- Vânzările la produsele specifice de post s-au aflat în ultimii ani pe un trend ascendent: au crescut cu peste 40% în 2016 și s-au dublat în 2020
Perioadele de post reprezintă aproape 25% dintr-un an. În aceste intervale de timp, vânzările la produsele specifice de post s-au aflat în ultimii ani pe un trend ascendent: au crescut cu peste 40% în 2016 și s-au dublat în 2020. Potrivit studiilor, aproape jumătate dintre români țin, total sau în bună parte, posturile principale, ale Paștelui şi Crăciunului. Dintre aceștia, aproximativ 57% sunt femei. Pe de altă parte, un studiu Foodwise Marketing arată că pandemia i-a determinat pe români să acorde o mai mare atenție provenienței ingredientelor pe care le consumă. Astfel, 35% dintre cumpărători aleg produsele românești, iar 22% caută producătorii locali. Cumulate, aceste date pot fi un argument serios care să susțină ideea că produsele de post pot fi o reală oportunitate pentru cofetării și patiserii.
Deserturile vegetale au căutare
Tot mai mulți producători investesc în linii de producție dedicate alimentelor pe bază de proteină vegetală și tot mai mulți retaileri vând sub marcă proprie produse de POST. Includem aici și deserturile de post. În privința evoluției consumului de produse vegetale de la an la an, la nivel internațional există deja o tendință în acest sens și o dezvoltare accelerată a segmentului de produse fără proteină animală. „Pe piața locală suntem încă într-un stadiu de început, observăm că produsele pe bază de proteină vegetală încep să se extindă pe noi categorii, cum este de exemplu înghețata, și se diversifică din punctul de vedere al gamei, pe categorii care nu au numai o prezență sezonieră (de exemplu înlocuitori de produse lactate, cum ar fi lapte de migdae, ovăz sau soia)”, au declarat pentru revista Progresiv reprezentanții Mega Image. Într-un top al celor mai căutate produse în perioadele de post, reprezentanții Mega Image includ, în anul 2020, și deserturile vegetale, din soia, migdale, orez, quinoa, ovăz sau nucă de cocos.
Pe trend crescător de aproape 5 ani
Studii de piață, cum ar fi RetailZoom, care analizează sezonalitatea vânzărilor, au evidențiat încă din 2016 că în perioada posturilor religioase vânzările de produse vegetale cresc cu peste 40%. Odată cu perioada pandemiei, când anumite obiceiuri de consum s-au schimbat, analiştii evidenţiază că în special în perioada postului, tot mai mulți consumatori se orientează mai degrabă spre produsele proaspete, ,,ca la mama acasă”, pe care le pot alege dintr-o vitrină, fie ea și virtuală, celor fabricate industrial, pe care le găsesc pe rafturile supermarketurilor . Cu toate acestea, în prezent, oferta produselor de post, este încă relativ timidă în patiserii și cofetării. Între cele două tipuri de unități, patiseriile par să se fi adaptat însă mai bine cererii de produse de post. În schimb, cofetăriile încep să-și completeze oferta cu produse vegan.
Prăjituri de post, ,,ca la mama acasă”
Prăjiturile de post nu implică renunțarea la gustul dulce, savuros și cremos. Cu ciocolată, cafea, nucă, gem, fructe sau lapte vegetal, morcovi, bulion, făinuri și ulei, dar și cu creativitate, se pot adapta peste 150 de rețete de prăjituri de post. De la clasica negresă sau plăcintă cu mere la torturi și bomboane sofisticate. Deserturile și gustările de post ,,ca la mama acasă” pot deveni un segment cu potențial pentru o afacere profitabilă, piața de desfacere putând fi câștigată cu ușurință mai ales în cele două posturi mai lungi ale anului, în care cererea este pe zi ce trece la un nivel tot mai ridicat. Când afacerea se bazează și pe comenzi sosite prin intermediul site-ului propriu, iar livrarea se efectuează la sediul sau domiciliul clienților, succesul afacerii poate crește. Spre exemplu, site-ul suntdelicioase.ro, al unei apreciate cofetării din Piața Romană din București, oferă în vitrina virtuală, pe lângă produsele clasice, 46 de sortimete de patiserie de post, 11 feluri de bomboane de post, 15 feluri de torturi de post și peste 20 de variante de prăjituri de post. Toate cu mare căutare.