• În lumina unor vremuri incerte, specialiștii din industria alimentară și a băuturilor ne avertizează cu privire la o „nouă eră de instabilitate economică globală”.
Un nou studiu de piață, elaborat de experții GlobalData Consumer Custom Solutions, specializați în consultanță pentru sectoarele retail, alimentație, băuturi și ambalaje, explorează cu atenție această instabilitate macroeconomică actuală și dezvăluie riscurile și oportunitățile pe care le va aduce în următorii ani pentru industria alimentară și a băuturilor.
Cu o creștere economică mai puternică, dar și cu dobânzi mai mari și o inflație persistentă, cu evenimente extrem de perturbatoare cauzate de schimbările climatice și cu stres în lanțul de aprovizionare, alături de o scenă geopolitică extrem de incertă, se conturează o eră de instabilitate macroeconomică remarcabilă, denumită „Marea Volatilitate” (The Great Volatility) de către GlobalData.
Experții în domeniu consideră că această mișcare reprezintă un nou superciclu macroeconomic care va crea un mediu de afaceri tensionat, caracterizat de fluctuații și nesiguranță, cu implicații profunde asupra industriei alimentare și a băuturilor și a obiceiurilor de consum.
În opinia lui Dominic Allport, Director de Consultanță în domeniul Băuturilor Non-Alcoolice la Consumer Custom Solutions, GlobalData „Economia mondială va avea parte de un parcurs accidentat în următorii ani. În ciuda semnelor că actualul val de inflație atinge apogeul pe unele piețe, putem observa că factori precum costurile mai mari, prețurile mai mari, schimbările climatice, geopolitica și nivelul ridicat al datoriilor vor continua să provoace incertitudine economică în viitorul apropiat. Acest nou superciclu economic, numit «Marea Volatilitate», va avea un impact asupra industriei în multe feluri, pe măsură ce consumatorii se vor adapta la această nouă realitate și vor adopta o serie de comportamente diferite pentru a face față acestui rollercoaster economic.”
Riscuri și oportunități
Acestă perioadă de instabilitate macroeconomică aduce cu sine atât riscuri, precum presiunea asupra cheltuielilor de consum, cât și oportunități, inclusiv diversificarea gamei de produse pentru a satisface atât segmentul premium, cât și pe cel orientat către valoare, în multiple categorii.
Pe de altă parte, raritatea și creșterea costurilor materiilor prime generează volatilitate, ceea ce determină consumatorii să solicite transparență totală în lanțul de aprovizionare. În plus, scurtarea lanțurilor de aprovizionare prin reshoring, adică readucerea producției în țara de origine a companiilor, aduce beneficii în ceea ce privește aspectele ESG (Environmental, Social, and Governance).
Acest raport subliniază, de asemenea, că economia globală nu va reveni la modelul de creștere redusă, cu inflație scăzută și rate ale dobânzii mici de dinaintea pandemiei de COVID-19, iar companiile europene ar putea să nu mai beneficieze de creșterea economică în contextul succesului Chinei.
Christopher Granville, Director General al Global Political Research la TS Lombard, o companie din cadrul GlobalData, subliniază: „Superciclul macro al Marii Volatilități va aduce o economie mai dinamică, dar și o presiune crescută, cu o creștere reală mai puternică, însă însoțită de o volatilitate macroeconomică semnificativă, cu inflație și dobânzi mai mari. Acest lucru va genera fluctuații mai pronunțate în costurile de producție, în ofertele de forță de muncă și în încrederea consumatorilor, implicând riscuri în creștere și oportunități complexe pentru companiile din industria alimentară și a băuturilor, pe măsură ce se adaptează și navighează în peisajul variat și complex al acestui nou superciclu.”
Articol realizat de Gabriela Dan, Redactor Arta Albă
Citiți pe Arta Albă și: Dilema producătorilor: etichete curate sau termen de valabilitate crescut?