Interviu cu Pastry Chef Vera Maxim, fondatoarea brandului Poem

• Când spiritul antreprenorial, ambiția și creativitatea sunt aduse împreună, rețeta rezultată nu poate fi decât una de succes. Cariera Verei Maxim, Pastry Chef și fondator al brandului Poem, demonstrează zi de zi acest lucru.
• Un profesionist adevărat și în continuu proces de autodepășire, Vera Maxim ne cucerește nu numai prin deserturile aparte pe care le realizează cu precizia și rafinamentul unui maestru parizian, ci și prin prezența delicată și prin dialogul cald și prietenos.

1. Vorbiți-ne puțin despre Dvs. Cine este Vera Maxim?

În primul rând sunt un antreprenor. Așa mă definesc, pentru că asta fac de ceva ani. Dar sunt și cofetar. Și, dat fiind că nu este ușor să pătrunzi în branșa aceasta, pentru a-mi permite să mă numesc și cofetar, am muncit foarte mult.

Interviu cu Pastry Chef Vera Maxim

2. Știm că sunteți absolventă de Studii Economice, dar ați ales să vă desăvârșiți pregătirea ca Pastry Chef în Franța. Ce v-a determinat să vă îndreptați către această carieră și cum a început povestea Poem Caffe?

Nu a fost ceva calculat, o strategie anume. Sunt o persoană care iubește libertatea, iar toate activitățile pe care le întreprind trebuie să îmi ofere această libertate. Visam să dețin o mică cafenea, în care să mă pot întâlni cu prietenii, să servim prăjituri, să citim ceva.

Așa a început povestea Poem Caffe. A pornit ca o cafenea, apoi am zis să facem și prăjituri… Și aici au început să se complice lucrurile. Îmi doream prăjituri gustoase, dulciuri din ciocolată așa cum descoperisem în călătoriile mele și lumea nu era obișnuită să găsească, pentru că nu existau cofetari la un asemenea nivel acum 17 ani.

Interviu cu Pastry Chef Vera Maxim

Mi-am ipotecat casa pentru a duce mai departe visul cafenelei-cofetărie și am fost determinată să învăț. Și asta pentru că, mai mult decât un om care iubește libertatea, sunt un om căruia îi plac lucrurile bine făcute. Nu îmi plac jumătățile de măsură. Când mă apuc de ceva, mă apuc serios și acel lucru îl fac bine! Din această dorință am analizat unde este cea mai bună școală de cofetărie și am ales Lenôtre din Paris. Deși nu aveam resursele necesare, am făcut eforturi și am reușit să ajung acolo să învăț tot ce trebuia despre cofetărie.

3. De-a lungul anilor ați câștigat numeroase premii la competiții internaționale de profil. Cât de importantă credeți că este participarea la concursuri de genul acesta și care este premiul pe care îl considerați cel mai valoros?

Venind din alt domeniu, când am ajuns la Școala de cofetărie și patiserie din Franța și am descoperit un întreg univers și ce înseamnă meseria aceasta pentru francezi, mi-am dorit să fiu și eu la fel de bună în cariera aleasă. Participarea la concursuri internaționale înseamnă pentru mine confirmarea acestui lucru, că sunt „acolo“.

Să mergi la competiții este, în egală măsură, important și pentru business, dar și pentru propria dezvoltare în meseria asta. Premiul pentru mine îl reprezintă cunoștiințele și îndemânările pe care le-am dobândit în urma participării. Ceea ce, de regulă, înveți într-un an, dacă ești motivat de un concurs, înveți într-o lună. E un pic o formă de constrângere pe care eu mi-am impus-o și sunt mulțumită de decizia mea.

4. Orice carieră de succes vine și cu provocări pe măsură. Care este cel mai mare obstacol peste care a trebuit să treceți?

De-a lungul anilor au fost multe, dar cel mai acut am simțit efortul de a găsi personal specializat. Am trecut peste acest aspect găsind metode de a pregăti oamenii cu care lucrez, de a-i trimite la cursuri. Apoi, aș aminti și problemele financiare de la început, când nu erau destui bani pentru tot ce îmi propusesem.

O altă problemă care s-a ivit la un moment dat a fost cererea prea mare, în urma căreia a trebui să ne adaptăm atât în ceea ce privește personalul cât și capacitatea de producție. Aceste sunt cele mai importante obstacole, dar trebuie să recunosc că mici probleme de rezolvat apar cam în fiecare zi.

5. Produsele aparte pe care le oferiți prin brandul Poem de peste 15 ani, v-au transformat într-o alegere constantă când vine vorba de deserturi sănătoase și de ciocolată de calitate superioară. Cum reușiți să păstrați standardele înalte în ciuda situației economice dificile?

Pentru mine conteză calitatea produsului pe care îl oferă brandul Poem. Abia apoi fac calculele, pentru că altfel nu pot funcționa. Într-adevăr, trebuie să gândesc ca un antreprenor și, în condițiile scăderii pieței consumului datorată situației actuale, ne-am propus să ne mai extindem în teritoriu.

De 17 ani avem o singură cofetărie, un singur punct de lucru. De anul trecut, din august, ne-am mai deschis o locație în Galați și, în urma analizei, am decis să marjăm în continuare pe o mică extindere, ca să compensăm cumva o eventuală scădere a consumului, pe care eu deja o simt în piața de profil. Nu este un fenomen atât de evident încă, dar este posibil să se adâncească.

În ceea ce privește calitatea produselor oferite, consider că trebuie să crească. Chiar și într-o economie în care oamenii devin tot mai atenți la cheltuieli, consumatorul va alege tot produse de calitate. De aceea îmi doresc să cresc calitatea produselor noastre.

S-a produs o schimbare destul de mare în piață și în privința cofetăriei. Acum 15 sau 17 ani să treci la ciocolata belgiană era aproape imposibil având în vedere veniturile populației. Și totuși, noi am oferit spre comercializare produse cu ciocolată belgiană fără zahăr, o alegere care s-a dovedit bună.

Acum ne pregătim să creștem, să trecem la alt nivel, să folosim ciocolată de origine, whole fruit chocolate. Clienții au gustul din ce în ce mai rafinat. În consecință, eu cred că vor alege calitatea chiar și în condiții de restricții: poate nu își vor mai lua patru prăjituri, ci doar două, dar acestea vor fi de calitate superioară.

6. Cât de importante sunt echipamentele profesionale de ultimă generație pentru un laborator de cofetărie?

Echipamentele profesionale mă ajută foarte mult. Este un lucru la care mă gândesc întotdeauna cu seriozitate: să implementez constant inovațiile tehnologice pentru a-mi ușura procesul de producție. Asta ne ajută să creștem calitatea produsului, sau să fim primii care investesc într-un echipament care să ne permită să oferim clienților un produs inovativ. Este deosebit de important, vital aș putea spune, mai ales când îți dorești să fii un lider pe piața de profil.

7. Ce sfat i-ați da unui tânăr Pastry Chef la început de carieră? Care este cel mai important lucru de care ar trebui să țină cont?

Să aibă în primul rând curaj. Apoi să folosescă materii prime de calitate și să nu se sfiască să își pună ideile în practică. La fel de important în această carieră este să învețe permanent, să fie la curent cu toate trendurile din exterior, să fie atent la cerințele clientului și asta pentru că, de multe ori, clienții sunt sursa noastră de inspirație. Meseria asta nu se desfășoară în singularitate, ci se raportează întodeauna la piață, la client. Și cel mai important sfat este să ofere maximul, nu jumătăți de măsură.

8. Aveți vreun motto sau o persoană anume care vă motivează?

Au fost mai multe persoane care m-au influențat de-a lungul carierei. Nu aș putea alege pe cineva anume. Și în continuare sunt personalități care, pentru o vreme, mă motivează. Motto-ul cred că s-a desprins din dialogul nostru: Să nu faci lucrurile cu jumătăți de măsură.

Le spun mereu angajaților mei: „Dacă voi, la finalul realizării unui produs, rostiți «Lasă că merge și așa» asta înseamnă că nu este bine și trebuie să o luăm de la capăt“. Și asta pentru că am fost, sunt și voi fi mereu o perfecționistă.

Interviu cu Pastry Chef Vera Maxim

Varianta audio a interviului:

 

Interviu realizat de Gabriela Dan, Redactor Arta Albă

Citiți pe Arta Albă și: Torturile artistice cuceresc Instagramul

Înscriere la Newsletter

Articole similare

Comentarii

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

spot_img

Instagram

Articole recente

*Prin completarea câmpurilor ești de accord cu prelucrarea datelor cu caracter personal conform GDPR și înscrierea la Newsletter Arta Albă.