• Măsura 3, anulată în luna mai • Cum s-a ajuns la plângere penală • Fondurile, mutate la Măsura 2 • Soarta granturilor dedicate sprijinirii IMM-urilor prin Măsura 3 • Prin fonduri UE, dar de la zero •
Măsura 3, granturi pentru investiţii, a fost anulată în luna mai. Peste 27.000 de cereri din partea IMM-urilor care ar fi urmat să beneficieze de granturi pentru investiții cuprinse între 50.000 și 200.000 de euro, prin Măsura 3, au fost blocate și amânate. Chiar dacă această măsură va fi reluată, teoretic în baza unui program UE, procedura se va relua de la zero, iar firmele deja înscrise sau alți noi solicitanți vor fi nevoiți să depună din nou proiectele de finanțare. Antreprenorii înscriși la Măsura 3 au alocat resurse, şi-au pus speranţe, dar până în prezent nu au primit niciun răspuns concret sau o soluție.
Ce sunt Măsurile 1, 2 și 3
Măsurile 1, 2 și 3 sunt parte dintr-un pachet de sprijin al companiilor afectate de criza COVID-19, a căror activitate a fost interzisă ori redusă în perioada stării de urgență sau de alertă.
Prin Măsura 1 – microgranturi au fost acordate companiilor ajutoare de stat de câte 2.000 de euro.
Prin Măsura 2 – granturi pentru capital de lucru au fost acordate granturi pentru capital de lucru de 2.000-150.000 euro. Pentru această măsură, plăţile au fost deblocate la sfârşitul lunii iulie.
Prin Măsura 3 – ar fi urmat să fie acordate granturi pentru investiții cuprinse între 50.000 și 200.000 de euro. Măsura 3 a fost şi cea mai solicitată la finanțare de companii, fiind depuse peste 27.000 de cereri. Dar Măsura 3 nu şi-a atins scopul, fiind blocată şi amânată.
Măsura 3 a fost anulată în luna mai
Măsura 3, granturi pentru investiţii, a fost anulată în luna mai de Ministerul Economiei Antreprenoriatului și Turismului (MEAT), după demararea unor anchete DNA legate de suspiciuni de fraudare. Pe Măsura 3 au fost depuse peste 27.000 de cereri din partea IMM-urilor, totalul finanţărilor solicitate ridicându-se la aproape 16 miliarde lei.
Cum s-a ajuns la plângere penală
Motivele oficiale ale anulării Măsurii 3 au constat pe de o parte în existenţa unor suspiciuni de fraudare a aplicaţiei, fraudare care ar fi fost în beneficiul companiilor care doreau să investească în diverse proiecte imobiliare şi nu pentru mărirea capacităţii de producţie sau retehnologizare, pe de altă parte în “fraudarea platformei de depunere a proiectelor de finanţare, în sensul vizualizării situației proiectelor depuse (gradul de cofinanțare proprie a solicitanților). Această situație, neatribuibilă solicitanților de proiect, ci accesului unor persoane neautorizate la informațiile, în timp real, de pe platforma de depunere (se invoca accesul neautorizat al băncilor care ar fi diseminat informații), ar fi condus la formularea unei plângeri penale, care ar fi instrumentată de procurorii DNA, fără însă a fi comunicat încă un rezultat oficial al anchetei”, subliniază Ovidiu Dogaru (S.C. BOUCLIER S.R.L.), consultant în elaborarea proiectelor cu fonduri nerambursabile.
Aplicație cu semne de întrebare
În oricare din ipotezele de fraudare menționate, se remarcă faptul că nu solicitanții de proiect au reprezentat problema, ci faptul ca secretizarea procentelor de cofinanțare introduse în aplicație de beneficiari, până la terminarea sesiunii de înscriere, nu a fost ermetică, fapt care a condus la posibilitatea vizualizării acestor procente și la acționarea în consecință.
Nu este admisibil ca o platformă de depunere a unor proiecte de finanțare nerambursabilă, care ar presupune cel mai ridicat grad de inviolabilitate/confidențialitate, să fie accesată de persoane neautorizate, cu atât mai mult cu cât aceasta măsură de finantare a suscitat un real interes și a fost creată „mai ales cu respectul legii”.
Fondurile de pe Măsura 3 au fost mutate la Măsura 2
În luna iunie a fost publicată Ordonanța de urgență 48/2021, care permitea mutarea de buget de la Măsura 3 la Măsura 2, dar procedura ulterioară de deblocare a plăților a întârziat mai bine de o lună pe drumurile dintre Ministerul Economiei și Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene. In luna iulie, printr-un nou ordin s-a modificat procedura de implementare a Măsurii 2. Astfel s-a prevăzut un buget total de 1.067.095.588 euro, din care 765.000.000 euro fonduri externe nerambursabile, 142.031.250 euro fonduri de la bugetul de stat și coparticipare de 160.064.338 euro de la beneficiari. Anterior, bugetul total al schemei era de 626.292.610,44 euro, din care 470.720.436,80 euro fonduri externe nerambursabile, 73.881.833,15 euro fonduri de la bugetul de stat și coparticipare (cofinanțare) de 81.690.340,49 euro de la beneficiari.
Soarta granturilor dedicate sprijinirii IMM-urilor pe Măsura 3
Ce se întâmplă cu toți antreprenorii înscriși la Măsura 3 care deja făcuseră demersurile necesare pentru îndeplinirea procedurilor, au cheltuit banii cu consultață, înscrieri și îndeplinirea condițiilor și așteptau rezultate concrete privind finalizarea demersurilor investitionale?
Beneficiarii care au depus cereri de finanțare în cadrul Măsurii 3 nu vor fi restricționați prin criterii de eligibilitate să își redepună aplicația în vederea obținerii de granturi, a anunțat MEAT, imediat după hotărârea de a realoca bugetul existent de la Măsura 3 la Măsura 2. „Sumele stabilite iniţial pentru Măsura 3 acopereau doar solicitările depuse de 3.500 de firme din cele 27.000 aplicante. De aceea, am identificat resurse financiare pentru această măsură, ea va fi reluată, iar toţi cei care au aplicat iniţial pentru Măsura 3, vor putea aplica din nou, după ce o vom relua”, a precizat la data respectivă Claudiu Năsui, ministrul Economiei (foto).
Prin fonduri UE, dar de la zero
„Inițial, conform declarațiilor oficiale, se precizase faptul că Măsura 3 se va relua cu fonduri UE, printr-un program în care România primește de la UE circa 1,423 miliarde de euro pentru măsuri de redresare din criza COVID-19 în 3 domenii: sănătate, măsurile active pentru forța de muncă și firme mici și mijlocii, sau, ulterior, prin alte fonduri disponibile care se vor aproba în noul PNRR (Plan Național de Redresare și Reziliență), aflat în evaluare în cadrul Comisiei Europene (CE).
În oricare din condițiile menționate, Măsura 3 se va relua de la zero, firmele deja înscrise sau alți noi solicitanți fiind nevoiți să depună proiectele de finanțare dacă vor inenționa să beneficieze de granturi pentru investiții.” precizează consultantul în elaborarea proiectelor cu fonduri nerambursabile Ovidiu Dogaru (SC BOUCLIER SRL).
Singurii păgubiți în acest haos sunt beneficiarii blocați în Măsura 3
Singurii păgubiți în acest haos sunt reprezentanții IMM-urilor care au cheltuit bani, energie și resurse umane pentru proiectele depuse și acum blocate. Cine își va asuma vina și, implicit răspunderea, pentru gestionarea proastă a procesului de înscriere a proiectelor pe platforma Măsurii 3 și cine va despăgubi companiile pentru pierderile provocate de incompetența Ministerului Economiei? Deocamdată, guvernanții tac sau rostogolesc ipoteze fără nicio acoperire.
Tot acest eșec naște și câteva suspiciuni care pot ascunde grave nereguli, tangente cu lipsa de legalitate. Se ridică astfel cel puțin trei întrebări legitime:
1. Cum a fost posibil ca o platformă de depunere a unor proiecte de finanțare nerambursabilă, care ar presupune cel mai ridicat grad de inviolabilitate, să fie viciată și accesată de persoane neautorizate și de ce aceste erori s-au petrecut acum, în ciuda experienței vechi în organizarea programelor de finanare? Cine răspunde pentru aceste greșeli?
2. Cum de au fost posibile aceste erori tehnice și de procedură numai la aplicația de pe Măsura 3, unde beneficiarii urmau să primească granturi pentru investiţii mai generoase între 50.000 și 200.000 euro?
3. Cum se explică ușurința cu care, fie și printr-o ordonanță de urgență, fondurile alocate inițial Măsurii 3 să fie relocate beneficiarilor Măsurii 2. Se știe că, inițial, bugetul pentru Măsura 2 nu putea acoperi nici jumătate dintre cele 22 de mii de cereri înscrise. Iar desființarea Măsurii 3, care presupunea peste 400 milioane de euro, a venit la fix ca o soluție salvatoate pentru Măsura 2. Asta însă în dauna beneficiarialor înscriși corect pe Măsura 3.
Calendarul actualizat pentru 2021 al lansărilor sesiunilor de depunere a proiectelor din cadrul PNDR 2014-2020
Între timp Agenția de Finanțare a Investițiilor Rurale a publicat calendarul actualizat pentru 2021 al lansărilor sesiunilor de depunere a proiectelor din cadrul Programului Național de Dezvoltare Rurale 2014-2020. Pentru luna septembrie, MADR intenţionează să deschidă sM 4.2 „Sprijin pentru investiţii în procesarea/marketingul produselor agricole”, care permite investiții în prelucrarea primară a cerealelor. Găsiţi AICI articolul complet