• Textura contează! Un studiu efectuat de Taste Tomorow relevă faptul că aspectul și senzațiiile gustative, atribute specifice bucătăriei asiatice, devin o tendință alimentară globală.
Combinațiile de texturi contează foarte mult în bucătăria asiatică. Conform studiului Taste Tomorow, trei din patru consumatori din zona Asia-Pacific preferă alimentele multitexturate. Același studiu arată că un procent de 67% dintre consumatorii asiatici sunt dispuși să încerce gusturi noi sau neobișnuite, iar 66% își doresc să încerce arome exotice sau din alte colțuri ale lumii.
„Ați fi interesat să încercați alimente cu diferite texturi?“ a fost una dintre întrebările adresate miilor de consumatori din 44 de țări, în cadrul sondajului realizat de Taste Tomorow. La nivel global, 67% dintre intervievați au răspuns că sunt dispuși să experimenteze produse cu diverse combinații de texturi: cremoase, gumate, crocante, pufoase….
Producătorii sunt tot mai determinați să dezvolte produse în acord cu preferințele consumatorilor și cu trendul pieței
Europa este lider în lansarea de noi produse in conformitate cu tendințele actuale ale pieței. Astfel, cercetările arată că mărcile și companiile europene își adaptează continuu produsele, ținând cont de preferințele consumatorilor.
Băuturile carbogazoase, produsele lactate cremoase și fructele suculente sunt câteva dintre produsele utilizate pentru calitățile lor texturale și pentru efectul lor asupra papilelor gustative. Astfel, crearea deserturilor cu adaos de semințe de chia sau kombucha se concentrează atât asupra combinației de texturi, cât și asupra senzației gustative.
Imprimantele 3D, utilizate în ,,construirea” diverselor produse de gastronomie sau cofetărie, oferă și ele posibilități interesante în ceea ce privește combinarea diverselor texturi. Această tehnologie permite crearea unor produse cu forme perfecte sau neobișnuite, care atrag atât prin aspect, cât și prin senzația pe care o produc în momentul degustării.
Și în industria de panificație se pune din ce în ce mai mult accentul pe combinațiile de texturi. Acestea se pot obține, fie prin tehnicile naturale de procesare, cum ar fi fermentația, fie prin utilizarea de semințe sau alte adaosuri (ceapă, măsline, nucă…) în aluaturi sau pe suprafața produselor.
Mixurile de texturi din bucătăria asiatică, o tendința actuală globală
În Asia de Est și de Sud-Est textura alimentului este la fel de importantă ca gustul acestuia. Mai mult, în aceste zone, combinațiile de texturi sunt utilizate ca modalități de a îmbogăți gustul produselor. În China textura gumoasă se numește “Kou gan“, iar în Taiwan însemnul specific „Q“ este utilizat pentru alimentele cu textură asemănătoare piureului. La fel de importante sunt obținerea produselor cu gust „umami“ in bucătăria japoneză. Și, întorcându-ne în Europa, obținerea de texturi „al dente“, de exemplu, este specifică bucătăriei italiene.
Astfel de caracteristici sau însemnele lor specifice se regăsesc de cele mai multe ori pe panourile de prezentare din magazine sau restaurante, în reclamele produselor, ori pe ambalajele sau etichetele acestora.
Boba, ceaiul cu lapte și perle de tapioca, este poate cel mai cunoscut tip ce ceai multitexturat din Asia, care a câștigat popularitate în întreaga lume.
Există multe alte exemple de alimente care se bucură de o largă apreciere la nivel mondial și care pun accent pe combinațiile de texturi.
Câteva exemple din lumea panificației, patiseriei și cofetăriei ar fi:
Kueh lapis – un desert indonezian multistrat, foarte colorat și care are o textură asemănătoare jeleului, obținută prin utilizarea făinii de tapioca, a zahărului și laptelui de cocos.
Biluțe Mochi cu înghețată – desertul japonez, care de la prima mușcătură te copleșește cu textura moale și catifelată a stratului exterior de aluat din făină de orez, combinată cu cremozitatea umpluturii de înghețată. A savura o biluță Mochi este o adevărată experiență senzorială.
Prăjitură Chiffon Pandan – nu doar culoarea verde-vibrant face ca acest desert favorit în Malaezia să iasă în evidență, ci și textura sa incredibil de aerată, obținută prin folosirea bezelei.
Pâinea cu lapte – un produs special, o pâine extra moale și pufoasă, pentru care se utilizează starter-ul denumit „tahgzhong“ (un amestec de făină cu apă sau alt lichid, încălzit până la gelifiere), având rol de afânare și care se adăugă în aluatul final.
Cheesecake-ul japonez – este foarte pufos, moale și aerat. Secretul acestui desert delicat constă în amestecarea brânzei cremoase cu albușurile de ou bătute spumă.
Dalgona, Cafea sau înghețată – este un nou concept de cafea sau de înghețată, apărut în Coreea de Sud. Constă dintr-o spumă foarte densă de cafea instant, zahăr și apă, în părți egale, aplicată peste lapte cald sau rece. Acest amestec se poate și îngheța, rezultând un energizant produs de gelaterie.
„Textura ajută consumatorul să perceapă produsul ca proaspăt, hrănitor sau amuzant“, afirmă Jenny Zegler, de la agenția Mintel.
Aceste tendințe din industria alimentară globală au început să se manifeste încă de la debutul anului 2020, arată un studiu publicat de Innova Market Insight, prognozând o creștere a acestui trend în anii următori, îndeosebi in ceea ce privește snack-urile.
Influența Social Media asupra comportamentelor de consum
Social Media are un rol hotărâtor în promovarea noului trend al produselor multitexturate. Combinațiile îndrăznețe de diferite texturi și obținerea unor produse ,,wow” devin virale pe platformele de socializare, îndeosebi pe TikTok.
Unii utilizatori postează realizarea unui desert cu o textură impresionantă. Alții postează filmări în care se încearcă crearea de produse noi, transmițând astfel, pe lângă experiențe culinare, și emoții autentice.
Cea mai importantă audiență pentru produsele cu texturi în tendințele actuale o reprezintă generația tânără. Aceeași Innova Market Insights identifică astfel că așa-numiții „Millennials“ (cu vârste cuprinse între 26 și 35 de ani) reprezintă generația cea mai aventuroasă și mai dispusă să încerce noile combinații de texturi din alimente.
Cei mai mulți dintre intervievați au fost de acord cu afirmații precum:
„Iubesc texturile combinate“ sau
„Texturile pufos, crocant sau catifelat fac mâncarea și băutura mai gustoase“.
68% dintre „Millennials“ își bazează deciziile de achiziționare a produsului și pe textura acestuia, în timp ce numai 60% din ansamblul populației ar face asta.
Articol realizat de Gabriela Dan, Redactor Arta Albă
Citiți pe Arta Albă și: Rețetă – Monoporții Lămâi