• Tendințele pentru sectorul de panificație și patiserie au fost concentrate de către Taste Tomorrow în trei aspecte majore: consumatorul cere prospețime, se îndreaptă către produsele artizanale premium și caută confortul rețetelor tradiționale autentice.
La nivelul anului 2022, una dintre cele mai semnificative provocări pentru industria de panificație a fost reprezentată de creșterea prețului și de disponibilitatea anumitor ingrediente, precum uleiul de floarea soarelui și grâul. De altfel, multe sectoare din industria agroalimentară sunt afectate de creșterea costului la ingrediente, dar și la resursele energetice.
Cel mai recent sondaj efectuat de Taste Tomorrow arată că, pentru consumatorii de astăzi, o preocupare de top o reprezintă creșterea prețurilor la alimente. Pentru a economisi, oamenii își schimbă obiceiurile de cumpărare, ceea ce are un impact major asupra tuturor sectoarelor din alimentație, deci și asupra sectorului de panificație, indiferent că vorbim de ramura artizanală, sau de producția la nivel industrial.
În ciuda îngrijorării globale cu privire la creșterea prețurilor, alimentele de bază, cum ar fi produsele de panificație, sunt mai puțin afectate, 23% dintre consumatorii de la nivel mondial continuând să cumpere specialități de panificație premium și doar un procent de 12% încercând să economisească sumele pe care le cheltuie pe produsele de panificație.
48% dintre consumatorii intervievați de Taste Tomorrow în luna aprilie 2022 au declarat că nu achiziționează cea mai ieftină pâine, ci continuă să cumpere produse de calitate, produse în care au încredere. Această tendință se prognozează că va fi în creștere și pentru anul 2023, fiind important ca producătorii din industria de panificație să se concentreze pe calitatea superioară a produselor pe care le oferă în piața de profil.
În cele ce urmează, descoperiți aspectele care vor avea un impact important asupra industriei de panificație în 2023.
1. Produs artizanal de încredere
Popularitatea produselor artizanale este într-o continuă creștere, iar produsele de panificație obținute după rețete tradiționale sunt în topul vânzărilor online. Consumatorii caută confort și răsfăț prin produse care aduc un omagiu rețetelor autentice. Inovația este și ea binevenită, dar trebuie să fie bazată pe experiență, pe clasicul reinterpretat în variantă nouă, și asta pentru că 67% dintre consumatori preferă ca produsul lor de panificație să fie familiar, artizanal, dar cu ceva în plus.
2. Gustul aparte al aluatului cu maia
Dacă se poate spune despre ceva că este combinația perfectă între inovație și măiestria tradițională, atunci acesta este aluatul cu maia. Devenită favorita celor care, în timpul izolării din pandemie, s-au aplecat asupra meșteșugului coacerii produselor de panificație, maiaua a crescut în popularitate continuu în ultimii ani și se estimează că va crește și în 2023. Brandurile consacrate de panificație își adaugă în portofoliu produse obținute din aluat cu maia. Dar care este esența creșterii în popularitate a preparatelor cu maia? Fără îndoială, gustul desăvârșit! Datorită enzimelor din cereale, a bacteriilor „bune“ și a procesului de coacere, pâinea cu maia e mai gustoasă decât cea cu drojdie, pentru că în ea se dezvoltă mai multe nuanţe de gusturi şi arome.
3. Prospețimea
Consumatorul se așteaptă ca produsele sale de panificație și de patiserie să fie proaspete, indiferent de momentul zilei. Trendul supra-numit „Fresh on demand“ (proaspăt la cerere), care a luat avânt în perioada pandemiei, cuprinde și produsele refrigerate sau congelate gata de copt, pe care consumatorul le poate pregăti rapid acasă. Astfel, acest trend oferă comoditatea și plăcerea de a avea produse de panificație și patiserie proaspete în orice moment, cu un efort minim. Exemplele tipice de produse care se înscriu în acest trend sunt croissantele, pizza, pâinea cu usturoi și multe altele.
Aspectul rămâne în continuare un criteriu definitoriu în convingerea consumatorilor. Produsele de panificație și de patiserie, pe lângă gustul proaspăt și savuros, trebuie să atragă și prin aspect. În consecință, producătorii trebuie să acorde o atenție suplimentară ambalajului, mai ales că 59% dintre consumatori sunt de părere că aspectul influențează și percepția asupra gustului.
Pentru a-și asigura un loc în topul vânzărilor și pentru anul 2023, producătorii din panificație și patiserie ar trebui să se concentreze pe prospețimea produselor, pe tradiționalul reinterpretat în variante moderne, ținând cont, totodată, și de atracția consumatorului pentru produsele „Fresh on demand“, pe care să le poată pregăti singur, în confortul de acasă.
Articol realizat de Gabriela Dan, Redactor Arta Albă
Citiți pe Arta Albă și: Amarantul, o pseudocereală fără gluten