Pizza – o parte importantă a obiceiurilor culinare ale românilor

• Mai multe studii de piață realizate în ultimii ani reflectă faptul că pizza este în topul preferințelor românilor, punând România în fruntea clasamentelor mondiale.

Consumul de pizza în România a cunoscut o creștere semnificativă în ultimii ani, consolidând poziția țării pe locuri fruntașe în clasamentele internaționale. România este pe locul al doilea în lume în ceea ce privește comenzile de pizza, fiind devansată doar de Statele Unite ale Americii, o poziție surprinzătoare care depășește orașe recunoscute pentru cultura lor culinară, precum Roma sau Barcelona. Această tendință este vizibilă în special în București, unde comenzile sunt extrem de ridicate.

Studiile de piață arată că  peste 52% dintre români au comandat pizza cel puțin o dată în ultimul an, iar consumul mediu per capita este printre cele mai ridicate din Europa. Poziția de lider în Europa de Sud-Est în ceea ce privește consumul  de pizza reflectă popularitatea acesteia în rândul românilor și a fost influențată considerabil de dezvoltarea platformelor de livrare.

Conform datelor din aplicația Glovo, pizza este unul dintre cele mai comandate produse alimentare din România, atât la nivel național, cât și în marile orașe. Aproximativ 60% din comenzile de mâncare realizate online sau prin aplicații de livrare rapidă includ pizza, aceasta devenind un element central al ofertelor platformelor de livrare.

Pizza

Creștere a comenzilor de pizza 

Schimbarea a fost în mare parte determinată de contextul pandemiei și de adaptarea rapidă a industriei de livrări la noile cerințe ale pieței​. În același timp, pizzeriile locale și internaționale s-au adaptat rapid, oferind produse de calitate și inovații în meniuri pentru a satisface cererea. De asemenea, pizzeriile au folosit această platformă pentru a-și extinde aria de acoperire și pentru a atrage noi clienți, un factor care a contribuit la creșterea cu 15% a comenzilor de pizza în 2023.

După București, popularitatea uriașă a pizzei reflectată în comenzi aduce în atenție marile orașe precum Cluj-Napoca, Iași, Constanța, Oradea și Brașov. Aproximativ 30% dintre români comandă pizza cel puțin o dată pe lună, segmentul de vârstă cel mai activ fiind cuprins între 18 și 35 de ani, iar un procent de 10% comandă pizza cel puțin o dată pe săptămână. Această popularitate este datorată nu doar prețului accesibil și rapidității livrării, ci și diversității ofertelor, cu o gamă variată de rețete tradiționale și moderne.

În ceea ce privește preferințele gustative ale românilor, aceștia rămân fideli sortimentelor tradiționale, cu Diavola, Quattro Stagioni, Quatro Formaggi, Margherita și Capriciosa clasându-se în topul celor mai comandate tipuri de pizza.

32% din totalul comenzilor sunt plasate în zilele de vineri și sâmbătă, cina rămâne momentul de vârf pentru consum, iar intervalul orar 19:00 – 21:00 adună mai mult de o treime din totalul comenzilor.

Pizza

Prețul pizzei în România – trend ascendent

Potrivit aceleiași analize, minutul de aur s-a înregistrat pe data 20 decembrie 2023 la 11.57, când s-a comandat, în medie, o pizza la fiecare 3 secunde și jumătate. Iar la nivel anual, 8 martie e ziua în care au fost livrate cele mai multe pizza: peste 24.000. Cel mai mare fan al pizzei este din Iași, doar în 2023, acesta comandând 569 de pizza. Iar cea mai scumpă comandă de pizza înregistrată pe aplicația specializată în comenzi a fost în valoare de 3.958 de lei, plasată din Constanța. De asemenea, iarna rămâne anotimpul în care se comandă cele mai multe pizza în România.

Cu toate acestea, prețul pizzei a crescut semnificativ în România, țara noastră fiind printre țările europene cu cele mai mari creșteri de prețuri la acest produs​. În ciuda acestor majorări, consumul nu a scăzut, semn că pizza rămâne un produs de bază în preferințele românilor.

Conform datelor publicate de Eurostat cu ocazia Zilei Internaționale a Pizzei, date care arată o încetinire semnificativă a prețurilor la pizza în UE după avansul de 15,9% înregistrat în perioada decembrie 2021-decembrie 2022, o pizza cumpărată în magazinele din Uniunea Europeană a costat mai mult cu 5,9% în luna decembrie 2023, comparativ cu luna decembrie 2022.

În rândul statelor membre, cele mai mare creșteri anuale de prețuri la pizza s-au înregistrat în Ungaria (13,4%), Luxemburg (11,3%) și Letonia (10,6%). La polul opus se situează Țările de Jos, unde prețurile la pizza au scăzut cu 0,9%, în timp ce creșteri modeste de prețuri au fost înregistrate în Danemarca (0,6%) și Belgia (1%).

În cazul României, prețurile la pizza erau mai mari cu 6,5% în luna decembrie 2023, comparativ cu luna decembrie 2022, după un avans de 15,9% înregistrat în perioada cuprinsă între luna decembrie 2021 și luna decembrie 2022.

Pizza

Ghidul 50 Top Pizza 2024

Dar nu numai apetitul românilor pentru pizza pune România în topul țărilor europene. Pizzeria Zano din Iași este singura pizzerie din România prezentă în prestigiosul ghid 50 Top Pizza 2024, clasându-se pe locul 49 în Europa. Înființată cu puțin peste un an în urmă, Zano este rodul colaborării dintre un antreprenor local și renumitul pizzaiolo italian Giovanni Santarpia.

Conform 50 Top Pizza, pizzaiolo Giovanni Santarpia este unul dintre cei mai buni bucătari de pizza din orașul Florența, iar ca simbol al rețetelor autentice napolitane, pizza sa folosește un aluat moale, cu o crustă pronunțată, toppingurile concentrându-se pe cele clasice, aduse în cheie contemporană.

Clasamentul anual 50 Top Pizza stabilește o ierarhie având în vedere criterii cum ar fi:
– pizza – care e important să fie pe cât de gustoasă, pe atât de sănătoasă și să conțină doar ingrediente cu origini italiene controlate, cum sunt sosul din roșii din soiul San Marzano sau mozzarella fior di latte;
– serviciile – modul în care personalul servește și prezintă pizza;
– atmosfera – aspectul locației și starea pe care o transmite clienților;
– meniul – structura și băuturile, vinuri și sortimente de bere care se potrivesc cu pizza.

În concluzie, piața de pizza din România oferă oportunități vaste pentru investitori și antreprenori, fiind într-o continuă dezvoltare, susținută de tendințele moderne de consum și de preferințele tot mai accentuate pentru livrările la domiciliu. Creșterea cererii, împreună cu aprecierea internațională pentru calitatea produselor oferite de pizzeriile locale, face ca această industrie să fie una dintre cele mai promițătoare din sectorul alimentar din România.

Articol realizat de Gabriela Dan, Redactor-Șef Arta Albă

Citiți pe Arta Albă și: Arbori de cacao rezistenți la schimbările climatice

Înscriere la Newsletter

Articole similare

Comentarii

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

spot_img

Instagram

Articole recente

*Prin completarea câmpurilor ești de accord cu prelucrarea datelor cu caracter personal conform GDPR și înscrierea la Newsletter Arta Albă.