctele de lucru care pot fi închise.”, susține Carmela Dragomir, coproprietarul lanțului Cofetăriile Delice.

Un alt gând vine din partea Laurei Pușcaș, administrator al cofetăriei Maripusc din Brașov: este important să colaborezi cu parteneri de încredere pentru a evita cheltuielile neprevăzute. „ Noi achiziționăm constant materie primă de calitate. Avem o listă de furnizori acceptați, cu care avem prețuri neschimbate bazate pe încredere reciprocă, cu plata la cel mult 7 zile. De asemenea, avem furnizori și pentru echipamente și consumabile de calitate. Nu suntem adepții oportunităților, deoarece considerăm că acestea vin cu un grad de risc pe care nicio entitate nu și-l dorește acum.”

  • Timp pentru renovări și investiții

„Nu e niciun secret faptul că cea mai bună strategie în perioada de criză este să investești.”, susține Ciprian Zobuian. Companiile care au avut economii și dorință de investire, dar nu au găsit niciodată timpul potrivit, au reușit în pandemie să facă schimbările pe care și le-au propus. Fie că au renovat spațiile sau au achiziționat echipamente mai performante, antreprenorii au profitat numărul redus al clienților. În alte condiții, cu siguranță aceștia ar fi simțit un disconfort sau cofetăria ar fi trebuit închisă până la finalizarea modificărilor.

  • Accesarea de finanțări pentru capital de lucru sau investiții

Această oportunitate a fost vizibilă cu precădere în cazul companiilor mari, care au putut susține co-finanțarea fondurilor primite de la stat.