IMM-urile din domeniul brutărie și patiserie pot obţine fonduri de la stat pentru digitalizare

Microîntreprinderile şi IMM-urile din domeniul produselor de brutărie, patiserie şi al produselor făinoase pot obţine finanţări nerambursabile pentru digitalizare, pentru achiziţionarea – printre altele – de semnătură electronică, arhivare electronică sau servicii de securitate cibernetică. Măsura este stabilită prin HG nr. 677/2020 privind aprobarea Programului național de digitalizare a microîntreprinderilor, întreprinderilor mici și mijlocii, finanțat în cadrul Programului operațional Competitivitate 2014-2020.

Hotărârea de Guvern privind aprobarea Programului Național de Digitalizare a microîntreprinderilor, întreprinderilor mici și mijlocii, finanțat în cadrul Programului Operațional Competitivitate 2014-2020 poate fi consultată AICI

De ce digitalizarea IMM-urilor?

Potrivit notei de fundamentare a HG nr. 677/2020, în România, cheltuielile totale ale întreprinderilor mici și mijlocii privind digitalizarea și tehnologia informației și comunicațiilor sunt de 10 ori mai mici decât în statele din vestul Europei. Mai mult ca oricând, criza cauzată de pandemia COVID-19 a dus la recunoașterea largă a importanței digitalizării pentru economie, în general, și firme, în special, pentru că aduce eficiență în procesele de business, de producție și în cele de marketing și vânzări. În acest context, efectele pozitive ale digitalizării companiilor este extrem de vizibil, în cazul a aproximativ 90% dintre companiile care au introdus digitalizarea crescând atât avantajul competitiv, cât și portofoliul de clienți, în timp ce numărul de angajați a rămas relativ constant. Pentru IMM-uri, digitalizarea determină o dezvoltare importantă a comerțului electronic, o creștere a schimburilor comerciale și poate crea noi oportunități de afaceri pe piața locală, dar și internațională.

Cum obținem fonduri pentru digitalizare

Prin Programul naţional de digitalizare a microîntreprinderilor şi IMM-urilor, în valoare de 150 milioane de euro, vor fi acordate finanţări nerambursabile şi pentru companii care NU activează în domeniul tehnologiei informațiilor și comunicațiilor (IT&C). Durata de implementare a Programului național de digitalizare a microîntreprinderilor, întreprinderilor mici și mijlocii este până la data de 31 decembrie 2023.
IMM-urile nu vor putea cere direct fondurile europene de la Ministerul Fondurilor Europene, ci mai întâi banii vor fi solicitați de Agențiile de Dezvoltare Regională (ADR) pentru fiecare din cele 8 regiuni de dezvoltare ale României. Aceste ADR-uri vor fi subadministratori ai schemei de ajutor de minimis pentru IMM. Abia apoi, aceste ADR-uri vor lansa propriile apeluri și vor chema firmele să se înscrie să poată obține fondurile de câte 30.000-100.000 de euro fiecare. Antreprenorii IMM care optează pentru sumele disponibile prin progam, între 30.000 și100.000 de euro, trebuie să fie atenți la anunțurile făcute de ADR-urile de care aparțin (în funcție de județul lor) și, dacă au nelămuriri, să contacteze acele ADR-uri

Iată care sunt ADR-urile cu județele arondate și bugetele alocate către paginile lor (unde sunt și datele de contact):
ADR Nord Est (județele Bacău, Botoșani, Iași, Neamț, Suceava și Vaslui): 15.759.000 euro.
ADR 2 Sud Est (județele Brăila, Buzău, Constanța, Galați, Tulcea, Vrancea): 13.374.000 euro.
ADR 3 Sud-Muntenia (Argeș, Prahova, Dâmbovița, Teleorman, Giurgiu, Ialomița și Călărași): 14.166.000 euro.
ADR 4 Sud-Vest Oltenia (Dolj, Gorj, Mehedinți, Olt și Vâlcea): 10.773.000 euro.
ADR 5 Vest (Timiș, Arad, Caraș-Severin și Hunedoara): 10.593.000 euro
ADR 6 Nord-Vest (Bihor, Bistrița-Năsăud, Cluj, Maramureș, Satu Mare, Sălaj): 12.897.000 euro.
ADR 7 Centru (Alba, Brașov, Covasna, Harghita, Mureș și Sibiu): 12.438.000 euro.
ADR 8 București-Ilfov (Municipiul București și județul Ilfov): 10.000.000 euro.

Activități eligibile pentru finanțare prin Programul Național de digitalizare

În Hotărârea privind aprobarea Programului Național de digitalizare a microîntreprinderilor, întreprinderilor mici și mijlocii, finanțat în cadrul Programului Operațional Competitivitate 2014-2020 sunt stabilite și activitățile eligibile microîntreprinderilor și a întreprinderilor mici și mijlocii, altele decât cele care au ca obiect principal de activitate TIC, sunt de tipul:

1. Activități aferente achiziționării de hardware TIC și a altor dispozitive și echipamente aferente (inclusiv cheltuieli de instalare, configurare, punere în funcțiune), justificate din punct de vedere al implementării proiectului. Sunt excluse elemente de mobilier care nu au legătură cu funcționarea produselor/aplicațiilor informatice implementate prin proiect;
2. Activități aferente realizării rețelei LAN necesară pentru implementarea proiectului;
3. Activități aferente achiziționării și/sau dezvoltării și/sau adaptării aplicațiilor software/licențelor necesare implementării proiectului, configurarea și implementarea bazelor de date, migrarea și integrarea diverselor structuri de date existente, inclusiv soluțiile de automatizare software de tip RPA;
4. Activități aferente achiziționării unui website de prezentare a companiei, inclusiv achiziția de domeniu și găzduirea pe server;
5. Activități aferente achiziționării unui nume de domeniu nou “.ro” direct de la furnizorul național de domenii “.ro”;
6. Activități aferente achiziționării soluției de semnătură electronică;
7. Activități de trecere a arhivelor din analog / dosare / hârtie în digital indexabil;
8. Activități aferente achiziționării de aplicații informatice specifice pentru persoanele cu dizabilități;
9. Activități aferente achiziționării soluțiilor IT pentru comerțul electronic;
10. Activități aferente achizițiilor de servicii de tip cloud și SaaS;
11. Activități aferente achiziționării serviciilor de găzduire, incluzând toate tipurile de servicii de găzduire (cu excepția pachetelor de reseller)
12. Activități aferente achiziționării de servicii pentru consolidarea securității cibernetice aplicabile pentru software / hosting / rețele.
13. Activități aferente achiziționării de servicii de consultanță pentru elaborarea documentațiilor necesare pregătirii proiectului propus spre finanțare si/sau managementul proiectului (inclusiv elaborarea documentațiilor necesare implementării proiectului);
14. Activități aferente instruirii personalului care va utiliza produsele implementate/ achiziționate și a personalului care va asigura mentenanța;
15. Activități de achiziție a serviciilor de auditare intermediară/finală, financiară, conform reglementărilor naționale și tehnică, din perspectiva corespondenței rezultatului proiectului cu Cererea de finanțare și obiectivele POC.

ATENȚIE! Ce activități din domeniul morărit și alimentar sunt excluse de la finanțare?

Pe lista codurilor CAEN sunt excluse de la finanțare o parte din activitățile din domeniul morărit, agricultură sau al producerii dulciurilor:
011 Cultivarea plantelor nepermanente
012 Cultivarea plantelor din culturi permanente
013 Cultivarea plantelor pentru înmulțire
014 Creșterea animalelor
015 Activități în ferme mixte (cultura vegetală combinată cu creșterea animalelor)
016 Activități auxiliare agriculturii și activități după recoltare
103 Prelucrarea și conservarea fructelor și legumelor
104 Fabricarea uleiurilor și a grăsimilor vegetale și animale
105 Fabricarea produselor lactate
106 Fabricarea produselor de morărit, a amidonului și produselor din amidon
1081 Fabricarea zahărului
1082 Fabricarea produselor din cacao, a ciocolatei și a produselor zaharoase
1083 Prelucrarea ceaiului și cafelei
1084 Fabricarea condimentelor și ingredientelor